Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-09, 20:51
  #25
Medlem
Om man inte förstår vitsen med viktklasser förstår man ju inte idén med sporten.

Att ha vitt skilda storlekar på fighters skulle skapa helt assymetriska matcher, som inte skulle vara särskilt underhållande, åtminstone inte för någon som uppskattar skicklighet eller sportens finesser.

Exempelvis så skulle ju en mindre fighter ständigt få springa runt och undvika den större, tills denna blev trött. Försök se framför dig Roy Nelson eller Mark Hunt försöka fånga Mighty Mouse eller Dominick Cruz; det säger sig självt att de sistnämnda skulle cirkulera utom räckhåll så länge som det var nödvändigt.

I samma anda skulle en tungviktare knappt behöva utöva tekniker alls om den väl fångade in sin motståndare, då skulle några sekunders ground-and-pound förmodligen räcka.

Men om det är bara är freakshow-slagsmål man vill se, så visst.
Citera
2016-12-27, 21:52
  #26
Medlem
Tycker man borde ha styrkeklasser istället eftersom kroppsvikt inte nödvändigtvis säger allt om styrka. Ta reda på vad fighters maxar i bänk o låt jämnstarka slåss mot varandra.
Citera
2016-12-28, 01:05
  #27
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Tycker man borde ha styrkeklasser istället eftersom kroppsvikt inte nödvändigtvis säger allt om styrka. Ta reda på vad fighters maxar i bänk o låt jämnstarka slåss mot varandra.

Det skulle inte funka för det skulle bli ett blodbad. Min gymkompis som är 160 lång är urstark o ser ut som Herkules skulle inte ha en chans mot mig som är 190lång o väger mer än 35 kilo än honom trots att jag lyfter hälften mot honom. Det är lite som en råtta mot en stor hund som ska slåss.
Det behövs definitivt något relativt till vikt.
Citera
2016-12-31, 14:53
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma

Men i övrigt är TS tråd strunt, ibladn är det skoj med ett GP utan viktklass, men i längden är självklart viktklasser nödvändiga, och jämförelsen med hockey osv är ju galen.

Det enda som inte är galet i tråden är väl jämförelsen med hockey och det finns många sporter, ju närmare man kommer att atleterna i varje sport optimeras, ju närmare kommer man ideal längd, vikt etc.
titta på 100 meter simmning. Det är killar med femtio i skostorlek som gäller, eller varför inte återgå till hockey?
snittlängden för målvakter är 190cm och ökar fort som tusan.
Dom bästa lagen i nhl, ligger med en medelvikt på 93kg, eller mer.
Man är alltså på väg mot samma situation som kamp, eller styrkesport.
ett hockeylag med medellängd på 190cm och 95 kg slår ett med medelläng 180cm och 75kg alla dagar i veckan.
Jag hade gärna sett en nhl serie med maxläng 180(eller liknande) och ett för 180+.
Faktum är att jag förmodligen hellre hade kollat på 180-serien.
Citera
2016-12-31, 15:01
  #29
Medlem
derautos avatar
Patetiskt med vikt klasser. Isf. borde man införa vikt klasser i basket med så att män på 170 cm kan bli proffs
Citera
2016-12-31, 15:08
  #30
Medlem
Av samma anledning att man har motorklasser i motorsport. Den med starkast motor kommer att vinna i flertalet av fallen oavsett hur bra förare du är.

Det samma gäller för kampsport. Den som väger mer har oftast mer muskler, slår hårdare, blir svårare att brotta ner, blir svårare att hålla kvar, svårare att brotta bort när man hamnar i underläge, är längre och har därför större räckvidd på slagen.

Sporten skulle dö ut eftersom det skulle bli otroligt ojämnt och det hade utvecklats en form av meta så alla i världeseliten hade strävat efter någon form av optimalvikt och attribut.
Citera
2017-01-01, 10:14
  #31
Medlem
Du tänker på k1?
https://www.youtube.com/watch?v=wqGrN7NlAAA

Hong Man Choi vann den här matchen trots att han inte är någon bra fighter, eller rättare sagt någon fighter över huvud taget. Han verkar vara genomsnäll och telegraferar sina drag minuter i förväg. Hade en sådan kille haft "killer-instinkt" och verkligen försökt utveckla teknik och snabbhet hade det slutat med permanenta skador för motståndaren. Även Bob Sapp hade ju faktiskt vissa framgångar till en början innan han kom på att det var enklare att bara lägga sig ned och avsluta matchen. Jag vill påstå att är grappling och brottning involverat är skillnaden bra mycket större.

Så som någon skrev, incitamentet är ekonomiskt... därför att. Som någon annan skrev, med bara en viktklass skulle de lättare snubbarna snabbt dra sig ur för att slippa avsluta karriären med livslång invaliditet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback