Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 00:47
  #1
Medlem
Går och köper mig en extra bärbar, en ASUS. Senaste gången var 2013, en riktigt bra CLEVO. Nåväl, kommer hem, ska peta i lite mer minne + byta till större hårddisk. Får skruva upp hela datorn för att komma åt hårddisken, och ta ur moderkortet för att komma åt den extra slot som finns därunder för att kunna peta i ett nytt minne.

DESSUTOM ser jag att den dagen jag ska byta batteri är det samma sak som gäller -öppna hela datorn. Va fan!! Det hade inte varit svårt för ASUS att som brukligt placera några extra luckor i plasten för att göra prylarna tillgängliga.

Det här är ju ett beteende jag vet finns i mac-världen (stackars förtappade själar), men ska det nu börja vara standard att man stänger ute användaren från hårdvaran även på PC-hårdvara??!! Kommer INTE att köpa ASUS nästa gång, och definitivt läsa på bättre innan inköp. Har skrivit till ASUS också (inte för att det hjälper men iaf).

Vad anser ni - är det viktigt för er att man KAN göra sådant här om man vill - eller struntar ni helt i det?
För mig handlar det också om känslan - jag som kund kan modifiera min hårdvara om jag vill.
Citera
2016-12-02, 01:46
  #2
Medlem
VenomXs avatar
Min dator är en stationär tower från HP som jag köpte till stor del för att den enligt säljtexten (på Dustin tror jag det var) skulle vara "mycket moddbar". Får hem den och jodå, lådan är absolut mycket rymlig och lättskruvad, kanon! I med lite tystare fläktar direkt bara för skojs skull.

Nåt halvår senare upptäcker jag att nätagget har en kontaktstandard (alltså fastsättningen till moderkortet) som överhuvudtaget inte verkar existera i den civiliserade delen av världen, hittar absolut noll webbshoppar som säljer något liknande. Kontaktar HP Sverige som inte har nån aning om vad det är för nåt konstigt och DERAS tekniker i andra änden "har aldrig sett den kontakttypen på ett nätagg förut". Hurra. Kontaktar internationella HP som inte heller verkade vara bekant med den, dock lyckades de kolla upp ett typnamn på vad standarden kallades, och en googling på detta gav enbart hemsidor med uteslutande japanska/koreanska tecken som såg ut att vara designade någon gång i början av 90-talet och bilder på kontakterna tagna med en gissningsvis ganska omogen potatis.

Eftersom det inte finns några nätagg att köpa öht med den standard de använder, kontaktade jag HP Sverige igen och frågade om DE hade nåt större nätagg med högre styrka av samma standard för just den datorn jag köpt och om jag kunde få köpa ett sånt direkt från dem. Svaret blev att nej, HP har inte själva heller några andra nätagg för just den standarden än exakt den modell/styrka som redan sitter i min dator. Min dator var tydligen den enda modellen i sortimentet de använder skiten i.

Jättepraktiskt med en "lättmoddad" burk som det inte går att byta ut den klena jävla 250W-eller-vad-det-nu-är PSUn i, oj vad mycket roligt man kan modda den med då.

Så ja, det ska tydligen vara såhär - storföretagen bajsar kunderna rakt i ansiktet och bryr sig inte ens om att spola. För att de kan, antar jag.

Sorry för all text men behövde få skriva av mig lite. Blir aldrig mer en HP för mig iaf.
Citera
2016-12-02, 02:01
  #3
Medlem
Noplisars avatar
Av denna anledning bör man alltid bygga sina stationära datorer själv. Inte sett många förbyggda som är enkla att modda själv ö.h.t Företag vill väl hellre att man köper en ny istället för att uppgradera den man redan har. Byggar man den själv vet man exakt hur allt i datorn sitter och hur man ska byta ut saker.
Tyvärr kan man inte riktigt göra så med bärbara.
Citera
2016-12-02, 02:15
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Det TS tar upp är ett problem som blir större och större desto mindre datorerna blir. Väldigt märkligt att behöva skruva isär "hela" burken för att sätta i extra minne? Oftast brukar dessa gå att komma åt genom en lucka, alternativt på senare modeller att ta bort hela bottenplattan. Men att skruva ut moderkortet? Låter som någon "jävla" mac!

När det gäller "färdigköpta" stationära burkar, köpte jag av lathet runt 2007, en HP. Några år senare, tänkte jag byta ut moderkort, processor och PSU. -Det skulle väl gå bra?? mini-ATX såg grejorna (HP-chassiet) ut att vara, så bara att ta fram skruvmejseln!

Nä, fan och hans moster! HP-burkens alla skruvhål, och mått diffade på kanske en centimeter från standard. Gick inte att uppgradera! Fick köpa nytt chassie för 300:- för att kunna bygga färdigt datorn.
Var mest sur för att jag fick vänta till nästa dag, eftersom affären var stängd på natten när jag skruvade. När jag tittade i HP-burkens PSU, var det billigaste kina-skiten inuti. HP verkade ha "Galne Gunnar" som leverantör och kvalitetsansvarig. (Om nu någon minns Galne Gunnar, i modernt språk kanske jag ska säga "Rusta"). Aldrig mera märkesdatorer!
Citera
2016-12-02, 08:57
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK4Life
Det hade inte varit svårt för ASUS att som brukligt placera några extra luckor i plasten för att göra prylarna tillgängliga.
Det finns flera anledningar till varför de gör sådär, dom vill inte att kunderna ska kunna meka själva i datorerna. Det skulle ju, hu så hemskt, kunna innebära att datorn för 3999.95 blir bättre än en de säljer för 6999.95. Det blir också nån futtig krona billigare att inte göra luckorna, bara slänga i battericellerna direkt i chassiet.

Samtidigt åstadkommer man nåt annat, det går ju inte köpa piratdelar längre. Det är inte ens 1% av alla kunder som är så vågade att de törs gröpa ur sin dator uppifrån, d.v.s ut med tastatur, kylare, mobo osv för att komma åt batteri, disk och minnen. "Tänk om det är som en gammal väckarklocka, när man lyfter bakstycket kommer en fontän av fjädrar, pinnar och kugghjul uthoppande och som man sedan aldrig får ihop", användare vet ofta inte bättre än så. Sålänge datortillverkaren kunde sälja "original"-delar kunde det löna sig att ha luckor därunder, men pga alla köper piratdelar istället så innebär det bara en minskad nyförsäljning om kunderna håller liv i sina gamla datorer. Man vill ju sälja nytt.

Jag tycker absolut att man ska kunna reparera, modda och uppgradera sina grejor vid behov, t.o.m beställa bärbara datorer, surplattor och mobiler per specifikation, precis som man kan med stationära, men alla trender pekar åt motsatt håll. Snart är det enbart kapslade enheter som är ihoplimmade och går inte öppna utan att man samtidigt förstör den.
Citera
2016-12-02, 09:23
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag tycker absolut att man ska kunna reparera, modda och uppgradera sina grejor vid behov, t.o.m beställa bärbara datorer, surplattor och mobiler per specifikation, precis som man kan med stationära, men alla trender pekar åt motsatt håll. Snart är det enbart kapslade enheter som är ihoplimmade och går inte öppna utan att man samtidigt förstör den.
Största problemet är nog att kunderna idag köper det som är tunnast och mest designat och då är tillverkarna tvungna att göra slimmade produkter utan att ta hänsyn till servicevänligheten. 99% av alla som köper en bärbar dator kommer aldrig ens på tanken att öppna den själva så varför sätta på luckor m.m. som komplicerar produkten vid tillverkningen ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback