Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-22, 20:10
  #37
Medlem
Avskalats avatar
Vilken lista speglar ett globalt small cap bäst? Svenska large cap eller svenska mid cap? Enligt Gustavs aktieblogg så är det mid cap, medan jag hört på andra håll att det är large cap.
Citera
2017-11-06, 21:42
  #38
Medlem
Och nu finns det ännu mer att grubbla över då det kommit nya småbolagINDEXfonder, PLUS småbolag index och PLUS Mikrobolag index, båda för endast 0,4% avgift.

Jag vet i fan dock, avgiften och konceptet lockar men känner inte riktigt så bra för förvaltarna av PLUS, nya okända som dessutom tidigare bara lagt ner fonder pga för dåligt intresse. Då kan man ju börja fundera över mikrobolagsfonden med tanke på den låga likviditeten i dessa riktigt "små" bolagen. Kommer de stänga ner denna fond också om den inte blir tillräckligt populär?

Jag lägger nog min röst idag på AMF, men det kan snabbt ändras för mig haha
Citera
2017-11-07, 16:28
  #39
Medlem
Briggsjos avatar
Gillar Humle Småbolagsfond.
Citera
2018-04-12, 23:06
  #40
Medlem
Frozzzts avatar
Står i valet och kvalet mellan:

1. AMF Aktiefond Småbolag
2. Didner & Gerge Small & Microcap
3. Öhman Sweden Micro Cap

AMF har ju mindre halva förvaltningskostnaden av de andra två, men presterat något svagare den sista perioden.

Jämför jag äpplen med päron här? Sen när jag nästan bestämt mig så slänger jag in en graf för Swedbank Ny Teknik och frågar mig själv om jag inte borde lägga all där istället som del av min "småbolag/nisch - Sverigedel" av portföljen...
Citera
2018-04-12, 23:28
  #41
Medlem
Öhman sweden micro cap har utsetts till årets bästa fondbolag kategori småbolag sverige under flera år. Om du drar en historisk graf (säg 10år) mellan de tre ser du avkastning på öhman fonden är överlägset, givetvis till högre risk. Förvaltaren tycker jag är duktig hitta undervärderad eller bolag med uppköpspotential.
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Står i valet och kvalet mellan:

1. AMF Aktiefond Småbolag
2. Didner & Gerge Small & Microcap
3. Öhman Sweden Micro Cap

AMF har ju mindre halva förvaltningskostnaden av de andra två, men presterat något svagare den sista perioden.

Jämför jag äpplen med päron här? Sen när jag nästan bestämt mig så slänger jag in en graf för Swedbank Ny Teknik och frågar mig själv om jag inte borde lägga all där istället som del av min "småbolag/nisch - Sverigedel" av portföljen...
Citera
2018-04-13, 08:40
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Står i valet och kvalet mellan:

1. AMF Aktiefond Småbolag
2. Didner & Gerge Small & Microcap
3. Öhman Sweden Micro Cap

AMF har ju mindre halva förvaltningskostnaden av de andra två, men presterat något svagare den sista perioden.

Jämför jag äpplen med päron här? Sen när jag nästan bestämt mig så slänger jag in en graf för Swedbank Ny Teknik och frågar mig själv om jag inte borde lägga all där istället som del av min "småbolag/nisch - Sverigedel" av portföljen...

Kika också på PLUS Småbolag Sverige Index som har den billigaste avgiften. Utvecklingen verkar ligga nästan exakt som AMF Aktiefond Småbolag.
Citera
2018-04-14, 23:04
  #43
Medlem
Frozzzts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Kika också på PLUS Småbolag Sverige Index som har den billigaste avgiften. Utvecklingen verkar ligga nästan exakt som AMF Aktiefond Småbolag.

Ser den har data sen September -17 nångång, så får nog ligga under bevakning ett tag först
Citera
2018-04-16, 11:59
  #44
Medlem
Du skulle som sverigeexponering enbart ha SEB Sverige indexfond, där du får ALLA bolagen på Stockholmsbörsen dvs både large, mid och small cap. Vad tror ni om det? 0,42% avgift.

Sen vad tror ni om att också ha Spiltan Investmentbolag tillsammans med SEB? Egentligen borde enbart SEB vara det enda valet OM man vill vara passiv och följa marknaden som den är
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback