Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-29, 16:34
  #1
Medlem
Hej, vi är 2 st som ska åka till sydamerika nästa år i oktober och vara borta till februari. Vår tänkta rutt ser ungefär ut såhär:

Flyg till Rio, vara där ca 2 veckor. -->Buenos Aires(troligen flyg) ca 1 vecka, kanske även gör en tripp till montevideo från buenos aires.--> Vidare med buss till chile och santiago, tanken är här att sedan följa chiles kust. (något särskilt man inte ska missa där?)--> vidare till Bolivia och framförallt Uyuni, Potosi, La paz och Titicacasjön. --> Cusco och vandra inkaleden till macchu picchu.--> Tanken är sedan att försöka ta oss till iguitos, antingen via flyg från Lima eller hoppa på någon av båtarna dit. (vilket rekommenderas?)-->Sedan är vi lite sugna på galapagosöarna, frågan är om vi har tiden och pengarna till det? Är det värt en tripp dit? --> Vidare till Colombia, där Cartagena och kusten där lockar främst. Kan bli ett stopp i Cali eller Medellin på vägen dit.--> Sedan är tanken att avsluta i Costa Rica och flyga hem därifrån.

Ni med erfarenhet, känns rutten rimlig på 4 månader? Vi har en budget på 60-70k var! Är det några platser som vi borde ta bort? Eller har ni några andra platser/sevärdheter som man verkligen inte ska missa?


Om jag förstått det rätt så krävs utresebiljett ur landet, vid inträde. Räcker det med en bussbiljett ur länderna?
Citera
2016-11-29, 20:29
  #2
Medlem
Samizdats avatar
Varför Costa Rica? Det finns trevligare länder i Centralamerika och fantastisk djungel finns det ju redan i t ex Brasilien, Colombia & Peru.

Strunta i Costa Rica (och ev. Colombia) så ser resrutten bättre ut. Ett tips: detaljplanera inte hela resan.
Citera
2016-11-29, 22:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marla.singer
Hej, vi är 2 st som ska åka till sydamerika nästa år i oktober och vara borta till februari. Vår tänkta rutt ser ungefär ut såhär:

Flyg till Rio, vara där ca 2 veckor. -->Buenos Aires(troligen flyg) ca 1 vecka, kanske även gör en tripp till montevideo från buenos aires.--> Vidare med buss till chile och santiago, tanken är här att sedan följa chiles kust. (något särskilt man inte ska missa där?)--> vidare till Bolivia och framförallt Uyuni, Potosi, La paz och Titicacasjön. --> Cusco och vandra inkaleden till macchu picchu.--> Tanken är sedan att försöka ta oss till iguitos, antingen via flyg från Lima eller hoppa på någon av båtarna dit. (vilket rekommenderas?)-->Sedan är vi lite sugna på galapagosöarna, frågan är om vi har tiden och pengarna till det? Är det värt en tripp dit? --> Vidare till Colombia, där Cartagena och kusten där lockar främst. Kan bli ett stopp i Cali eller Medellin på vägen dit.--> Sedan är tanken att avsluta i Costa Rica och flyga hem därifrån.

Ni med erfarenhet, känns rutten rimlig på 4 månader? Vi har en budget på 60-70k var! Är det några platser som vi borde ta bort? Eller har ni några andra platser/sevärdheter som man verkligen inte ska missa?


Om jag förstått det rätt så krävs utresebiljett ur landet, vid inträde. Räcker det med en bussbiljett ur länderna?


Kanns ratt kort om tid (och cash om ni inte snalar, resor ar dyra inom sydamerika).
Kapa efter Cusco, flyg hem fran Lima.

/B
Citera
2016-11-29, 23:25
  #4
Medlem
Ni är tjejor?
Colombia och Costa Rica kan ni få stora problem i. Vet ens om Rio är sådär superlämpligt.

Det är fattigt i många delar och ni kommer garanterat hamna i problem med den där resrutten.

Sydamerika kan vara ohälsosamt på sina ställen. Finns ju en anledning till att tjejor som vill ha lite äventyr åker till lite mer civiliserade länder som t.ex Australien.
Citera
2016-11-29, 23:38
  #5
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Ni är tjejor?
Colombia och Costa Rica kan ni få stora problem i. Vet ens om Rio är sådär superlämpligt.

Det är fattigt i många delar och ni kommer garanterat hamna i problem med den där resrutten.

Sydamerika kan vara ohälsosamt på sina ställen.
Vad menar du, varför skulle dom få problem i Colombia och Costa Rica?

Träffade en Tjeckisk tjej i Medellin förra året som hade liftat hela vägen dit från Mexiko city.

Costa Rica är ganska dyrt för turister jämfört med de övriga länderna, är du säker på att du vet vad du snackar om?
Citera
2016-11-30, 00:01
  #6
Medlem
Du tycker inte du själv svarade på din fråga?
Men för att vara extra tydlig. Har du pengar och något som du kan bli av med så är risken stor att du blir det. Lek tanken att ditt exempel inte sprang ute på nätterna och dessa två tänker göra det. Också en annan risknivå, eller?
Sedan adderas ju ytterligare problem om du ser skandinavisk ut.

Och sist jag kollade så såg inte tjeckerna skandinaviska ut och var inte heller lika naiva.

Bara för en klara något betyder det inte att alla klara samma sak.

Men det är ju klart man kan jämställa Australien med länder som Colombia och Costa Rica riskmässigt bara för att någon klarat sig?

Återkom om några år och berätta om den där tjejen lever. Om hon fortsätter resa sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Vad menar du, varför skulle dom få problem i Colombia och Costa Rica?

Träffade en Tjeckisk tjej i Medellin förra året som hade liftat hela vägen dit från Mexiko city.

Costa Rica är ganska dyrt för turister jämfört med de övriga länderna, är du säker på att du vet vad du snackar om?
Citera
2016-11-30, 00:07
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du tycker inte du själv svarade på din fråga?
Men för att vara extra tydlig. Har du pengar och något som du kan bli av med så är risken stor att du blir det. Lek tanken att ditt exempel inte sprang ute på nätterna och dessa två tänker göra det. Också en annan risknivå, eller?
Sedan adderas ju ytterligare problem om du ser skandinavisk ut.

Och sist jag kollade så såg inte tjeckerna skandinaviska ut och var inte heller lika naiva.

Bara för en klara något betyder det inte att alla klara samma sak.

Men det är ju klart man kan jämställa Australien med länder som Colombia och Costa Rica riskmässigt bara för att någon klarat sig?

Återkom om några år och berätta om den där tjejen lever. Om hon fortsätter resa sådär.

Det roliga var att samma Tjeckiska tjej dök upp i Kiruna 2012, då hade hon liftat från Murmansk och skulle fortsätta ner till Prag. Så hon lever en aning galet ja.

Personligen så har jag varit i Colombia tre gånger, senast tre månader 2015. Rio de Janeiro har jag också tagit mig runt i på egen hand utan bekymmer. Så det gäller alltså att dessa unga damer bör uppträda "street smart". Det gäller i varenda land de åker i genom, Colombias dåliga rykte från Escobars tid lever tydligen kvar.
Citera
2016-11-30, 00:27
  #8
Medlem
Som jag sa, en del tjeckiska tjejer kan nog misstas för sydamerikanskor eller liknande.
Kanske du själv också drar åt det mörka hållet?

Nu säger jag inte att man dör enbart för man är blond och snygg men man drar på sig ett större intresse och syns mycket bättre.
Så jag pratar även problem med ficktjuvar, stölder, risker att bli drogad osv. Är en otroligt skillnad på hur du ser ut och uppfattas.

Men känner man folk på plats och umgås med dem så behöver inte risken vara större än Sverige, kanske i vissa fall t.om säkrare än det nya Sverige.

Det är mest ett naivt kuskade hit och dit som kan bli farligt om man väljer ställen på måfå.
Fel tid och plats, som det heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det roliga var att samma Tjeckiska tjej dök upp i Kiruna 2012, då hade hon liftat från Murmansk och skulle fortsätta ner till Prag. Så hon lever en aning galet ja.

Personligen så har jag varit i Colombia tre gånger, senast tre månader 2015. Rio de Janeiro har jag också tagit mig runt i på egen hand utan bekymmer. Så det gäller alltså att dessa unga damer bör uppträda "street smart". Det gäller i varenda land de åker i genom, Colombias dåliga rykte från Escobars tid lever tydligen kvar.
Citera
2016-12-10, 05:28
  #9
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Som jag sa, en del tjeckiska tjejer kan nog misstas för sydamerikanskor eller liknande.
Kanske du själv också drar åt det mörka hållet?

Nu säger jag inte att man dör enbart för man är blond och snygg men man drar på sig ett större intresse och syns mycket bättre.
Så jag pratar även problem med ficktjuvar, stölder, risker att bli drogad osv. Är en otroligt skillnad på hur du ser ut och uppfattas.

Men känner man folk på plats och umgås med dem så behöver inte risken vara större än Sverige, kanske i vissa fall t.om säkrare än det nya Sverige.

Det är mest ett naivt kuskade hit och dit som kan bli farligt om man väljer ställen på måfå.
Fel tid och plats, som det heter.

Känns som om du inte spenderat så mycket tid i Sydamerika?
i Chile, Argentina, Uruguay, Paraguay och Brasilien kommer ingen tänka att du är skandinavisk om du är blond. Dessa länder har ett stort antal blonda, ja mer eller mindre alla hudfärger med tanke på att sydamerikas befolkning är en resultat av oändliga orgier mellan europeer och latinamerikaner.

Att man sedan blir mer utsatt som tjej skulle jag inte heller hålla med, då det finns en omfattande macho-kultur där man kan bli väldigt utsatt om man skadar tjejer, även rånare och tjuvar.
Sen finns det förstås alltid idioter som går på allt.
Om man ska resonera som du, kan man lika gärna avråda alla att besöka Stureplan som har en del våldsbrott.

Och till skillnad från Sverige så ingriper oftast lokalbefolkningen när turister blir utsatta.
Australien har förresten mer våldtäkter än flera länder i Sydamerika.
Allt som allt, använd sunt förnuft och res världen. Faror finns överallt, Jag har vandrat i Darien, kollat in smuggelvägar i Pakistan, besökt favelor, olagligt tagit mig in till Kurdistan och enda gången jag har blivit utsatt för rån och misshandel har vart i Stockholm!
Som Neruda sa; Du dör långsamt, när du inte riskerar det säkra för det osäkra.

Med andra ord, du kan dö på din första dag i Sydamerika eller leva 100 år av säkerhet där.
Att geografiskt punktera risken av att bli rånad är som att peka vart som helst på himlen och säga att solen går upp där, du kan ha rätt och du kan ha fel.

i tidsläget förbättras våldsstatistiken i Sydamerika samt att den försämras i Sverige.
Det som är bra med Sydamerika är att våldet är oftast geografiskt placerad, t ex i favelorna eller andra sidan muren i Lima. I Europa omfamnar våldet varje kvarter.

Känns som om vi lever fortfarande på 80 talet när vi trodde Sydamerika var lika farligt som vilken krigsdrabbad land som helst, vilket kanske var sant.

Undvik råd från UD (helt handikappad myndighet) samt från folk som inte besökt platsen den senaste tiden du ska åka till. Läget kan förändras snabbt.
__________________
Senast redigerad av DrGreenthumb 2016-12-10 kl. 05:42.
Citera
2016-12-10, 12:25
  #10
Medlem
Tror inte sydamerikaner ser nån större skillnad på tjecker och skandinaver. Europé som europé.
Citera
2017-03-21, 20:54
  #11
Medlem
Jag lånar och startar upp denna tråd igen.
Jag och en kompis har tänkt att backpacka runt i först och främst Sydamerika men efter lite mer efterforskning så har jag även blivit sugen på centralamerika också.
Vi har tänkt resa i 2-3 månader och vi är ute efter fina vyer (vandra osv) men även att få känna på backpackerlivet med härliga hostel och roliga fester. Även äventyrliga grejer som att våra i djungel och åka linbana osv lockar .

Våran första tanke var att fara till Uruguay -Argentina-Chile och avsluta i Bolivia (jag ville även fara till Peru men min reskompis har redan varit där). Är den rutten en bra plan eller är det bättre "backpackinghäng" och bra med galna saker att hitta på i centralamerika som i Guatemala, Nicaragua osv? Budgeten ligger väll omkring 60000 kr.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2786758

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback