Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-02, 16:05
  #13
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Vilken otur för dig att trådens topic är just Titanic då.
Jag vet, men jag nämnde ingenting om Titanic heller. Ot visst, men jag hade rätt.
Du yrar om saker du inte har en aning om. Skoja bara.
Citera
2016-12-03, 12:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det må inte gälla Titanic ifs, men det är en myt.

http://www.dn.se/kultur-noje/kvinnor...rst-ar-en-myt/

Skulle snarare se den "forskningsrapporten" som en myt. Att ha med skepp som blivit beskjutna till grund under krig känns inte direkt som något säkert statistiskt underlag eller speciellt seriöst. Man har även med militärskepp ifrån 1800-talet som gått på grund. Förmodligen med en förkrossande andel manlig besättning, bara de högst uppsatta fick ta med fru och barn. Att då fler män överlevde tolkar "forskarna" det till att "kvinnor och barn först" inte existerar trots att överlevandeprocenten var skyhögt högre för barn och kvinnor och trots att de var just denna olycka som anses vara föregångaren till "kvinnor och barn först".

För att kunna dra några större slutsatser om huruvida "kvinnor och barn först" existerar som fenomen idag vilket jag själv är skeptisk till så skulle man nog få särskilja olyckor där det finns tid för att ens överväga om man kan göra den prioriteringen. Ur det perspektiven är det helt absurt hur "forskarna" tar med passagerarskepp som blivit beskjutna i krigstid.
Citera
2018-12-29, 18:49
  #15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Finns nog ett vittne som påstod att kaptenen gick till orkestern å bad dem spela något muntert helt i slutet.
Hittar dock ej den infon 😞

Jo om du googlar "skrönor"!
Citera
2018-12-31, 10:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Finns nog ett vittne som påstod att kaptenen gick till orkestern å bad dem spela något muntert helt i slutet.
Hittar dock ej den infon 😞
Här är källan:
https://www.discogs.com/composition/...ens-Sista-Sång

Citat:
...Sen spela fartygsorkestern Närmare Gud till dig. Det kändes lite fånig men ändå rätt typiskt för just vår tid...
Citera
2018-12-31, 10:27
  #17
Medlem
Poogles avatar
För dem som tror på liv efter döden 🙂 så finns denna "intervju".
https://youtu.be/2FeTqMtQMVs
Citera
2019-07-18, 21:10
  #18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colan33
Finns nog ett vittne som påstod att kaptenen gick till orkestern å bad dem spela något muntert helt i slutet.
Hittar dock ej den infon 😞

Så kallad skröna!
Citera
2019-10-20, 12:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kvinnor och barn först är en myt, i såna här lägen tänker människor endast på sej själva.
Så glöm alla romantiska teorier om orkester, etc.
Nej det där ingen myt. Studier visar att till och med Titanics förlisning så var det faktiskt det som gällde - man var helt enkelt mer chevalereska förr och fördelningen av överlevande talar sitt tydliga språk. Efter Titanic vände vindarna och egoismen gavs större utrymme. Numera är det djungelns lag som gäller vilket visar sig i statistiken.
Citera
2019-10-21, 18:14
  #20
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det där ingen myt. Studier visar att till och med Titanics förlisning så var det faktiskt det som gällde - man var helt enkelt mer chevalereska förr och fördelningen av överlevande talar sitt tydliga språk. Efter Titanic vände vindarna och egoismen gavs större utrymme. Numera är det djungelns lag som gäller vilket visar sig i statistiken.
Nu är det ju jag som borde källhänvisa, men jag är för bäng för det just nu. Så skulle du vilja visa sina källor först?
Citera
2019-10-23, 08:35
  #21
Avstängd
Inte för att det säger något om Titanics kapten, men angående kvinnor och barn kan man väl kolla upp hur exempelvis utrymningen av Andrea Doria gick till. Där måste finnas gott om vittnen eftersom så gott som alla som inte dog direkt i kollisionen överlevde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback