Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 17:54
  #1
Medlem
Hej! Kör min bulk atm och försöker få i mig 2-3 proteinshakes per dag (1dl whey-80). Jag tycker att det är skönt att blanda 2-3dl i en shake så jag slipper dricka det vid tre tillfällen per dag.

Frågan är; är det jag gör helt onödigt? Kan kroppen ta in så mycket protein på så kort tid? Borde jag egentligen dricka 1dl på morgonen, 1dl vid lunch och 1 dl innan jag går och lägger mig?
Citera
2016-12-01, 17:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juandeag
Hej! Kör min bulk atm och försöker få i mig 2-3 proteinshakes per dag (1dl whey-80). Jag tycker att det är skönt att blanda 2-3dl i en shake så jag slipper dricka det vid tre tillfällen per dag.

Frågan är; är det jag gör helt onödigt? Kan kroppen ta in så mycket protein på så kort tid? Borde jag egentligen dricka 1dl på morgonen, 1dl vid lunch och 1 dl innan jag går och lägger mig?

antingen tar du och splittar jämnt och tar 1dl 3 ggr om dagen, eller så är du ronnie coleman och behöver 75g protein på en gång...väldigt värdelöst att göra som du gör.
Proteinerna kommer transamineras och bli till framförallt a-ketoglutarat och oxalacetat och därefter bli till glukos i kroppenn -- helt värdelöst mao.

Däremot spelar det ingen roll var ditt protein kommer ifrån - sålänge det är fullvärdigt.
Citera
2016-12-03, 23:18
  #3
Medlem
CFCSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
antingen tar du och splittar jämnt och tar 1dl 3 ggr om dagen, eller så är du ronnie coleman och behöver 75g protein på en gång...väldigt värdelöst att göra som du gör.
Proteinerna kommer transamineras och bli till framförallt a-ketoglutarat och oxalacetat och därefter bli till glukos i kroppenn -- helt värdelöst mao.

Däremot spelar det ingen roll var ditt protein kommer ifrån - sålänge det är fullvärdigt.

Det där är en välkänd myt. Finns t.ex. de som bara äter en gång per dag, men fortfarande får i sig precis så mycket protein de behöver.
Citera
2016-12-03, 23:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFCSweden
Det där är en välkänd myt. Finns t.ex. de som bara äter en gång per dag, men fortfarande får i sig precis så mycket protein de behöver.

Absolut, och det har jag heller inte sagt. Däremot att fördela intaget över dagen är mer gynnsamt. Eller koncentrera intaget till innan/efter träning och innan sömn.
Citera
2016-12-03, 23:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFCSweden
Det där är en välkänd myt. Finns t.ex. de som bara äter en gång per dag, men fortfarande får i sig precis så mycket protein de behöver.

Du kan få en väldigt förenklad förklaring för min ståndpunkt också.

Ventrikeltömningen är ganska konstant, såvida du inte intagit oerhört enorma kvantiteter (läs: 2kg+ föda). På så sätt kommer några ml (säg 3-4) bearbetat chyme från ventrikeln att släppas igenom pylorussfinktern och således ta sig till duodenum. Här kommer proteinerna brytas ned av diverse proteaser, exempelvis trypsin, kymotrypsin, elastas och karboxypeptidas. Iom att dessa peptider nu brutits ned till aminosyror, di- tri- samt oligopeptider så kommer alla göras om till aminosyror mha aminopeptidaser, dipeptidaser och tripeptidaser varpå aminosyrorna absorberas i enterocyterna via symport med natriumjoner. Di- och tripeptider mha symport vätejoner.

När de absorberats i enterocyterna och där sedan tagit sig in i blodbanan via det basolaterala membranet så färdas de via blodet till framförallt muskler. Behövs inte aminosyrorna (tex om du ätit för mycket!!!) så kan aminosyrorna istället absorberas av levern och brytas ned till diverse TCA-intermediärer, kan ge dig ett exempel på en väldigt enkel aminosyra som bryts ned till slutprodukten i glukosmetabolismen (glykolysen):
alanin + a-ketoglutarat -> pyruvate + glutamat (enzym: ALAT)

På detta sätt kommer din överdos på aminosyror vara helt värdelös och istället bidra till att du blir fet på samma sätt som om du ätit socker i överskott. Ät istället aminosyror när du behöver det, håll en jämn aminosyranivå i kroppen och framförallt när du behöver dem så ät mer av dem. Tex innan läggdags, efter/före träning osv. Före träning kan du med fördel äta grenade aminosyror.

Återigen kom ihåg att detta är optimeringstips, men kom inte och säg att det inte spelar roll hur och när du äter, för det gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback