Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 23:26
  #1
Medlem
Hej.

Vill skriva en applikation som laddar upp en .txt fil så fort den uppdateras så att den blir läsbar på en hemsida jag jobbar med. Hur löser jag detta enklast? Tänker att den då laddas upp via FTP när den uppdateras.

Det var ett bra tag sedan jag jobbade med PHP så vill väl mest ha tips så jag kan påbörja projektet!
Citera
2016-11-28, 23:52
  #2
Medlem
svallerbyttans avatar
Förstår inte riktigt hur du menar. Kan du formulera det som ett use case?

Bra början kan vara att kika på include() och fread() om de kan va användbara för det du försöker göra.
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2016-11-28 kl. 23:56.
Citera
2016-11-29, 00:09
  #3
Avstängd
På hemsidan har du redan klart så den visas antar jag. Då är det väl bara skriva ett script som regelbundet kollar om filen är uppdaterad och skickar den till servern. Ligger den på din dator? Miljö?
Citera
2016-11-29, 00:42
  #4
Medlem
Låter som att du kan skapa ett cron-jobb som uppdaterar filen åt dig.
Citera
2016-11-29, 03:16
  #5
Medlem
Vad som är lämpligast beror på hur lång fördröjning du kan acceptera. Pratar vi sekunder, minuter, timmar eller dagar?
Citera
2016-11-29, 14:35
  #6
Medlem
Vill du använda PHP för att ladda upp textfilen?

Beskriv gärna hur du tänker att du kör applikationen och vad som ska trigga uppladdning av filen.
Citera
2016-11-29, 16:26
  #7
Medlem
Ja, applikationen ska helt enkelt ladda upp en .txt som i sig uppdateras varje gång den fylls med text av ett annat program. Textfilen ska sedan då laddas upp på min server där man kan läsa innehållet i txt filen.

Det jag har problem med är helt enkelt hur jag ska strukturera det och vad som är enklast.

Jag finner det enklast att använda PHP, med tanke på att jag har jobbat med det innan. Filen i sig ligger på min dator och dumpar text varje gång det andra programmet får in data.
__________________
Senast redigerad av flowsed 2016-11-29 kl. 16:30.
Citera
2016-11-29, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowsed
Ja, applikationen ska helt enkelt ladda upp en .txt som i sig uppdateras varje gång den fylls med text av ett annat program. Textfilen ska sedan då laddas upp på min server där man kan läsa innehållet i txt filen.

Det jag har problem med är helt enkelt hur jag ska strukturera det och vad som är enklast.

Jag finner det enklast att använda PHP, med tanke på att jag har jobbat med det innan. Filen i sig ligger på min dator och dumpar text varje gång det andra programmet får in data.
Enklast är att du skriver ett shellscript som kör scp, ftp, sftp eller dylikt. Kör scriptet med cron var 5:e minut eller hur ofta du nu vill att det ska köras. Om du inte vill skicka upp filer som inte ändrats i onödan så gör du först en kontroll om filen blivit modifierad.
Du kan ju köra ett PHP-script med cron också som gör samma sak, men det känns som en omväg när det är en one liner i bash.

Att skriva en applikation i PHP som gör jobbet ser jag inte som möjligt eftersom du inte skriver applikationer i PHP. En applikation (php) kör din PHP-kod och utför instruktionerna.

Det du söker låter som en händelsestyrd applikation som lyssnar på om filen eller en folder ändras och då utför ett jobb.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2016-11-29 kl. 16:47.
Citera
2016-11-29, 17:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Enklast är att du skriver ett shellscript som kör scp, ftp, sftp eller dylikt. Kör scriptet med cron var 5:e minut eller hur ofta du nu vill att det ska köras. Om du inte vill skicka upp filer som inte ändrats i onödan så gör du först en kontroll om filen blivit modifierad.
Du kan ju köra ett PHP-script med cron också som gör samma sak, men det känns som en omväg när det är en one liner i bash.

Att skriva en applikation i PHP som gör jobbet ser jag inte som möjligt eftersom du inte skriver applikationer i PHP. En applikation (php) kör din PHP-kod och utför instruktionerna.

Det du söker låter som en händelsestyrd applikation som lyssnar på om filen eller en folder ändras och då utför ett jobb.
Ja det låter smart, ska kolla in mer på det och se om jag löser det!
Tack
Citera
2016-12-03, 07:45
  #10
Avstängd
53280s avatar
lftp är ett trevlig lite program som finns i Linux miljön. Det finns ftp funktioner i PHP , http://php.net/manual/en/ref.ftp.php , så du skulle kunna skriva en FTP client i php.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback