Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 07:48
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Ja jävlar! Stängde på dagslägsta, 25% back!!!!

Fortsätter nog på måndag o gissningsvis blire trångt ut vid öppningen.

Vi kan nog se 20:- redan nästa vecka, kanske under...

Tror inte så många vill ligga över rapporten heller.

Synd för många som torskat pengar, men man måste lära sej hårda vägen.

Ja jag observerade DBL och när det började säljas lite diskret märker folk inget ( förnekelse, man vill inte att det skall vara sant ) och när det blev lite volym klev jag ur med en rejäl vinst.

Rapporten är nog ingen bra ide att ligga över då de kommer visa rött, även om det är väntat finns ju idioter som säljer för att dom trodde på vinst ( på något hemligt sätt )

Bolaget har en fantastisk framtid, tråkigt att folk tvingas ligga minus och ännu tråkigare för de som säljer med förlust. Men detta är aktiehandel och jag kliver in igen efter rapporten om inget annat händer innan dess.
Citera
2017-07-16, 11:11
  #182
Medlem
Tror vi ser en flykt ut ur aktien nu innan rapporten. Kan bli ett rejält fall när verklighetens siffror visar sej...

Sen försöker väll vdn såklart krydda me lite mysigt snack men...nä det ska ner under 20 i sommar en min tro.
Citera
2017-07-16, 12:45
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Tror vi ser en flykt ut ur aktien nu innan rapporten. Kan bli ett rejält fall när verklighetens siffror visar sej...

Sen försöker väll vdn såklart krydda me lite mysigt snack men...nä det ska ner under 20 i sommar en min tro.

Hamnar vi under 20 åker hatten av till dig, även om jag skulle missat 135% vinst om jag lyssnat helt till dig
Citera
2017-07-16, 20:50
  #184
Medlem
Expressbussens avatar
Har börjat bli lite nyfiken på att sätta en super spread, där jag shortar myfc, och investerar i Impact Coatings.

Funderade på det i mitten av förra veckan. Det hade betalt sig bra. Men nu är nog tiden mogen. Jag ser en nedgång på 50 % i myfc, och en uppgång på 45 % i Impact.

Grunden för nedgång i Myfc; kursen är uppblåst, folk har gått in under sista veckan då de tror att det kommer en nyhet. Det kommer inte. Emissionen runt 13 kr ligger och drar aktien neråt. Förväntan om fler emissioner, och kommande Q-res, drar också ner kursen.

Impact; man har presenterat att man levererat en maskin. Är det en viktig nyhet? Ja, i Impact är det det, där man presenterat ordrar och ramavtal, som sällan gått igenom. Nyheten togs först emot av en sedvanlig uppgång, följt av nedgång. Men mot slutet av veckan verkar det som vi har fått se en mer långsiktig omvärdering.

Impacts graf ser fin ut. Både på 1 år och 3 år. Härifrån ska vi upp. Ett frågetecken för mig har varit anställningarna. Nu har jag fått klara indikationer på att anställningar har genomförts. Oklart hur många.

Jag vill också se på detta med kompetens, där vi kan se av den information som finns tillgänglig, så är det flera inom Myfc som saknar högskoleexamen. Inom Impact finns minst 3 doktorer. Bra eller dåligt? Jag är kluven i frågan. Utbildning behöver inte betyda något.

Men det som jag vet betyder något på sikt är intäkt, vinst, resultat. Här kan Myfc omöjligt presentera bra siffror den 28 Juli, medan impact faktiskt kan presentera vinst den 18e Augusti. och det är väldigt väldigt ovanligt. Och det vore ett stort steg att gå från förhoppningsbolag, till ett vinstdrivande företag.

Kursmål i denna super spread;
MyFc; 12,90 kr
Impact; 29 kr

Slutdatum är 25 Augusti.
__________________
Senast redigerad av Expressbussen 2017-07-16 kl. 21:02.
Citera
2017-07-16, 21:16
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressbussen
Har börjat bli lite nyfiken på att sätta en super spread, där jag shortar myfc, och investerar i Impact Coatings.

Funderade på det i mitten av förra veckan. Det hade betalt sig bra. Men nu är nog tiden mogen. Jag ser en nedgång på 50 % i myfc, och en uppgång på 45 % i Impact.

Grunden för nedgång i Myfc; kursen är uppblåst, folk har gått in under sista veckan då de tror att det kommer en nyhet. Det kommer inte. Emissionen runt 13 kr ligger och drar aktien neråt. Förväntan om fler emissioner, och kommande Q-res, drar också ner kursen.

Impact; man har presenterat att man levererat en maskin. Är det en viktig nyhet? Ja, i Impact är det det, där man presenterat ordrar och ramavtal, som sällan gått igenom. Nyheten togs först emot av en sedvanlig uppgång, följt av nedgång. Men mot slutet av veckan verkar det som vi har fått se en mer långsiktig omvärdering.

Impacts graf ser fin ut. Både på 1 år och 3 år. Härifrån ska vi upp. Ett frågetecken för mig har varit anställningarna. Nu har jag fått klara indikationer på att anställningar har genomförts. Oklart hur många.

Jag vill också se på detta med kompetens, där vi kan se av den information som finns tillgänglig, så är det flera inom Myfc som saknar högskoleexamen. Inom Impact finns minst 3 doktorer. Bra eller dåligt? Jag är kluven i frågan. Utbildning behöver inte betyda något.

Men det som jag vet betyder något på sikt är intäkt, vinst, resultat. Här kan Myfc omöjligt presentera bra siffror den 28 Juli, medan impact faktiskt kan presentera vinst den 18e Augusti. och det är väldigt väldigt ovanligt. Och det vore ett stort steg att gå från förhoppningsbolag, till ett vinstdrivande företag.

Kursmål i denna super spread;
MyFc; 12,90 kr
Impact; 29 kr

Slutdatum är 25 Augusti.

Hehe lycka till. Men jag tror inte myfc sjunker så hårt, tror det tar stopp runt 16-17 eller 17-18.
Men ner tror jag den ska, absolut. Nyheter kan komma men knappast innan hösten.
Citera
2017-07-16, 22:27
  #186
Medlem
Expressbussens avatar
Jag gillar inte upplägget med recall kapital där man är reggad på Caymanöarna, och bolaget med tillägg nordic är registrerat i Sverige.

Varför gör man så här, och varför kan Myfc och dess aktieägare acceptera att låna pengar av dessa?

För mig känns det som att recall nu har Myfc i en gisslan. Dels är man skyldig Myfc 12 miljoner, dels har man kört upp kursen.

Var fredagens nedgång en påminnelse om vad som kan ske om inte Myfc går med på att ytterligare ge bort delar av bolaget till recall ? Emission del 2, annars kör vi ner kursen?

Varför kunde man inte nöja sig med pengarna från shb?

Och varför säger Björn att det inte är några konstigheter med ägandeförhållande i Asien och emissionen till recall?

Jag tror han försäger sig. Här finns det komplicerade parameterar som kan knäcka hela upplägget. Varför skulle han annars säga att det inte är några konstigheter?

Myfc är också ett holding, med 3 pers, som äger myfc AB. Det asiatiska bolaget har jag inte förstått mig på ännu.
Citera
2017-07-17, 20:12
  #187
Medlem
Expressbussens avatar
Dagen idag gav både uppgång och nedgång....slutade i minus, 5 %, efter att ha varit både i plus, och i -13 % som värst.

Det är lätt att läsa in positiva saker i volatiliteten, men den är ganska naturlig; många som sålt sig ut på högre nivåer får bråttom in, de kan inte hålla sig, trots att det känns fel.

Många funderar över DBLs beteende. Och, på grund av denna osäkerhet, och vikt vid DBL, så kan andra aktörer också handla via DBL. För att förvirra ytterligare, förvirringen är därmed total.

Det viktiga är dock slutkursen. Den är ner 5 %. Vi kan med ganska stor säkerhet se fram emot ytterligare nedgång imorgon, men för den med is i magen kan handel på låga nivåer, t ex 22 kr, och sälj någon krona upp vara en tanke. Det ska gå upp, ned, upp och ned.

Tystnaden från V-loggen är en gåva för Swedbanks shorts-avdelning. När bolaget inte sänder ut superlativer, så får gemene man tid över till att räkna på fundamenta.

Intäkt; 300 000
Kostnader; Många miljoner
Orderstock; mellan 1000 och 400 000

Man kan räkna på kostnader och hur länge pengarna räcker. Man kan sätta sig in i ägarstrukturen i det asiatiska bolaget. Man får den tid man behöver att förstå "erbjudandet", utan en massa störande bakgrundssurr.

Man kan se på möjligheter och risker, återvinning av förpackningar, innehåll av salt och reaktionskomponenter.

Man kan se på kompetens och inriktning hos de anställda, ledning, och styrelse.

Man bör undersöka kunskapsnivån hos SHB.

Man får kort sagt god tid att sätta sig in i bolaget, och kan sedan bedöma om dagens värdering är rimlig.

I ovanstående värdering bör REX endast tas upp som en kostnad, då den ej kan bidra med några intäkter innan 2022.
Citera
2017-07-18, 22:18
  #188
Medlem
Tickar långsamt neråt, tror det ökar takten ju närmre rapport, o efter rapporten när inge särskilt kommit fram, då e vi under tjugan. Q3-rapporten kan möjligen bli intresant gällande siffror om de börjat sälja nåt...
Citera
2017-07-19, 19:58
  #189
Medlem
Expressbussens avatar
Idag tickade det på lite snabbare, -11 %, slutade nära dagslägsta.

Halvvägs i nedgången bör det komma en rekyl. Jag trodde den skulle från 37 till 13, alltså 24 ner. Rekylen borde därför kommit idag, från 25 kr. Men ikke.

Kanske kommer den istället imorgon, upp till strax över 25,,,,26 kr innan veckans slut. Sen raka vägen ner till 13. Men man vet inte, kan gå rakt ner också.

Läser för övrigt på Avanza forum igår de mycket intressanta beräkningar som jag länge efterfrågat. Beräkningarna som är gjorda av en av de mest balanserade forumsdeltagarna förklarar mycket av det vi undrar över. Varför man bara vill ge en räckvidd på 10 mil och inte 50 t ex...

Tydligen blir det 40 kg avfall på 10 mil. Helt otroligt. Detta borde Myfc svara på per omgående.
Citera
2017-07-21, 00:21
  #190
Medlem
God afton.

Jag har de senaste månaderna sett forum och diverse nätgrupper översvämmas av extremt optimistiska inlägg gällande bolaget myfc Holding. Eftersom jag har följt bolaget i många många år, och ägt dem från första dagen de noterades, så känner jag mig mer eller mindre tvingad att skriva min syn på bolaget.

Jag väljer flashback som plattform, delvis för jag inte vill röja min identitet offentligt i facebookgruppen och jag har heller inget konto på Placera, där man måste vara kund i avanzabanken som jag fattat det? Björn kanske faktiskt misstänker vem jag är...må så vara.

Det jag skriver kommer säkerligen avfärdas som så kallat baissande av många. Tyvärr många yngre ivriga investerare som tror att de har hittat källan till rikedom. Jojo. Det inbillade jag mig också en gång i tiden.

För det första vill jag säga detta: vd:n Björn Westerholm är en mycket trevlig man, mycket karismatisk, och mycket övertygande. Det förvånar mig inte det minsta att någon som Jörgen Lantto investerar pengar efter ett långt möte med Björn, för han kan snacka. Han är en säljare.

Dessvärre är det väldigt lätt att genomskåda en sådan person efter några år, när man lätt kan konstatera att inget av det han talat om har slagit in.

Jag var med som ägare när myfc börsintroducerades. Jag har gått på många stämmor, och vid börsintroduktionen när det var den hederliga gamla powertrekken som lanserades, så var det givetvis just den produkten som hela världen väntade på! Den skulle bli en storsäljare, spridas över hela världen, frälsa de strömfattiga. Jo, så lät det faktiskt.

När verkligheten sen blev annorlunda, ja den sålde väl i ett tiotusen exemplar, så ändrade Björn sin story: powertrekken var såklart bara en första produkt, en sorts demopryl för att visa att tekniken med microbränsleceller finns och fungerar, det var givetvis en succe att den sålde så bra ändå. Och detta är något återkommande: Björn vänder och vrider alltid på resultaten, för att få dem att passa just för stunden.

Sen kom ju då äntligen den riktiga räddaren: JAQ! Designen var snygg, storleken helt godtagbar, och nu nådde Björns entusiasm inga gränser: på stämmorna varvdet livat, optimismen saknade gränser och det här skulle ge myfc en miljardomsättning inom kort. Ja, läs det igen: en miljardomsättning förutspådde Björn!

Sen gick tiden...och gick...och ja, det tecknades avtal med Tre, Du och någon till. Äntligen, nu släppte proppen!
Men inget hände. Björn stod åter och talade om de hundratals miljoner som bara låg bakom hörnet och väntade.
En testorder skickades iväg till Tre. Så, nu var det bara att invänta deras svar, och se hur många hundratusen de ville köpa. (Jo det är sant, det var den inställningen som ledningen förmedlade)
Det intressanta är också m!ålgruppen JAQ vände sig till. Initialt pratade Björn om U-länderna där folk hade börjat tjäna mer, men fortfarande saknade elnät. Kort sagt hade de råd med en mobil, men saknade infrastruktur för att ladda. Wow vilken massmarknad!

Senare ändrade sig Björn igen. Då framhöll han att affärskvinnan var den perfekta målgruppen(????) och jag hoppas ni alla har sett den fantastiska reklamfilmen med "affärskvinnan" som sitter på cafe och laddar med sin förträffliga JAQ...

Som vi alla vet så hände inget. Björn försvarade sig nu med att bollen låg hos Tre, det var dom som avgjorde när de ville starta försäljningen, inte han.
Sanningen var att Tre ratade produkten. De ville inte ha den.

Björn gick under denna tiden ut med en rad diffusa och motsägelsefulla uttalanden, som att leveranser skulle starta i kvartal X, sen var det tekniska problem, sen var det Tre som inte kunde bestämma sig osv osv.

Från ingenstans ramlade det sen in en order från Kina, och sen presenterades avtalet med Telling.
Nu var det klackarna i taket igen, och Björn pratade ogärna om Tre utan nu var det ju Telling som gällde.
JAQ visades återigen upp, nu som förbättrad version där den klarade av att vara instängd i ett trångt utrymme, kunde lutas utan att funktionen påverkades osv. Däremot hade den förändrats en del till utseende, den var nämligen större och tjockare. Fulare helt enkelt. Nåja tänkte jag, om det nu äntligen är så att produkten fungerar så får man köpa det. Lite fulare, mer effektiv.

Tusen stycken skeppades iväg till Telling. Äntligen äntligen. Sen gick tiden. Igen. Ordrar från Tre, nej det var det inte längre tal om, Björn lade locket på vid frågor rörande dem. Telling, nu var det Telling!

Sen piff poff! Den fantastiska produkten, som jag nu hört Björn tala om i tre år, läggs ner. Skrotas.
Det var exakt nu jag började ana rejäla gigantiska ugglor i mossen.

Nu var det plötsligt ännu en ny produkt som skulle levereras till Telling, nämligen JAQ hybrid??? Vi som nu hade suttit på bolagsstämmor i flera år och hört hur JAQ skulle erövra världen...nu slulle den aldrig nånsin ens komma ut på marknaden?

JAQ hybrid, en laddare med batteri...vi hade hört Björn prata om batteriets brister, om batteriets död. Handgranaten i fickan. Livsfarligt. Bränslecellen skulle ta över, batterier överflödiga. Nu vände han på en sekund: det var såklart kombinationen vi ville ha!
Bränslecellen ska inte konkurrera med batteriet, utan komplettera det. En u-sväng är vad Björn gör här. Och självklart. Han har begripit att deras produkter och teknik aldrig någonsin kommer slå igenom om de förklarar krig mot batteriet.
Deras produkter duger inte heller till att ersätta ett batteri.

Åter till Telling. Varför tar de emot en order på tusen JAQ, och sen helt plötsligt läggs produkten ner?
Jag har luskat och pratat med folk...och allt tyder på att Telling även dom ratade JAQ. Ni får gärna ta tillfället i akt att ställa den enkla frågan till Björn, vad Telling tyckte om JAQ och vilken feedback de gett? Svaret är nämligen att han slingrar sig...

Här nånstans insåg jag bolagets extremt sköra tråd som de dinglar i, och jag hoppade av nästan direkt.

Jag har läst så fruktansvärt mycket felaktigheter och antaganden om bolaget att jag bara måste dela med mig av mina intryck som jag fått under nästan fyra år!

Mina vibbar angående den nya JAQ som ska marknadsföras och säljas är att man ska vara extremt försiktig och inse att det finns mängder med problem som kan uppstå, både under produktion, marknadsföring, försäljning.

Läser ofta folk som skriver "men Björn har ju sagt XXXX, tror du han ljuger?"

Björn har sagt extremt mycket saker under årens gång...inte mycket har stämt.
Jag vill inte jävlas med er, inte med någon. Men det måste höjas ett varningens finger i ett bolag där många ägare är unga, oerfarna och hungriga på pengar, där de hetsar varandra och stampar sönder oliktänkande.

Ta det som Björn säger med en spade salt. Jag har lyssnat på pratet i fyra år.
Känn er helt fria med att sprida detta inlägg varhelst ni önskar, jag ser gärna att fler läser det, och åtminstone får sig en funderare.

Må väl, satsa aldrig pengar ni inte är beredda att förlora helt!

/bengt
__________________
Senast redigerad av bengt2017 2017-07-21 kl. 00:30.
Citera
2017-07-21, 10:04
  #191
Medlem
ElFarolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
God afton.


/.../

Ta det som Björn säger med en spade salt. Jag har lyssnat på pratet i fyra år.
Känn er helt fria med att sprida detta inlägg varhelst ni önskar, jag ser gärna att fler läser det, och åtminstone får sig en funderare.

Må väl, satsa aldrig pengar ni inte är beredda att förlora helt!

/bengt

Fint inlägg!

Jag köpte in mig första gången i samband med "rusningen" i början av året. Det var lite av ett impulsköp, vilket aldrig fungerar bra. Inte heller denna gången. Det tog inte lång tid innan jag såg röda siffror. Hur som helst, jag såg potential i bolaget och JAQ. Jag har dock inte följt bolaget slaviskt. Nyheter och pressmeddelanden har lästs, men vloggen har jag lämnat osedd. En del information har känts väldigt otydlig, nästan amatörmässig. Frågetecken man hoppats ska rätas ut har lämnats böjda. Mer snack än verkstad.

Under våren gjorde jag ett par småköp för att sänka mitt GAV. Läste forumet på Placera och skrattade lite åt det. Riktkurserna haglade i spannet 5kr till 500kr. Uppsidan var enorm. Aktien lunkade dock på runt 15-18kr.

När JAQ Hybrid lanserades blev jag fundersam. Visst, en JAQ har lägre kapacitet än en vanlig powerbank, men batterier skulle ju ersättas helt med bränsleceller. Hybriden är ju i så fall ett steg bakåt. Samtidigt ser jag hybriden som ett bra första steg. Marknaden kanske inte är helt mogen för en renodlad bränslecellsladdare. Tekniken känns ny fortfarande. En kombination av två tekniker känns rätt.
Jag inser att jag är lite av en medgångssupporter i det här sammanhanget, men om en hybrid har större adresserbar marknad kan jag ta det.

Vad det verkar så var det hybriden som levererades till Telling. Frågan är ju varför man tvärvände. Från att mer eller mindre döma ut batterier till att implementera dem i sin produkt.

I senaste rusningen sålde jag av till hyfsad vinst, och efter raset köpte jag en liten post igen runt 25kr. Jag tror fortfarande på tekniken men undrar hur bolaget ska göra i framtiden. Kommer JAQ Hybrid sälja bra? Hur långt bort är integration av Lamina? Kommer REX levererera distanserna man sagt att den ska?

Myfc ser jag som en krydda i en högriskportfölj. Risk/reward är stor.

Jag är ung, och relativt oerfaren, men är helt och hållet med på vilka risker ägandet av aktier i ett sånt här bolag innebär. Aktierna jag innehar nu är vinsten från aktierna jag sålde förra veckan.
Citera
2017-07-23, 20:59
  #192
Medlem
Expressbussens avatar
Trist att läsa om investeringarna ovan. Man vet ju med sig riskerna i förhoppningsbolag, men som sagt...här har det nog varit mer än bara förhoppningar i VDs utfästelser.

Jag tycker det kommit fram mycket intressant i veckan, gällande REX, och då främst att aluminiumresterna ska väga 9 kilo, efter 10 mils körning, och det är då med en , som Björn säger det, "microcar".

Jag tror det kan innebära Smarts minsta modell.

Detta gör att det redan på koceptnivå inte blir något annat än ett nödaggregat.

Efter att man använt detta så ska man göra av med kilo aluminium. Hur ska min Mamma orka med detta?

Jag brukar få åka och lämna hennes konservburkar på återvinningsstationen. Nu ska jag lämna kilo aluminium någonstans.

Sen ser jag på presentationen från Almedalen, där man nämner, tak, baklucka eller dörrar som en rimlig placering av REX, och för att illustrera hur liten den är. Alla placeringar är dock oaktuella i Auotmotive-branschen.

-Man vill inte montera saker i taket, pga tyngdpunkten. Om du ser på taket i en bil, så finns det ingen utrustning här.

-Man vill undivika placering i dörrar, pga gångjärnen, man vill ha minsta möjlig vikt där, samt hanteringen av sladdar och rör vid öppning och stängning.

I dörrar och tak finns enbart utrustning, som behövs för dörrar och tak. Att myfc framhärdar med dessa olämpliga placeringar visar att de behöver stärka sin kunskap inom Automotive. Dock har de råkat anställa en projektledare från medicinteknik för att leda REX-arbetet.

Sen har VD svarat per mail i veckan att beräkningarna med kg aluminium är fel då det inte tar hänsyn till alla patent, och att det är bättre att sitta long i aktien.

Jag hoppas att vi får ett utförligt svar i nästa v-logg.

Men, jag tror inte man går från 9 kg, till 1 kg. Även 1 kg är för mycket. Men man kan inte förändra grundläggande kemi så mycket. Formeln gäller, kanske kan man uppnå 8,5 kg


Återigen viktfrågan. Vatten + rekationskomponenter, för 10 mil, bara det väger nog 20 kg. Lamina kanske 5 kg. Tank för att samla upp aluminium, 10 kg. Struktur 10 kg.

Vi kommer fort upp i 50-80 kg. Kanske bättre att lasta in 50 kg extra batterier.

Ska bli mycket intressant att läsa rapporten i veckan.

Skänker också en tanke till SHBs miljöfond, och deras behov av ökad kompetens. De bör lära sig grundläggande teknik innan de investerar.
__________________
Senast redigerad av Expressbussen 2017-07-23 kl. 21:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback