Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-30, 20:41
  #1
Medlem
Tänkte köpa en SSD till min macbook och montera in den själv. Såg nu att det var skitdyrt att köpa Apples egna, någon som vet eller har ett bra tips på SSD man kan köpa rätt billigt?
Citera
2016-11-30, 20:43
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limetruffle
Tänkte köpa en SSD till min macbook och montera in den själv. Såg nu att det var skitdyrt att köpa Apples egna, någon som vet eller har ett bra tips på SSD man kan köpa rätt billigt?

Samsung 850 Evo 500 Gb: https://www.netonnet.se/art/komponen...b/212540.8993/
Citera
2016-11-30, 23:02
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Samsung 850 Evo 500 Gb: https://www.netonnet.se/art/komponen...b/212540.8993/
Vilket antagligen inte passar...
Apple började väl med special-kontakter runt 2012?
Citera
2016-12-01, 06:04
  #4
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limetruffle
Tänkte köpa en SSD till min macbook och montera in den själv. Såg nu att det var skitdyrt att köpa Apples egna, någon som vet eller har ett bra tips på SSD man kan köpa rätt billigt?

Är det en Macbook, eller en Macbook Pro? Vilken modell har du? (Går att se under äpplet, "Om den här datorn".)
Citera
2016-12-01, 07:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilket antagligen inte passar...
Apple började väl med special-kontakter runt 2012?

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Är det en Macbook, eller en Macbook Pro? Vilken modell har du? (Går att se under äpplet, "Om den här datorn".)


Apple har vad jag vet inga specialkontakter på sina vanliga HDD, däremot på de SSD som finns i den MacBook Pro Retina som bara fanns med SSD från start

Läser man trådens rubrik så framgår det vilken modell TS har


Att byta hårddisk eller skifta till SSD i dessa MBP tar bara typ 5-10 min, och kräver i princip bara en Philips 00 skruvmejsel. Ingen garanti blev heller påverkad om detta skulle ha gjorts inom garantitiden.

Samma sak med RAM-minnen, så har inte TS redan maxat RAM i sin dator så kolla upp om den kan ta max 8 eller 16 GB. Vissa MBP från denna tid specar Apple till max 8 GB RAM, men i vissa fall kan de använda 16 GB. Det finns en lista på nätet som visar vilka modeller som det gäller. Kräver bara en enkel uppdatering av en programvara, och RAM-minnena är billiga och lätta att byta när man ändå har lossat botten.
Citera
2016-12-01, 08:33
  #6
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
Har själv satt in en Samsung 850 EVO och Crucial 16GB MacRam i min. Funkar mycket bättre än med HDD. Jättelätt och tar bara 10 minuter. Jula säljer skruvmejslar som funkar för 70.-
Citera
2016-12-01, 08:39
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vilket antagligen inte passar...
Apple började väl med special-kontakter runt 2012?

Japp, på retina-modellerna, men 13" Mid 2012 har vanlig hårddisk, eller en original SSD. Byta disk tar tio minuter.

Guide finns här: https://www.ifixit.com/Device/MacBoo...dy_Model_A1278
Citera
2016-12-01, 16:54
  #8
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Apple har vad jag vet inga specialkontakter på sina vanliga HDD, däremot på de SSD som finns i den MacBook Pro Retina som bara fanns med SSD från start

Läser man trådens rubrik så framgår det vilken modell TS har


Att byta hårddisk eller skifta till SSD i dessa MBP tar bara typ 5-10 min, och kräver i princip bara en Philips 00 skruvmejsel. Ingen garanti blev heller påverkad om detta skulle ha gjorts inom garantitiden.

Samma sak med RAM-minnen, så har inte TS redan maxat RAM i sin dator så kolla upp om den kan ta max 8 eller 16 GB. Vissa MBP från denna tid specar Apple till max 8 GB RAM, men i vissa fall kan de använda 16 GB. Det finns en lista på nätet som visar vilka modeller som det gäller. Kräver bara en enkel uppdatering av en programvara, och RAM-minnena är billiga och lätta att byta när man ändå har lossat botten.

Helt rätt! Fattar inte hur jag kunde missa något så uppenbart som rubriken. Gjorde likadant med min MBP mid 2011 när den kom. Ur med originaldisken, in med en stadig SSD (gärna från Samsung för de är bra) och sen petade jag i åtta GB RAM. Funkar säkert med 16 också, men åtta var max sa Apple när det begav sig.
Citera
2016-12-01, 17:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Helt rätt! Fattar inte hur jag kunde missa något så uppenbart som rubriken. Gjorde likadant med min MBP mid 2011 när den kom. Ur med originaldisken, in med en stadig SSD (gärna från Samsung för de är bra) och sen petade jag i åtta GB RAM. Funkar säkert med 16 också, men åtta var max sa Apple när det begav sig.

Jag uppgraderade för ett halva år sen min 2,8GHz MBP 15" mid 2009 till en 1TB Samsung EVO 850 SSD och den blev som en ny dator närmast, mycket raskare om man säger så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback