Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 00:44
  #289
Medlem
Expressbussens avatar
Produktionskostnaden för JAQ.

Jag undrar hur produktionskostnaden kan ha utvecklat sig från den ursprungliga jaq, till hybriden?

det som beställdes först var en jaq, och det är väl den som telling testar 1000 enheter av nu. En annan fråga är hur testerna går, och hur många laddkort de förbrukar. fick de med sig ett stort lager av laddkort?

Annars kan man tänka sig att de 1000 jaq, och folk säger att de ska förbruka 2 laddkort i veckan..har de haft de i 20 veckor nu... testpersonerna borde ha gjort av med 40 000 laddkort redan. Borde inte det snart synnas i omsättningen? I q3 var det bara beställningar till obama-laddarna sa de. Men tänk om testpersonerna köpt 40000 laddkort nu,,,,a 10 kr styck. Då kan Myfc få en omsättning på 400 000 i nästa rapport!! Plus 4-5000 från obama-laddaren.

Säljs fortfarande på CDON för 545 kr. då har man inte sålt så många i Q3.

http://cdon.se/hemelektronik/myfc-po...k-h3-p27551317

Åter till produktionskostnaden, för JAQ, numera JAQ hybrid. Här har man lagt till en powerbank. Denna måste man köpa från någon. Vad kan den kosta? En så väldigt liten powerbank säljs nu för CDon för 39 kr.

http://cdon.se/hushallsapparater/epz...vart-p40645254

Och Myfc behöver 400 000 sådana. De borde få de för 20 kr styck. Det är ändå 8 miljoner. Det här äter på marginalerna anser jag.

Har myfc kommenterat hur integrering av en powerbank påverkar kostnaden?
Citera
2017-11-18, 01:04
  #290
Medlem
Expressbussens avatar
Marknaden för lamina rex krymper nu. Det kommer alltfler bilar där det inte behövs en range extender.

Nya tesla roadster får en räckvidd på 1000 km

Det är en bit kvar till en volvo diesel som kan gå 1700 km på en tank.

Men nog kan man ta 30 min paus och ladda när man kör 170 mil.

Sen säger vd att myfc har ett samarbete med impact coatings. Vore intressant att veta vad de samarbetar om. Risken är att impact coatings dras in en härva som de inte har kontroll över. Som när refat el sayed skulle göra affärer med volvo. Det vore intressant att få höra mer om samarbetet.
Citera
2017-11-20, 10:52
  #291
Medlem
Ni som äger aktien, när ska det här bolaget leverera något konkret?
Citera
2017-11-26, 09:55
  #292
Medlem
Myfc ska leverera något konkret väldigt snart enligt vd.

Leveranser i december gissar jag på, men storleken på dessa återstår att se...

Och de ägare som räknar med en kursrusning bara det bekräftas att de första laddarna skickas blir nog besvikna, jag tror snarare det blir ett litet klassiskt skutt uppåt för att sen komma massiva utförsäljningar. Många vill nog ta hem vinst från köpnivåer på både 5:-, 10:-, 15:-.

Sanningen är att börsvärdet redan räknat in 400k sålda laddare.

Jag ser snarare en fallhöjd om det blir en besvikelse: säg att Telling beställer 50k i december, sen kanske det dröjer hela Q1 innan något mer händer. Och med dagens otåliga/nervösa/okunniga småägare kan det rasa på nolltid.

Mitt råd är håll er borta, och vill ni verkligen äga Myfc vänta till leveranser kommit igång, kursrusningen är över och kursen dalar igen.
Citera
2017-11-26, 11:11
  #293
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Myfc ska leverera något konkret väldigt snart enligt vd.

Leveranser i december gissar jag på, men storleken på dessa återstår att se...

Och de ägare som räknar med en kursrusning bara det bekräftas att de första laddarna skickas blir nog besvikna, jag tror snarare det blir ett litet klassiskt skutt uppåt för att sen komma massiva utförsäljningar. Många vill nog ta hem vinst från köpnivåer på både 5:-, 10:-, 15:-.

Sanningen är att börsvärdet redan räknat in 400k sålda laddare.

Jag ser snarare en fallhöjd om det blir en besvikelse: säg att Telling beställer 50k i december, sen kanske det dröjer hela Q1 innan något mer händer. Och med dagens otåliga/nervösa/okunniga småägare kan det rasa på nolltid.

Mitt råd är håll er borta, och vill ni verkligen äga Myfc vänta till leveranser kommit igång, kursrusningen är över och kursen dalar igen.


Det är klart det kommer bli en gigantisk besvikelse. Ligger så perfekt i luften.
Citera
2017-11-26, 20:40
  #294
Medlem
Expressbussens avatar
Han måste nu snart leverera 5500 enheter per dag om han ska nå 200 000 som ägarna tror han ska i år.

Man borde ju nu lägga allt fokus på att få fram en fungerande produkt, man nämner i Q3 att man har problem med produkten.

Istället åker VD på en konferens om REX. En hel vecka bortkastad för VD. För att inte tala vad förberedelserna måste ha tagit tid, både för VD, och de som ska hjälpa han att få fram presentationsmaterial, boka biljetter osv.

Sen har VD hunnit vara på två aktie-träffar de sista veckorna. Och imorgon är det dags igen. Tillbaka på kontoret på tisdag. Kan vi hoppas.


Det verkar som att de inte bryr sig om att det går åt skogen med Telling. Kör på in i väggen bara.
Citera
2017-11-27, 20:56
  #295
Medlem
jhon bickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressbussen
Han måste nu snart leverera 5500 enheter per dag om han ska nå 200 000 som ägarna tror han ska i år.

Man borde ju nu lägga allt fokus på att få fram en fungerande produkt, man nämner i Q3 att man har problem med produkten.

Istället åker VD på en konferens om REX. En hel vecka bortkastad för VD. För att inte tala vad förberedelserna måste ha tagit tid, både för VD, och de som ska hjälpa han att få fram presentationsmaterial, boka biljetter osv.

Sen har VD hunnit vara på två aktie-träffar de sista veckorna. Och imorgon är det dags igen. Tillbaka på kontoret på tisdag. Kan vi hoppas.


Det verkar som att de inte bryr sig om att det går åt skogen med Telling. Kör på in i väggen bara.

Det är så IQ befriat att äga den här aktien till den här värdering att jag saknar ord. Nyemission ligger runt hörnet som han fjäskar för marknaden på olika aktieträffar.
Citera
2017-11-28, 14:09
  #296
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag fick nog och sålde av. Dryg jävla skitaktie. Ingen bra känsla kring den även om jag inte är särskilt insatt i bolaget som sådant.
Citera
2017-11-28, 17:32
  #297
Medlem
Tja...ja sa den skulle ner under 20 igen...ser ut o komma snart.

Vill inte va sån men...värderingen är sjukt hög sett till inkomster, och de lär väl dröja gissar jag.

Ner mot 17 - 18 nästa vecka om inget händer?
Citera
2017-11-29, 21:39
  #298
Medlem
Expressbussens avatar
tredje dagen på rad vi slutar på dagslägsta, eller som idag, nära dagslägsta, 10 öre ifrån.

Se gärna på chartet med ett år;

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...1/myfc-holding

Här ser vi tydligt den huvudskulder-formation som byggs. Perfekt. Lite ledsamt att vi inte fick den Batmanformation på huvudet som någon förutspådde, högerörat är lite för lite. Men det finns där. Vi kan kalla den en stukad Batmanformation.

hade VD bara tatt chansen, och i Måndags antytt lite goda nyheter från Kina, ja då hade vi fått det högra örat också,

Nu är det nog vidare ner mot 15, 16 kr som gäller. Sedan en ökenvandring där,,,tills det slutligen står klart, kanske i Mars; Telling är inställt. Då blir det ner till 5 kr.

Någon vet något. Detta har jag lärt mig av teknisk analys. Här vet någon något. Black Swan. Kan det vara läckor från Note, som har kontakt med investerare.

VARNING!!! Någon vet något om en kommande "nyhet", och välvilliga investerare har "råkat" få veta detta lite i förhand. Inget fel med det kan tyckas, de har ju bidragit med miljooooner. Lagar kan undvikas så länge inget kan bevisas.

Om det dock ligger en specifik substans bakom nedgången så bör Myfc komma med info senast imorgon, nedgången kan ju förstås bero på plötslig insikt hos ägarna, men det tvivlar jag på.

Vi vet sedan tidigare av VD, att det var Telling som krävde att man skulle lägga till ett batteri. Jag tror att det som nu skär sig, är att man även kommit överens om att kortet ska vara på 2500 mah. I Kina försökte man nu komma bort från detta kravet, det är nog svårt att få till det utan att ändra formatet för mycket.

Senaste presentationen har ju vänt sig alltmer mot bilindustrin. Är JAQ död? Det kan ha varit en engångshändelse, eftersom jag tror att aktieträffen i göteborg hade lite inriktning mot bilindustrin. Ska bli intressant om man kör samma presentation nästa gång.

Jag ska ta mig en tur till BMW någon dag och mäta och känna på dörrar och baklucka till en I3. Måste bli svårt att få plats med paneler där. Ska kolla placering av airbags osv.

Man pratar om forcerad ventilation, och det innebär att man måste ha fläktar i bilen, kan inte ha kanaler in där passagerare går in, eftersom man inte vet om kanalerna blockeras. Annars, en kanal in och en ut på samma sida som gångjärnen, kanalen går som ett U. Komplicerat. En kanal i underkatn av lamina som samlar upp kondensvattnet. Måste ha säkringar också. Man pratar om två vätskor. Det blir alltså två tankar, samt en reaktionskammare. Tankmunstycket på macken blir unikt med två pipor på samma handtag.

Jag undrar hur detta går att lösa. När vätskorna möts bildas vätgas enligt Björn. Det låter farligt. I praktiken bör det bli ett tanklock på varje sida om bilen för att undvika att vätskorna blandas vid tankningen. Man får bygga om mackarna till detta. Det bästa är nog en automatisk tankstation, där man kör fram, och så är det en robotarm från varje sida som tankar bilen.

Jag vet inte var aluminiumklumpen kommer in. Hela bilen kommer vara fullproppad med systemet, lamina, fläktar, kanaler, kablar, rör, ventiler i dörrarna, tankar, ventiler, utlyftningssystem i bagaget, lyftutrustningen måste certifieras vartannat år, styrboxar, säkringar kanske i motorrummet.

Jag förstår VDs vackra ambition när han säger att systemet inte tar nån plats, det göms undan i dörrar och tak. Grejen är bara den att det är felaktigt. Han nämner bara en bråkdel av utrustningen.

Det är ungefär som att jag skulle uppfinna en bensinbil idag (om det bara funnits batteribilar hittills). Så skulle folk fråga; tar det inte väldigt stor plats?
Svar; Nej, jag har uppfunnit platta bensintankar, som jag bygger in i dörrar och baklucka. De är platta, det är fördelen. Som på flygplan! Wooow!!! Kursen stiger.

Nämner inget om att motor och växellåda tar plats. Nejdå.

enligt senaste presentation är heller inte utmaningen "bränsleceller utan (15,43) infrastruktur, och andra saker som vi inte kan ha kontroll på." Okej?

https://www.youtube.com/watch?v=LyDgXjs3I2w

Sen pratar han om att han inte kunnat ladda sin elbil fullt eftersom säkringen på hans hus gick. Det är ganska irrelevant, vi vet inte vad han har för säkring. Möjligt att man måste säkra upp huset om man skaffar en elbil.

Det ska bli mycket intressant att följa omställningen, från ett telekominriktat företag, till ett företag inom bilindustrin. Dock behöver man mer resurser. Vad jag förstår har man en person som jobbar med REX nu, samt hjälp från Svenska Handelsbanken. Osäkert dock vad de egentligen kan om bilar. Här måste man omorganisera. Frågan är om det inte är lika bra att lägga ner satsningen på JAQ på en gång, den verkar ju inte fungera. Ta in mer kompetens från bilindustrin, och sen bara köra på. Man har ju ganska mycket kapital och kan säkert få några nyemissioner till.
__________________
Senast redigerad av Expressbussen 2017-11-29 kl. 21:41.
Citera
2017-12-05, 11:39
  #299
Medlem
Hepp! Ja då va vi under 20 då...precis som jag trott.

Frågan e var botten finns...fortfarande jävligt högt börsvärde för noll i omsättning.

14-15 spänn?
Citera
2017-12-05, 12:15
  #300
Medlem
Man kan ju undra va som e fel på de där männskorna i fejjangruppen????

De gör allt för å verka lugna, o hånar i princip alla som vågat sälja, jaaa även om man sålde på toppen så e man ju en looooser, hahahahahaaa!!!!

Sen e ALL kritik som framförs helt förbjudet, då tystas personen me påhopp...japp de e en sekt skulle ja säga.

Sen fattar ja inte...tror de att myfc ska skicka minst 200k laddare i q4??? Jooo björnis har sagt att merparten ska skickas, så miiinst 200k jippiiii!

Nä, björnis sa att "merparten av försäljningen 2017 sker i q4"

Liiite skillnad...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback