Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-01, 21:11
  #1
Medlem
kennedy8s avatar
Jippie, min dator dog.

Satt och spelade och plötsligt stängs datorn av och börjar lukta väldigt bränt!

Kopplat lös den och nu när jag startar så hör jag ett litet "klickljud". Och power knappen på moderkortet lyser grönt. I övrigt är allt helt dött!

Är det moderkortet eller nätagget som förstörts? Har panik..
Citera
2016-12-01, 21:15
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om moderkortet har gått så bör du kunna se brännmärken men det kan vara så litet som några mm, lys med en lampa in i nätaggregatet och kolla om du ser något bränt eller kondensator som svällt.
http://electronics-diy.com/schematic...r-supply-3.jpg

Har du högtalare inkopplat på moderkortet så du kan höra felkod? finns det lysdioder på moderkortet för felkoder?
Citera
2016-12-01, 21:30
  #3
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om moderkortet har gått så bör du kunna se brännmärken men det kan vara så litet som några mm, lys med en lampa in i nätaggregatet och kolla om du ser något bränt eller kondensator som svällt.
http://electronics-diy.com/schematic...r-supply-3.jpg

Har du högtalare inkopplat på moderkortet så du kan höra felkod? finns det lysdioder på moderkortet för felkoder?

Ingen felkod kan jag få fram. Försökte lysa i agget men ser som ingen skillnad, väldigt svårt att se!

Finns som sagt en power knapp på moderkortet (MSI moderkort) cirka 3 år gammalt! Testade precis trycka på power knappen och då hörde jag som ett klickljud i nätagget.

Vill väldigt gärna få fram vilken komponent jag måste byta ut..
Citera
2016-12-01, 21:34
  #4
Medlem
Kan det vara processorn som blev överhettat?
Citera
2016-12-01, 21:39
  #5
Medlem
kennedy8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Kan det vara processorn som blev överhettat?

Känns väldigt skumt om det skulle vara så, hur vet jag om det är processorn?

Har även en extra fläkt monterad på processorn.
Citera
2016-12-01, 22:06
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Känns väldigt skumt om det skulle vara så, hur vet jag om det är processorn?

Har även en extra fläkt monterad på processorn.

Ta fram multimetern och mät upp spänningarna.
Citera
2016-12-01, 22:18
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Lukta dig runt.. Och titta ordentligt med extra ljuskälla. Grafikkort brukar bli varma och har du ett med fläkt så kan fläkten stanna om den inte rengjorts på ett tag det salas damm i fläktar så dom måste rengöras regelbundet. Har man massor av tyg i rummet och eller har katt/hund så ökar det på dammet MYCKET. så fläktar och kort måste rengöras oftare.
Citera
2016-12-01, 22:26
  #8
Medlem
hmmhmmkks avatar
Koppla bort alla kontakter från moderkort/hdd/dvd osv.
Bygla de två kablarna som är "power on" kan vara blå och vit.
Då ser du om nätaggregatet startar och kan utesluta det.
Citera
2016-12-01, 22:53
  #9
Medlem
kennedy8s avatar
Jag gjorde såhär nu:

Tog bort alla kablar från nätagget. Satte enbart i strömmen till moderkortet i agget! Tryckte sen på power switchen på moderkortet. Allt startar i en halv sekund och sen klickar nätagget och stängs av.

Ser att alla fläktar går igång, processor, grafikkort osv.

Kan jag nu konstatera att det är nätagget? Och har även ett gammalt Antec nätagg, skadar det om jag testar med det istället?
Citera
2016-12-02, 00:42
  #10
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Jag gjorde såhär nu:

Tog bort alla kablar från nätagget. Satte enbart i strömmen till moderkortet i agget! Tryckte sen på power switchen på moderkortet. Allt startar i en halv sekund och sen klickar nätagget och stängs av.

Ser att alla fläktar går igång, processor, grafikkort osv.

Kan jag nu konstatera att det är nätagget? Och har även ett gammalt Antec nätagg, skadar det om jag testar med det istället?

Det hjälper mer än det stjälper! Det är så man ska felsöka med olika komponenter, det är också bra för att utesluta andra skador än de mest uppmärksammande.
Citera
2016-12-02, 00:44
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Jag gjorde såhär nu:

Tog bort alla kablar från nätagget. Satte enbart i strömmen till moderkortet i agget! Tryckte sen på power switchen på moderkortet. Allt startar i en halv sekund och sen klickar nätagget och stängs av.

Ser att alla fläktar går igång, processor, grafikkort osv.

Kan jag nu konstatera att det är nätagget? Och har även ett gammalt Antec nätagg, skadar det om jag testar med det istället?
Låter som det felet jag hade när nätaggregatet gav upp, ett antec.
Citera
2016-12-02, 07:17
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennedy8
Kan jag nu konstatera att det är nätagget? Och har även ett gammalt Antec nätagg, skadar det om jag testar med det istället?
I de allra flesta fall är det nätagget som ligger bakom sådana här fel.

Det skadar nog inte att testa med ett annat. Antecs nätagg har varit riktigt usla så om det inte funkar med det kan det likväl vara agget som spökar. Skulle det vara kortis i datorn så kan det knäcka ett äldre/billigare nätagg om det saknar överbealstningsskydd.

Fortsätter problemen, lista gärna fabrikat och modell på allt i datorn, särskilt befintligt nätagg, mobo, processor och grafikkort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback