Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-29, 15:13
  #1
Medlem
PelleKrans avatar
Vilket är det billigaste landet att uppehålla sig i vid medelhavet? Jag tänker då främst på mat, dryck och boende-kostnader. Men vissa länder som kanske är billiga att vara i verkar dyra att ta sig till (t.ex. Albanien). Skriv vänligen utifrån egen erfarenhet - gissa kan jag göra själv
Citera
2016-11-29, 16:30
  #2
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleKran
Vilket är det billigaste landet att uppehålla sig i vid medelhavet? Jag tänker då främst på mat, dryck och boende-kostnader. Men vissa länder som kanske är billiga att vara i verkar dyra att ta sig till (t.ex. Albanien). Skriv vänligen utifrån egen erfarenhet - gissa kan jag göra själv :)

Albanien är väldigt billigt, men "dyrt" att flyga till som du riktigt påpekar. Dock kan du flyga till Makedonien istället. Flög själv till Skopje för 350:- t/r med Wizz Air. Väl på plats så är avstånden ganska korta. Tar 4-5 timmar med buss från Skopje till Tirana.

Kan varmt rekommendera både Albanien och Makedonien. Mycket att se samt göra. Trevliga människor och bra mat.

Säkert och inga konstigheter.
Citera
2016-11-29, 23:15
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Övriga Europa --> Resor: hjälp att hitta resmål
/Moderator
Citera
2018-01-14, 17:16
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Albanien är väldigt billigt, men "dyrt" att flyga till som du riktigt påpekar. Dock kan du flyga till Makedonien istället. Flög själv till Skopje för 350:- t/r med Wizz Air. Väl på plats så är avstånden ganska korta. Tar 4-5 timmar med buss från Skopje till Tirana.

Kan varmt rekommendera både Albanien och Makedonien. Mycket att se samt göra. Trevliga människor och bra mat.

Säkert och inga konstigheter.

albanien är väl fullt med kriminella muslimer?
Citera
2018-01-15, 16:40
  #5
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
albanien är väl fullt med kriminella muslimer?

Trams.

Skulle vilja hävda att det är säkrare att vara där vart som helst mitt i natten än att gå på gatan i Sthlm mitt på dagen.

De är inte speciellt religiösa. Käkar både fläsk och krökar friskt. Väldigt fint land med vacker natur och gästfria och trevliga människor.

Billigt och jättebra mat. Köket är en blandning av det Italienska och Balkan.

Lägg ned fördomarna och se dig lite omkring utanför det vanliga Svensson, Barcelona, Kanarieöarna, Thailand etc. etc...
Citera
2018-02-26, 03:19
  #6
Medlem
Håller med ovanstående!
Varit i Albanien och ställena där är magiska. Flyget är dyrt ibland men du kan antigen flyga till Korfu och ta färja över på 25 euro eller åka som ovanstående sa till Skopje. Sen beror det på vart du bor också för om du bor i södra Sverige kan du åka över t cphg och åka med Ryanair direkt till Tirana för c.a 1000-lappen under jun-aug. Städerna med de finaste stränderna jag rekommenderar är dessa: Dhermi, Ksamil, Sarande och Vlore. De ligger alla nära varandra och skulle nog valt att bo i Saranda om du vill ha lite mer folk och restauranger men Ksamil om du vill ha mer turkosblåa hav med vit sand.

Överlag är människorna enormt trevliga och har aldrig stött på några problem trots att det nu blir 4e gången jag åker dit, kriminaliteten är inget högre än i Sverige kan jag tro och har då själv aldrig sett eller upplevt annat.

Priserna är löjligt låga jämfört med Sverige och t.ex. Grekland och Kroatien. En lokal öl i 0.33 flaska får du för 6kr typ samt mat och liknande för kanske 30kr vid ett snabbkök eller liknande eller ca. 200kr om du vill äta stek med vin osv. Marlboro röda kostar 18kr. Albanien och Grekland har överlag mycket liknande rätter tycker jag med t.ex. kycklingspett, lamm, fisk och en jävla massa oliver. Pizzorna runt hela medelhavet är olikt från t.ex. Sverige. Deras pizzor känns mer som en "riktig" Italiensk pizza med ost tomatsås och salami. Alltså inga feta pizzor med en massa sås och kött . Finns heller inga subways, donken, bk osv i några utav de turistmålen jag varit på runt medelhavet förutom Grekland (vid stränderna då).

Annars tycker jag Budva i Montenegro och Brac i Kroatien är riktigt fint men jävligt overkill med priset jämfört med vad du får för samma valuta i Albanien. Du kommer med rätt så lite info så uppdatera så svarar jag utifrån mina erfarenheter på mitt ca. halvår i Medelhavet
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2786734

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback