Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 11:57
  #1
Medlem
Jag började räkna kalorier för några veckor sedan och har insett att jag nästan varje dag äter dubbelt så mycket Natrium mot vad som är rekommenderat.

Enligt appen (ja det är en app som styr mitt liv nu) så ska jag inte äta mer än 2330mg Na/dag men jag snittar snarare 4000mg.

Är det farligt för kroppen?
Varför innehåller all vanlig mat så mycket Na om det nu är farligt?

/Joakim

P.s. flytta gärna tråden om den ligger fel istället för att radera den och ge mig en varning <3 d.s.
Citera
2016-12-02, 12:02
  #2
Medlem
du kan få hypernatremi om det pågår länge och du kan känna dig törstig
Citera
2016-12-02, 13:04
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
Jösses livet styrt av en app?

Natrium är salt och kan ge högt blodtryck och fresta på njurarna och följdsjukdomar som stroke, hjärtinfarkt njursvikt mm KAN ske om intaget är högt och långvarigt. Källa: mig själv då jag har hjärtsvikt och hört detta från läkare jag träffar regelbundet. Undvik snabbmat och använd ett bättre salt än det vanliga billigare. Själv kör jag med Seltin som påstås vara bättre än vanligt salt. Salta mindre och undvik extra saltade produkter som extra saltat smör på mackorna.

Maten i butikerna har sakta fått höjda nivåer av både socker och salt man "smyghöjer" lite i taget och man odlar fram sötare frukter och grönsaker (ex Tomater) Allt för att sälja mer. INGEN bryr sig om att det kan ge hälsovådliga effekter utan det är ren buisness. Mer socker i ex burgar brödet säljer mer.

Socker är ingen naturlig produkt (raffinerat socker då) och ett rent gift för människor. Högt intag av socker ger diabetes. Men även det skiter alla i det skapar en ny marknad för insulin och piller som man kan tjäna pengar på.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2016-12-02 kl. 13:10.
Citera
2016-12-02, 20:09
  #4
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim-fotografen
Jag började räkna kalorier för några veckor sedan och har insett att jag nästan varje dag äter dubbelt så mycket Natrium mot vad som är rekommenderat.

Enligt appen (ja det är en app som styr mitt liv nu) så ska jag inte äta mer än 2330mg Na/dag men jag snittar snarare 4000mg.

Är det farligt för kroppen?
Varför innehåller all vanlig mat så mycket Na om det nu är farligt?

/Joakim

P.s. flytta gärna tråden om den ligger fel istället för att radera den och ge mig en varning <3 d.s.
Det är omdiskuterat. Vad jag vet har forskningen inte riktigt enats om att det verkligen ger några bestående långtidseffekter. Enligt njurprofessorn under min utbildning är det farligt med högt natriumintag för i övrigt sjuka (t.ex. hjärtsvikt eller njursvikt), men framför allt p.g.a. att man blir törstig och kanske dricker öl eller läsk då. Det är ju dock alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

För att besvara din andra fråga varför det finns så mycket natrium i mat är det för att natrium smakar gott och är billigt.

Man får för övrigt inte diabetes av socker, man får diabetes p.g.a. övervikt och genetik.
Citera
2016-12-02, 22:27
  #5
Medlem
Personligen använder jag Himalayasalt i min hemmagjorda sportdryck.

Såvitt jag förstått så är det helt lugnt så länge man har friska njurar. De tar enkelt hand om överskottet?

Medicinskt kunnig får gärna bekräfta/dementera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback