Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-09, 07:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vet inte om detta har med SD att göra. Men just att sälja av för att få råd att bygga nytt händer även i den äckligt rika kommunen, Linköping. Exakt hur mkt Stångåstaden (Kommunala bostadsbolaget) sålde vet jag inte. Vet inte heller, varför. För även Stångåstaden har gått om pengar.
Kan tänka mig att det var en kombination av att ta sitt ansvar till att bygga samtidigt som de inte ville växa för mycket på kort tid.
Vad de gjorde var att sälja av ett helt bostadsområde där min farsa bor.
Jävlar vad farsan gnäller. De nya jävlarna har fixat farthinder på tomten. De har genomfört stambyte. Inte nog med det så har han det kallt just nu eftersom de ännu inte har hunnit trimma in de nya elementen i det nyrenoverade värmesystemet
Ja, gubben är 80 år gammal o här ska fan inget förändras.
Men för oss normala så ser vi hur Stångåstaden sålde ut ett område som var i behov av renovering för att satsa pengarna på helt nybyggda bostäder. Ett område de bygger är i anslutning till där farsan bor, vilket även det är ett problem för honom. Men man ser lyftkranar i Linköping nu som en del av stadens skyline.

Så, SD eller inte. I Linköping ser jag det bara positivt att de säljer ut för att frigöra kapital till nybyggnation.

Ja, det är väl ungefär så man vill göra här med. Sälja ut bostadsområden, i varje fall här miljonprogramsområden vilka man anser vara i stort behov av renoveringar, för att få loss kapital för att bygga nytt. I vårt fall med den uttryckliga avsikten att ordna bostäder åt massinvandringen.

Din pappa må du tycka vara gnällig men alla de hyresområden som byggdes 50 - 70-talet var för oss som levde då en slags symbol för det nya Sverige - folkhemmet. Privata värdar som köper in sådana här områden sätter igång kostsamma renoveringar som kräver stora hyreshöjningar. För de som betalar hyran själv blir det lätt till att flytta men de som inte gör det kan lugnt bo kvar. Det här påskyndar den etniska rensningen som i gotlands fall ännu inte kommit så långt.

Det kan bli lite av samma effekt på hyresmarknaden som det blivit med allt annat som privatiserats.

Trevligt och intressant svar av dig - hälsa pappa. :-) Men har du någon som helst aning om hur SD i Linköping ställt sig till detta?
Citera
2017-02-08, 13:22
  #14
Medlem
Ja nu kommer det här vad jag tror upp på nästa regionfullmäktigemöte (kommunfullmäktige kallas så här för vi även är ett landsting) här på Gotland och jag vet hur jag kommer ställa mig till detta.

Men vad tycker SD och SD-sympatisörer här på flashback i en sådan här fråga?

I debatten här har nämnts att dels små enheter och dels miljonprogramsområden med stora reparationsbehov kan komma till försäljning. Man säger inte uttryckligen att man skall bygga för att få asylsökande att bosätta sig men det ligger underförstått.
Citera
2017-03-09, 16:10
  #15
Medlem
Det här att sälja delar av allmännyttan på Gotland kom upp på senaste fullmäktigemötet. Jag visste sedan innan att V reserverat sig och var emot. Som jag skrivit tidigare är inriktningen att sälja stora delar av bestånden i gotlands miljonprogrammsområden vad jag kan utläsa och på det viset få fram kapital för nybyggnation. Här är mitt korta anförande (jag skriver ned mina anföranden i förväg på grund av nervositet så det här är ganska ordagrannt återgivet);

Ordförande, ledamöter och åhörare.

Jag yrkar på avslag på regionstyrelsens förslag.

Allmännyttiga kommunalt ägda bostadsföretag som Gotlandshem har varit en av grundpelarna i att bygga upp välfärdssamhället. Genom att bygga bra bostäder och ta socialt ansvar har man skapat ett rättvisare samhälle. Det skall vi vara rädda om.

Att Gotlandshem nu för att få in kapital för nybyggnation skulle sälja ut vad jag misstänker stora delar av Bingeby och Gråbo vore ett stort svek mot nuvarande hyresgäster. Båda områdena har ansatser till sociala problem och utanförskap men de jag känner som bor där trivs mycket bra.

Ett privat bostadsföretag tar inte socialt ansvar - det kan man heller inte begära. Ett ytterligare ökat antal hyresgäster med asylbakgrund i dessa områden med asylbakgrund i dessa områden kan innebära att gotlänningar inte längre trivs och då försöker flytta.

Vi kan på detta vis få verkliga utanförskapsområden på Gotland som det nu finns många exempel på runt städer på fastlandet.


Det blev inte så mycket svaromål på mitt anförande mer än att en M gick upp och sade att de två ytterlighetspartierna, SD ocgh V, visat korten och hur nära de stod varandra. Det var väl inte så mycket att svara på det men jag svarade sanningsenligt att SD verkar hantera sådana här försäljningar olika i olika delar av landet och att jag inte hade en aning om hur SD på Gotland ställde sig. Däremot tillade jag att om man tycker SD program (principprogram) är bra och man vill värna välfärdssamhället så var mitt ställningstagande självklart.

Sedan blev det lite mer tjafsande från en M (Inger Harlevi) när streck dragits. Jag bad M gruppledare att prata med henne så hon skulle uppträda mer hyfsat i fullmäktige och inte gå till personangrepp när streck dragits. Ordföranden för fullmäktige kom sedan under pausen och beklagade hennes beteende.

Jag vet inte jag? Tror det är en hel del i fullmäktige som tycker det är bra att jag är där medan andra avskyr detta.

(Pratade sedan med de två SD men de hade själva inte diskuterat utförsäljningen i fullmäktige,)

Det har varit insändare i tidningen från boende i miljonprogrammen mot försäljning ochj detta kan bli en mycket het fråga när konkreta försäljningar kommer upp i fullmäktige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback