Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-02, 07:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det beror ju helt på vad man ska ha ballongerna till. Är det utomhus och någon större ballong man ska släppa iväg så är det ingen som helst fara med vätgas men ska barn ha dem att leka med, särskilt inomhus så är det inte särskilt lämpligt. Vätgas ger lite bättre lyftkraft med, oftast större skillnad än om man bara jämför densiteten för He kontra H2 då man sällan lyckas få ballongen helt fri från luft så lyftgaserna blir lite utblandade.

I många fall använder folk dyrt fint helium i onödan men ibland är det säkerhetsmässigt motiverat, man kan inte vara så kategorisk och säga alltid helium.

Jag fick en inre bild av Kalle - 17 år som sitter o leker på sitt pojkrum när jag läste ett av inläggen. Därav att jag skrev som jag gjorde.
Naturligtvis, om man vet vad man håller på med, så kan man hantera vätgas.
Men så fort det kommer till just Kalle så sitter man ofta med plastsked när man blandar sin hemmagjorda bomb och tänker inte alls på statisk elektricitet.
Samma personer hävdar att ESD är en myt och att man inte alls behöver skydda sig vid montering av datorer.

Sedan läser man om dem i tidningen varje nyår, när de har möblerat om familjehemmets innerväggar eller helt enkelt bränt ner hela huset.
Citera
2016-12-03, 16:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag fick en inre bild av Kalle - 17 år som sitter o leker på sitt pojkrum när jag läste ett av inläggen. Därav att jag skrev som jag gjorde.
Naturligtvis, om man vet vad man håller på med, så kan man hantera vätgas.
Men så fort det kommer till just Kalle så sitter man ofta med plastsked när man blandar sin hemmagjorda bomb och tänker inte alls på statisk elektricitet.
Samma personer hävdar att ESD är en myt och att man inte alls behöver skydda sig vid montering av datorer.

Sedan läser man om dem i tidningen varje nyår, när de har möblerat om familjehemmets innerväggar eller helt enkelt bränt ner hela huset.

Väte i en vanlig ballong är ju inte alls att jämföra med bombtillverkning. Tänder man på en så blir det en poff och sen ett eldmoln som varar nån sekund. Det måste ju vara väldigt lättantändligt material i t ex taket för att det ska hinna börja brinna - och så pass att man inte hinner släcka det med att t ex kasta upp en skvätt vatten.
Det krävs ju också att man håller en låga eller något väldigt varmt som bränner genom gummit för att en ballong ska antändas - inte så ofta det sker av misstag. Ev statiska urladdningar är inget problem eftersom dom sker på utsidan och så länge man ser till att fylla korrekt med bara väte utan att få in massa luft samtidigt, så kan ju vätet inte brinna om inte ballongen går sönder.

För stora ballonger eller en klunga med många "vanliga" ballonger inomhus så är ju väte mindre bra. Men för vanliga partyballonger (där man inte har allt för många tillsammans) och även större ballonger utomhus är det ju inget problem. Det är det ju slöseri att använda fint helium i onödan till ballonger.
Citera
2016-12-03, 20:56
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Väte i en vanlig ballong är ju inte alls att jämföra med bombtillverkning. Tänder man på en så blir det en poff och sen ett eldmoln som varar nån sekund.
Förutsatt att ballongen bara innehåller väte, lite luft och det är knallgas istället.
Citera
2016-12-03, 21:22
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Förutsatt att ballongen bara innehåller väte, lite luft och det är knallgas istället.
Med ett explosionsområde mellan 4 och 77 % vätgas i luft krävs det alltså att minst 100-77=23 % av totalvolymen i ballongen ska utgöras av luft för att det ska kunna explodera. Det är väldigt lätt att hålla sig under den lufthalten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback