Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-29, 16:42
  #1
Medlem
Crime-boys avatar
Min trådlösa dator har ingen internet-anslutning och när jag gjorde en felsökning kom detta meddelande upp: Saknar giltig IP-konfiguration. Vad betyder det och vad kan man göra?
Citera
2016-11-29, 16:49
  #2
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Min trådlösa dator har ingen internet-anslutning och när jag gjorde en felsökning kom detta meddelande upp: Saknar giltig IP-konfiguration. Vad betyder det och vad kan man göra?

Sannolikt betyder det precis vad där står.

Öppna en kommandopromt och skriv ipconfig /all - kopiera resultatet och klistra in här
Citera
2016-11-29, 21:53
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk: mjukvara
/Moderator
Citera
2016-11-29, 22:27
  #4
Medlem
Spacemodes avatar
Är det windows?

Isåfall gå in på kontrollpanelen > nätverk och delningscenter > ändra inställningar för nätverkskort > högerklicka på nätverksadaptern du använder och i listan så hittar du internet protocol version 4 högerklicka och skriv in en ip-adress så byter du.

Sitter du bakom router kan du ju starta om den, eller se om den ens har DHCP aktiverat.
Citera
2018-08-21, 13:08
  #5
Medlem
bartrams avatar
Jjag bumpar den här tråden. Fick samma fel ,först på laptopen och sedan på den stationära datorn. Har en Comhem-router. Problemen försvann efter att routern startats om. Har nån någon aning vad som kan ha hänt?
Citera
2018-08-21, 14:52
  #6
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jjag bumpar den här tråden. Fick samma fel ,först på laptopen och sedan på den stationära datorn. Har en Comhem-router. Problemen försvann efter att routern startats om. Har nån någon aning vad som kan ha hänt?

DHCP tjänsten (dvs den tjänst som delar ut ip-adresser på ditt nätverk) skulle kunnat ha hängt sig på din router.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback