Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 22:25
  #1
Medlem
Har precis köpt följande dator:

CPU: Intel® Core™ i7-6700K Processor 4.0 GHz Sck 1151 Retail (Skylake) - 96.61
CPU Cooling: Arctic Freezer 13 - Performance CPU Cooler 92MM Ultra Quiet
Mainboard: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 - Intel Z170
Case: INWIN 303 - Midi gaming case with side Window - Black
Memory: G.Skill Ripjaws V - 16GB DDR4 - 2400Mhz 2x8GB
Hard Disk Drive: Seagate 1TB - 7200rpm - 64mb Cache SATA3
Hard Disk Drive (2): G.Skill Phoenix FTL - 240GB SSD - 550MB/s Read
Hard Disk Drive (3): N/A
Graphics Card: EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 - 8GB
Custom Bright LED System: No Thanks
Power Supply: Gigabyte G750H - 750 Watts 80+ Gold Modular Power Supply
Network: Killer™ E2200 Gaming Network
Sound Card: Creative Sound Blaster X-Fi MB3 (Onboard)
Optical Drive: NO Thanks
Operating System: NO O/S
Gaming Monitors: iiyama RED EAGLE G-MASTER GB2488HSU-B2 - 24'' - Full HD- 144 HZ-1ms - HDMI - 266.95

Datorn är utan operativsystem så jag laddade ner och installerade windows 7 från USB. Det har fungerat bra och jag har även kunnat ladda ner alla viktiga uppdateringar (såsom SP1). Ljudet får jag däremot inte till att fungera. Det visas på datorn att det finns ljud (mätaren rör sig upp och ner), men jag får inget ljud i mina hörlurar. Jag har provat uttaget både fram och bak. Jag har försökt hitta drivrutiner ifall detta är problemet, men utan att lyckas installera något som fungerar. Är det någon som har en aning hur jag löser detta?
Citera
2016-11-28, 23:04
  #2
Medlem
x12s avatar
Sätt hörlurarna i gröna kontakten. Kolla också att du kopplat ljudheadern korrekt på moderkortet.

Det ska inte vara nåt soundblaster på det moderkortet enligt http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=5839#sp och det ska du vara glad för. Creative har inte lyckats göra en enda vettig välfungerande drivrutin eller någon annan programvara på 20 år. Om du har ett ljudkort som heter soundblaster, kasta bort det så är problemet löst.

Moderkortet ska enligt den där sidan ha en realtek alc-1150 ljudkrets och den är bra, de drivrutinerna ska finnas på moderkortstillverkarens hemsida, annars på den medföljande skivan. Hittar du inget som funkar, testa den medföljande dvd'n. Har du ingen dvd-läsare, försök hitta nån dator som har en och kopiera över filerna till usb.

Har du en ljudkontrollpanel eller kan köra filen "RtkGUI64.exe", klicka litegranna i den panelen. Välj den utgång du använder osv. Markera t.ex inte optical om du använder kablar. "kontakterna" i ljudpanelen på höger sida kan du högerklicka på och tala om för kretsen vad du anslutit dit. Kommer du så långt?
Citera
2016-11-28, 23:18
  #3
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Sätt hörlurarna i gröna kontakten. Kolla också att du kopplat ljudheadern korrekt på moderkortet.

Det ska inte vara nåt soundblaster på det moderkortet enligt http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=5839#sp och det ska du vara glad för. Creative har inte lyckats göra en enda vettig välfungerande drivrutin eller någon annan programvara på 20 år. Om du har ett ljudkort som heter soundblaster, kasta bort det så är problemet löst.

Det där är inte riktigt sant, har en extern usb DAC/AMP från creative (soundblaster e5) och den fungerar alldeles utmärkt. Sen håller jag med om att Creative gjort bort sig totalt förr i tiden.

Har samma realtek på mitt moderkort och det fungerar bra också, inte alls lika bra ljud som min soundblaster e5 men det har inga störningar eller något annat tjafs. Ladda ned rätt drivrutin som föregående inlägg beskrev och kom tillbaka om det inte fungerade.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2016-11-28 kl. 23:20.
Citera
2016-11-28, 23:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Sätt hörlurarna i gröna kontakten. Kolla också att du kopplat ljudheadern korrekt på moderkortet.

Det ska inte vara nåt soundblaster på det moderkortet enligt http://www.gigabyte.com/products/pro...px?pid=5839#sp och det ska du vara glad för. Creative har inte lyckats göra en enda vettig välfungerande drivrutin eller någon annan programvara på 20 år. Om du har ett ljudkort som heter soundblaster, kasta bort det så är problemet löst.

Moderkortet ska enligt den där sidan ha en realtek alc-1150 ljudkrets och den är bra, de drivrutinerna ska finnas på moderkortstillverkarens hemsida, annars på den medföljande skivan. Hittar du inget som funkar, testa den medföljande dvd'n. Har du ingen dvd-läsare, försök hitta nån dator som har en och kopiera över filerna till usb.

Har du en ljudkontrollpanel eller kan köra filen "RtkGUI64.exe", klicka litegranna i den panelen. Välj den utgång du använder osv. Markera t.ex inte optical om du använder kablar. "kontakterna" i ljudpanelen på höger sida kan du högerklicka på och tala om för kretsen vad du anslutit dit. Kommer du så långt?

Stort, stort tack!! Laddade ner drivrutinerna till alc-1150 och efter det så fungerade det perfekt!

Det är endast en sak till nu som inte fungerar på datorn och det är att mitt ena ram-minne inte hittas. Jag har 16gb, men windows ser bara 8gb. Jag ska testa byta plats på de imorgon och se ifall de hjälper så har du eller någon annan här inga andra tips gällande detta så testar jag imorgon och skapar eventuellt en annan tråd då ifall det inte hjälper.
Citera
2016-11-29, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Stort, stort tack!! Laddade ner drivrutinerna till alc-1150 och efter det så fungerade det perfekt!

Det är endast en sak till nu som inte fungerar på datorn och det är att mitt ena ram-minne inte hittas. Jag har 16gb, men windows ser bara 8gb. Jag ska testa byta plats på de imorgon och se ifall de hjälper så har du eller någon annan här inga andra tips gällande detta så testar jag imorgon och skapar eventuellt en annan tråd då ifall det inte hjälper.

Är minnena köpte som par eller separata ?
Citera
2016-11-29, 16:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Stort, stort tack!! Laddade ner drivrutinerna till alc-1150 och efter det så fungerade det perfekt!

Det är endast en sak till nu som inte fungerar på datorn och det är att mitt ena ram-minne inte hittas. Jag har 16gb, men windows ser bara 8gb. Jag ska testa byta plats på de imorgon och se ifall de hjälper så har du eller någon annan här inga andra tips gällande detta så testar jag imorgon och skapar eventuellt en annan tråd då ifall det inte hjälper.

Har du installerat 32 bitars system?
Citera
2016-11-30, 16:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etunaaa016
Har du installerat 32 bitars system?

Nix, 64.
Citera
2016-11-30, 16:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Är minnena köpte som par eller separata ?

Par
Citera
2016-12-02, 12:35
  #9
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Par

Jag kollade snabbt upp i dn moderkorts-manual. Olika märken brukar göra på olika sätt när det gäller RAM-minnen.

Jag printscreenade ritningen och ritade två blåa pilar.

Dvs. Korten ska in i den längst till höger och näst längst till vänster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback