Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-01, 12:56
  #1
Medlem
Hade en diskussion med min kille där han nämnde att man använder djurs avföring till gödsel när man odlar champinjoner och att veganer/vegetarianer käkar just dessa champinjoner. Då blev jag nyfiken hur de tänker om detta. Är bara ute efter en diskussion och är intresserad över hur de ställer sig inför detta. Sen kan man ju generallisera det, hur det är med andra svampar/frukter/grönsaker osv.
Så som jag ser veganism är att det är en livsstil där man inte äter/köper/använder något som är gjort från/av/skapat av/med hjälp av djur vare sig det är en biprodukt. Man är vegetarian om man bara äter en plantbaserad kost (inget animaliskt alls) enligt mig. Ni får gärna rätta mig om informationen om ni kommer med fakta, har bara kikat på 2 hemsidor.

http://www.svampodlarna.org/champinjon.php
http://www.veganrecept.se/fraga-kock...-svamp-2455641

Käkar ni (som kallar er veganer/vegetarianer) champinjoner? Om ni gör det, visste ni att det används häst- och hönsgödsel? Skulle ni sluta köpa champinjoner om ni visste att gödseln kommer från hästar och höns som lever i hemska miljöer? Eller skulle ni sluta köpa det oavsett då det är en produkt gjort på djurs avföring?
Varför är det ok för er veganer/vegetarianer som käkar champinjoner att köpa och sedan äta champinjoner om ni vet hur det går till?
Är champinjoner veganskt? Motivera gärna varför/varför inte.

Som sagt, bara ute efter en diskussion där ni kommer med era tankar/åsikter kring just detta och gärna fakta, även om ni inte vore vegan/vegetarian! Inga påhopp på varandra bara Sorry not sorry för lång post!
Citera
2016-12-02, 03:11
  #2
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twonicorn
Hade en diskussion med min kille där han nämnde att man använder djurs avföring till gödsel när man odlar champinjoner och att veganer/vegetarianer käkar just dessa champinjoner. Då blev jag nyfiken hur de tänker om detta. Är bara ute efter en diskussion och är intresserad över hur de ställer sig inför detta. Sen kan man ju generallisera det, hur det är med andra svampar/frukter/grönsaker osv.
Så som jag ser veganism är att det är en livsstil där man inte äter/köper/använder något som är gjort från/av/skapat av/med hjälp av djur vare sig det är en biprodukt. Man är vegetarian om man bara äter en plantbaserad kost (inget animaliskt alls) enligt mig. Ni får gärna rätta mig om informationen om ni kommer med fakta, har bara kikat på 2 hemsidor.

http://www.svampodlarna.org/champinjon.php
http://www.veganrecept.se/fraga-kock...-svamp-2455641

Käkar ni (som kallar er veganer/vegetarianer) champinjoner? Om ni gör det, visste ni att det används häst- och hönsgödsel? Skulle ni sluta köpa champinjoner om ni visste att gödseln kommer från hästar och höns som lever i hemska miljöer? Eller skulle ni sluta köpa det oavsett då det är en produkt gjort på djurs avföring?
Varför är det ok för er veganer/vegetarianer som käkar champinjoner att köpa och sedan äta champinjoner om ni vet hur det går till?
Är champinjoner veganskt? Motivera gärna varför/varför inte.

Som sagt, bara ute efter en diskussion där ni kommer med era tankar/åsikter kring just detta och gärna fakta, även om ni inte vore vegan/vegetarian! Inga påhopp på varandra bara Sorry not sorry för lång post!
Djurgödsel används ju för att odla spannmål, grönsaker osv. också. Skulle nog bli svårt att äta någonting som inte är hemodlat om man är så extrem att man inte kan äta någonting som gödslats med djurgödsel.
Citera
2016-12-02, 03:17
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Djurgödsel används ju för att odla spannmål, grönsaker osv. också. Skulle nog bli svårt att äta någonting som inte är hemodlat om man är så extrem att man inte kan äta någonting som gödslats med djurgödsel.

Om jag minns rätt, odlas champinjoner i hästgödsel. Men när det gäller övriga vegetabilier, går ju dessa att utmärkt gödsla med konstgödsel. Men, nä det går väl inte heller, för då blir det ju inte KRAV..

(Det är nog besvärligt att vara PK-vegetarian nuförtiden..)
Citera
2016-12-02, 06:31
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Men, nä det går väl inte heller, för då blir det ju inte KRAV..
Jag läste följande på KRAVs sida:
"Handelsgödsel eller kemiska bekämpningsmedel får inte användas."
http://www.krav.se/vad-kravs-lantbruk

De enda alternativ som i så fall återstår är kompost eller djurgösel.

Glöm inte att ratandet av djurgödsel i lantbruket skulle innebära ett potentiellt massivt kväveläckage.
Citera
2016-12-02, 13:24
  #5
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twonicorn
Så som jag ser veganism är att det är en livsstil där man inte äter/köper/använder något som är gjort från/av/skapat av/med hjälp av djur vare sig det är en biprodukt.

Det är en möjlig förståelse av begreppet, men ordet 'veganism' är mer sentida än ordet 'vegan' (1944 - Donald Watson, enl. etymonline.com), vilket innebär att betydelsen av uttrycket 'vegan' är oberoende av ideologin hos en eventuell veganistisk rörelse om en sådan existerar.


Citat:
Ursprungligen postat av Twonicorn
Är champinjoner veganskt?

Ja. Så vitt jag vet finns två huvudsakliga motiv till att vara vegetarian:

a) För att man anser att ingen någorlunda intelligent varelse ska dödas i onödan. Om människan väljer att äta kött istället för växter leder det till att fler djur måste dödas för att bli mat.

b) Av hälsoskäl. Det går att sätta ihop en nyttigare vegetarisk kost än man kan göra med kött och mjölkprodukter. Dock kräver det ett större intresse för näringslära eftersom vegetarianen måste hålla reda på vilka livsmedel som innehåller vilka näringsämnen för att vara säker på att få i sig alla i rätt mängd.

Om exempelvis en häst äter växter på en äng, och det går igenom matsmältningsapparaten och kommer ut som gödsel, så har det materialet aldrig utgjort någon del av hästen. Om en höna har käkat larver består gödslet däremot av djurdelar, men även om gödslet är animaliskt så bryter svampen ned det i sina beståndsdelar och väljer ut bara de näringsämnen som champinjoner brukar samla på, vilket gör att slutresultatet blir en champinjon och inte något med larv-karaktär.

Enligt a) är hönsgödsel inga problem antingen eftersom det är hönans ansvar att välja en vettig kost eller för att larver inte brinner för sin högt stående civilisations kulturskatter.

Enligt b) är hönsgödsel inga problem eftersom champinjonen till slut ändå är lika nyttig som champinjoner uppväxta i jord. Dock bör man ifrågasätta överdriven ensidig användning av gödsel som märkbart kan påverka livsmedelsproduktens näringsinnehåll (och smak).
Citera
2016-12-02, 13:49
  #6
Medlem
Men hur går det då med vilda bär och liknande? Där kan ju rovdjur ha lämnat sin avföring och även döda djur kan vara näring för att det växer.
Citera
2016-12-02, 13:53
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Djurgödsel används ju för att odla spannmål, grönsaker osv. också. Skulle nog bli svårt att äta någonting som inte är hemodlat om man är så extrem att man inte kan äta någonting som gödslats med djurgödsel.

Alla har väl åkt förbi fält man gödslat med Svinpiss ? Veganer får nog leva på luft (inte luften från åkrarna då).
Citera
2016-12-09, 22:23
  #8
Medlem
Och vad tycker ni som är veganer ?
Citera
2016-12-10, 08:56
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men hur går det då med vilda bär och liknande? Där kan ju rovdjur ha lämnat sin avföring och även döda djur kan vara näring för att det växer.
Vilda bär är gödslade med avföring som kommer ifrån vilda djur.
Champinjonerna är gödslade med avföring ifrån djur som lever i slaveri.
Citera
2016-12-14, 22:56
  #10
Medlem
T-lymphocytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av our
Och vad tycker ni som är veganer ?

Veganism handlar om att till den grad som det är praktiskt möjligt, undvika att bidra till djurs onödiga lidande, död och utnyttjande. Det är en filosofisk position först och främst, som även inkluderar dietära riktlinjer. Det bygger på logik kring moral, främst utilitarism, inte religiösa regler. Att vegetabilisk mat ofta gödslas med djuravföring och urin är inget som stör de flesta veganer, det är en biprodukt av det samhälle vi lever i. Dessa gödsel är billiga och används därför övervägande, inte för att de är direkt nödvändiga i produktionen. När djurmassmordet fasas ut, vilket veganer strävar efter, kommer andra gödsel eller mekanismer brukas. Det finns t. ex. odlingssätt där man inte behöver gödsla alls utan man odlar kvävebindande växter med sina grödor, eller så kan man gödsla med biogödsel. Men tyvärr är detta inte ännu vida vedertaget. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt att exkludera mat som gödslats med djurgödsel idag. Jag tycker dock att denna diskussion är ett villospår då det inte är mindre än perfekta veganer som underhåller djurindustrin, det är icke veganer. Produkter så som kött, mjölk, läder och ägg kräver i praktiken lidande och död. När konsumenter av dessa(som veganer inte är) kan rättfärdiga det onödiga lidande de direkt betalar för, eller blir veganer, så kan vi ha en praktisk diskussion om djurgödsel. Jag ser inget syfte med att skapa denna halmdocka av veganism om det inte var för att rättfärdiga sitt agerande med "veganer bidrar till någon grad, indirekt och ovilligt, till djurindustrin så det spelar ingen roll om jag gör så utan eftertanke". En form av tu quoque argument, eller har jag fel?
Citera
2016-12-15, 06:25
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Veganism handlar om att till den grad som det är praktiskt möjligt, undvika att bidra till djurs onödiga lidande, död och utnyttjande. Det är en filosofisk position först och främst, som även inkluderar dietära riktlinjer. Det bygger på logik kring moral, främst utilitarism, inte religiösa regler. Att vegetabilisk mat ofta gödslas med djuravföring och urin är inget som stör de flesta veganer, det är en biprodukt av det samhälle vi lever i. Dessa gödsel är billiga och används därför övervägande, inte för att de är direkt nödvändiga i produktionen. När djurmassmordet fasas ut, vilket veganer strävar efter, kommer andra gödsel eller mekanismer brukas. Det finns t. ex. odlingssätt där man inte behöver gödsla alls utan man odlar kvävebindande växter med sina grödor, eller så kan man gödsla med biogödsel. Men tyvärr är detta inte ännu vida vedertaget. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt att exkludera mat som gödslats med djurgödsel idag. Jag tycker dock att denna diskussion är ett villospår då det inte är mindre än perfekta veganer som underhåller djurindustrin, det är icke veganer. Produkter så som kött, mjölk, läder och ägg kräver i praktiken lidande och död. När konsumenter av dessa(som veganer inte är) kan rättfärdiga det onödiga lidande de direkt betalar för, eller blir veganer, så kan vi ha en praktisk diskussion om djurgödsel. Jag ser inget syfte med att skapa denna halmdocka av veganism om det inte var för att rättfärdiga sitt agerande med "veganer bidrar till någon grad, indirekt och ovilligt, till djurindustrin så det spelar ingen roll om jag gör så utan eftertanke". En form av tu quoque argument, eller har jag fel?
Tack för ett intressant och informativt inlägg.
Bara en följdfråga; syftar vegetarismen även till att fasa ut rovdjuren?
Detta handlar trots allt om varelser, vars hela existens går ut på att sprida "lidande och död" bland bytesdjuren
Citera
2016-12-15, 06:40
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Veganism handlar om att till den grad som det är praktiskt möjligt, undvika att bidra till djurs onödiga lidande, död och utnyttjande. Det är en filosofisk position först och främst, som även inkluderar dietära riktlinjer. Det bygger på logik kring moral, främst utilitarism, inte religiösa regler. Att vegetabilisk mat ofta gödslas med djuravföring och urin är inget som stör de flesta veganer, det är en biprodukt av det samhälle vi lever i. Dessa gödsel är billiga och används därför övervägande, inte för att de är direkt nödvändiga i produktionen. När djurmassmordet fasas ut, vilket veganer strävar efter, kommer andra gödsel eller mekanismer brukas. Det finns t. ex. odlingssätt där man inte behöver gödsla alls utan man odlar kvävebindande växter med sina grödor, eller så kan man gödsla med biogödsel. Men tyvärr är detta inte ännu vida vedertaget. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt att exkludera mat som gödslats med djurgödsel idag. Jag tycker dock att denna diskussion är ett villospår då det inte är mindre än perfekta veganer som underhåller djurindustrin, det är icke veganer. Produkter så som kött, mjölk, läder och ägg kräver i praktiken lidande och död. När konsumenter av dessa(som veganer inte är) kan rättfärdiga det onödiga lidande de direkt betalar för, eller blir veganer, så kan vi ha en praktisk diskussion om djurgödsel. Jag ser inget syfte med att skapa denna halmdocka av veganism om det inte var för att rättfärdiga sitt agerande med "veganer bidrar till någon grad, indirekt och ovilligt, till djurindustrin så det spelar ingen roll om jag gör så utan eftertanke". En form av tu quoque argument, eller har jag fel?
Bara om du tror detta är enda sanningen.

Och är det så illa ställt med en, att man börjar fundera om naturlig gödsel är nått dåligt för att vara vegan.
Så bör man nog söka hjälp för sina problem, som ett steg innefattar i vad man behöver för odla vegetariskt och då läsa upp sig.
__________________
Senast redigerad av klyban 2016-12-15 kl. 06:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback