Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-25, 09:59
  #49
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Ok, då ska jag citera dig själv.



Uppenbarligen ansåg du att jag var korkad för att jag refererade till "populärkultur", när jag egentligen refererade till en intressant bok i ämnet. Sedan är man inte smartare för att man avstår från "populärkultur" och istället läser. Hur ska du ha det? Är inte alla böcker "populärkultur" menar du? Du kanske tror att Strindberg var klassiker från den dag den trycktes också? Eller är man smartare om man avstår från "populärkultur" enligt dig? Svårt att tolka ditt mkt förvirrade inlägg.



Nej, men du har valt ut de fakta som talar för ditt argument och medvetet bortsett från allt som talar emot, vilket gör ditt argument svagt och visar att du inte har något att komma med. Vad vet du om vad som är "livsnödvändigt" för mig och inte? Jag lever mitt liv med läsning, ett jobb jag trivs på och promenader. Vad är det för viktiga "livsnödvändiga" saker jag missat menar du? Det är väl rätt självklart att det finns vissa fördelar med nutiden vs förr och vissa nackdelar, betyder det per automatik att det är bättre nu då det finns en del fördelar?



Som sagt, vad vet du om mitt liv som motiverar att du kan påstå att jag använder medicin varje dag? Du antar saker hux flux och skriver en massa trams som inte tillför diskussionen ett skit. Att du tar droger ("medicin") varje dag kanske hjälper dig att stå ut med ett misslyckat pundarliv, men det är inget som intresserar mig.

Medicin betyder inte nödvändigtvis piller, idiot
Har du gått till doktorn någon gång? Har du kanske kollat prostatan? Scannat för cancer? Eller kanske lagat hål hos tandläkaren? Du vet såna där onödiga saker man kan vara utan. Dem funkar 20 gånger bättre än på 70-talet men det spelar ju ingen roll för dig!

Hälsa är ett jävligt bra argument för att vilja leva på 2010-talet istället för 70-talet, om man tänker lite längre än en tonåring som kärat ner sig Led Zeppelin eller vad du nu är för en ledsam varelse. Du har en otrolig mängd medicin och teknologi som kan och med högsta sannolikhet kommer rädda ditt liv i framtiden, som inte fanns på 70-talet. Och du påstår att du inte gillar att glo på datorn, och? Fattar du inte att samma teknologi har revolutionerat all annan vetenskap, det är skitsamma vad du gillar att göra på din fritid.

Men allt det är ju värt att offra för att det finns så många batikhäxor i rutan eller hur
Citera
2017-10-25, 11:21
  #50
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Medicin betyder inte nödvändigtvis piller, idiot
Har du gått till doktorn någon gång? Har du kanske kollat prostatan? Scannat för cancer? Eller kanske lagat hål hos tandläkaren? Du vet såna där onödiga saker man kan vara utan. Dem funkar 20 gånger bättre än på 70-talet men det spelar ju ingen roll för dig!

Hälsa är ett jävligt bra argument för att vilja leva på 2010-talet istället för 70-talet, om man tänker lite längre än en tonåring som kärat ner sig Led Zeppelin eller vad du nu är för en ledsam varelse. Du har en otrolig mängd medicin och teknologi som kan och med högsta sannolikhet kommer rädda ditt liv i framtiden, som inte fanns på 70-talet. Och du påstår att du inte gillar att glo på datorn, och? Fattar du inte att samma teknologi har revolutionerat all annan vetenskap, det är skitsamma vad du gillar att göra på din fritid.

Men allt det är ju värt att offra för att det finns så många batikhäxor i rutan eller hur

Som sagt, det finns en del fördelar med nutiden men samtidigt jävligt många nackdelar. Du ser fortfarande inte längre in din lilla värld och fattar inte budskapet i min tråd, ditt pucko. Eftersom du inte förstår får du gärna låta bli att fortsätta svara, då du bara prat skit som inte tillför något.
Citera
2017-10-25, 15:15
  #51
Medlem
1907.Skanes avatar
80-talet var jag liten. 90-talet var helt OK och det var även 00-talet. 10-talet däremot har varit ett enda långt helvete så här långt.
Citera
2020-04-30, 07:38
  #52
Medlem
Fittheligeandes avatar
Håller helt med. Vi är påväg rakt ner i helvetet, coronaviruset har skyndat på den färden.
Citera
2020-05-01, 13:47
  #53
Medlem
Är född -65 och upplevde en uppväxt på 70-talet. På det hela taget en bra tid. Inte alls så jäkla rött som många tror. Om man läser vissa skribenter kan man tro att TV bara sände östtysk dockteater. TV då var rätt hyfsat, det var Columbo, Kojak och Baretta. Samt mycket Hyland, han sände fortfarande sina ”hörnor” de sista sändes 1983. Och Hyland var klart borgerlig. Sen var det mycket sport med Plex och Bedrup.

Samhället var enklare och sundare. En kvinna var en kvinna och en man en man. Vi åt mest husmanskost lagade av morsan och vi ungar var ute och lekte. Nästan alla konfirmerades, man blev vuxen tidigare än nu när man ser patetiska 55 åriga kvinnor kalla sig tjej och kalla sin jämnårige fästman för ”pojkvän”...

Inga jävla Pride parader och inga könsbyten. En kvinna födde första ungen rätt tidigt. Inte som nu när karriärkvinnorna vid 44 bast kommer på att de glömt detta med barn, och landstinget ska pröjsa en massa hormonbehandlingar för att få fram en unge.

Poliserna på den tiden var respektingivande män i vapenrockar med ordentlig militär grund. Uppkäftiga snorungar kunde få sig en lusing i polis-amazonens baksäte. Inget jädra saft och bulle kalas på den tiden...

Nej nog var 70-talet avsevärt bättre än det genomfjantiga könlösa samhälle vi har idag. Fast 60-talet var nog bättre men jag var så jädra liten då. Men 68- revolten var en sak som skulle varit ogjord.
Citera
2020-06-01, 03:06
  #54
Medlem
526s avatar
Det blir bara bättre om man har något att jämföra med. Och det går bara att göra i efterhand.
Jag har upplevt den gamla världen och 90-talet var bäst. Det var som nu fast friare och utan problem.

Men vi lever i den bästa av världar och allt vi kunde göra då kan vi göra nu . .än så länge. Så passa på och lev medans ni har hälsan.

Alla tider har sina problem. Förr så gnälldes det lika mycket på "den nya tiden". Det var betongen och kriminaliteten och allt skit var av plast, och bla bla bla. Oljekris, atombombsskräck, rysshotet, svälten i afrika, miljön var lika mycket gnäll om på 80-talet, kärnkraften, osv osv.

Vi ska vara jv glada att internet finns. För var det lättare att få jobb men det var mest skitjobb eller vända papper på ett kontor med en kärring som hade tefatsglasögon, pappijotter och rökte gula blend.
Citera
2020-07-14, 18:05
  #55
Medlem
Legerdemains avatar
Jag vill tillbaka till 1920- och 30-talen. Kanske även 40-talet. Min favoritperiod är egentligen den mellan 1920 och 1960 – innan 60-talets slut, men jag känner starkare dragning till 1920- och 30-talen. Har ni sett 20-talets kvinnor? Arkitekturen hade inte hunnit bli så tråkig heller.

Åren 1990 till och med 1993 var inte dumma heller. Det var 80-talet 2.0 (det vill säga inte lika extremt, men ändå inte riktigt 90-tal än). Det var en underbar tid (om man bortser från att ekonomin hade brakat samman). Många tidiga 80-talister håller säkert med mig om detta.

Annars känner jag en stark dragning till 1600-talets Frankrike. Barocken. Fråga mig inte varför. Jag påmindes om detta för någon dag sedan, när jag lyssnade på François Couperin.
Citera
2020-07-14, 18:09
  #56
Medlem
Legerdemains avatar
Jag vill förresten tillägga att 00-talet, som nu är mellan elva och 20 år sedan, inte alls var en dum tid när man ser tillbaka. Särskilt inte den förra hälften. Inga sociala medier. Mobiltelefoner fanns, men användes bara för att ringa med. Det fanns en framtidstro. Jag kommer så väl ihåg den och hur förhoppningsfull man var precis runt millennieskiftet. Det var en bra tid.

Åtminstone jämfört med det genomdjävliga 10-talet. Jag saknar det inte.

”Det glada 20-talet” imponerar inte så mycket hittills. Färgat av detta satans virus.
Citera
2020-07-14, 18:47
  #57
Medlem
Ja tänk en tid utan Instagrambimbos och killar som tycker porr är en självklar del av livet. Och då svenska män var snygga och manliga.
30-40-talet hade nog passat mig bäst.
Hade jobbat lite grann så jag inte var helt beroende av min man, men lagt den mesta tiden på att städa och se till att maten var klar när han kom hem från jobbet.
Citera
2020-07-14, 19:11
  #58
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Ja jag vill leva prime time på 60-70-talet. Inte denna bajstid.
Citera
2020-07-15, 13:48
  #59
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Hela köpcentrum var en bättre upplevelse på 70- och på 80-talet (fram till det sena 80-talet) än idag. Det fanns en zoo-butik i varje där man kunde kolla på fiskar, fåglar, möss, kaniner och någon ball fågelspindel.

Leksaksutbudet på 70-talet och 80-talets början var mäkta imponerande med saker som Action Man Deep Sea Diver, Big Jim, Star Wars och leksaksjärnvägar och stora radiostyrda helikoptrar.

Ovan, sådant där har ju försvunnit. Detsamma gäller många balla gamla bilar som SAAB 96.

Västvärlden triumferade globalt men var pressad nere i Rhodesia och i Apartheid-Sydafrika. Inte för att jag som tioåring tänkte på det senare. Västvärldens första knäck kom i samband med oljekrisen 1973. Babbarna i mellanöstern började förstöra för väst.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2020-07-15 kl. 13:52.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback