Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 21:53
  #1
Medlem
Tjena!

Gick från 130 kg till 90 på ungefär 2 år genom väldigt mycket träning, ändrade inte om kosten särskilt mycket mer än att jag skippade godis, läsk. Åt fortfarande väldigt mycket så jag orkade träna.

Nu i cirka 2 år har jag stått still på 90-95 kg. Vill ner till 80 men det verkar TOTALT omöjligt.

Jag är inte den som kommer med undanflykter eller "äter mer än vad jag tror". Jag har under de senaste 4 veckorna skippat pastan, ris, potatis och bytt ut det mot wokgrönsaker, sallad och kött/kyckling. Jag vet (från min tidigare viktminskning) att det inte går att gå hungrig så jag ser till att äta var 3:e timme. Då brukar jag ta nån sked propud eller lite nötter.

Jag äter inte godis/chips/fikabröd. Dricker inte alkohol. Sover bra. Tränar ungefär 1 gång om dagen, gym/löpning. Men varför i helsike går jag inte ner de sista kilona? Allt känns hopplöst. Har hittat en bra balans enligt mig själv nu med kosten där jag inte äter så mycket kolhydrater utan att gå hungrig, mängden är så pass liten att jag BÖR gå ner i vikt med den med tanke på att jag inte är någon lat tjockis som aldrig tränar.

Jag vet att resultaten inte kommer fort, men så fort jag skurit ner på kolhydrater tidigare har man åtminstone kunnat se tecken på att det går åt rätt håll. Nu står den förbannade vågen på samma vikt varenda dag.

Finns det några små knep jag har missat för att gå ner de sista kilona som garanterat funkar?
Citera
2016-11-28, 22:12
  #2
Medlem
Styrketränar du går du upp i vikt förr eller senare när du tappat fett. Muskler väger mer än fett. Titta i spegeln istället om du styrkektränar.
Citera
2016-11-28, 22:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Styrketränar du går du upp i vikt förr eller senare när du tappat fett. Muskler väger mer än fett. Titta i spegeln istället om du styrkektränar.

Men jag gymmar inte med målet att bygga på mig eller bli "stark". Jag gymmar för att inte förlora musklerna vid kaloriunderskott. Mestadels av träningen är konditionsträning, jag löper mycket. Prio är ju att minska i vikt.
Citera
2016-11-28, 22:29
  #4
Medlem
iVanillaGorillas avatar
^ som föregående skrev.

annars handlar allting om kalorier in - kalorier ut. äter du mer kalorier än vad din kropp behöver på en dag går du upp, äter du mindre kalorier än vad din kropp behöver på en dag går du ner.
sen handlar det inta bara om mängden du äter utan också vad . du skrev att du äter nötter, de flesta nötter innehåller väldigt, väldigt. och då menar jag väldigt mycket kalorier
__________________
Senast redigerad av iVanillaGorilla 2016-11-28 kl. 22:33.
Citera
2016-11-28, 22:38
  #5
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Räkna kallorier en vecka där du käkar som du gör nu. Jämför sedan med ditt dagliga behov och du kommer se att du käkar lika mycket, eller mer än vad du behöver för att gå ner i vikt. Som personen ovanför skrev, kan det mycket väl vara nötterna som är boven.
Jag håller förövrigt på med samma resa och det går alldeles utmärkt att vara hungrig. Man vänjer sig fort.
Citera
2016-11-28, 22:45
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Går du inte ner i vikt äter du för mycket eller tillräckligt för att hålla dig i balans, svårare än så är det inte. Det har inte med kolhydraterna att göra, att skippa pastan innebär inte automatiskt att du rasar i vikt. Dessutom har du inte samma energibehov som när du var tyngre, ju mer du går ner och mindre du väger desto mer får du sänka ditt kaloriintag. Det som var 500 kcal i underskott från början är inte lika stort nu, och då får du sänka ytterligare.

Så för att summera, dra ner ytterligare.
Citera
2016-11-29, 10:27
  #7
Medlem
svarttaxins avatar
Ditt nya BMR är lägre än ditt gamla, därför måste du äta ännu mindre energi för att gå ner i vikt nu.
Citera
2016-11-29, 18:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Men jag gymmar inte med målet att bygga på mig eller bli "stark". Jag gymmar för att inte förlora musklerna vid kaloriunderskott. Mestadels av träningen är konditionsträning, jag löper mycket. Prio är ju att minska i vikt.

Förstår inte hur du tänker. Du gymmar för kompensera kaloriunderskott? Låter märkligt. Löpning ger också muskler. Men en annan typ. Långsamma fiber (uthålliga) till skillnad från lyfta skrot som oftast ger snabba fiber (explosiva).
Citera
2016-11-29, 20:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Går du inte ner i vikt äter du för mycket eller tillräckligt för att hålla dig i balans, svårare än så är det inte. Det har inte med kolhydraterna att göra, att skippa pastan innebär inte automatiskt att du rasar i vikt. Dessutom har du inte samma energibehov som när du var tyngre, ju mer du går ner och mindre du väger desto mer får du sänka ditt kaloriintag. Det som var 500 kcal i underskott från början är inte lika stort nu, och då får du sänka ytterligare.

Så för att summera, dra ner ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Ditt nya BMR är lägre än ditt gamla, därför måste du äta ännu mindre energi för att gå ner i vikt nu.

Tycker det finns mycket i detta svar. Det är stor skillnad på vad man kan äta för att ligga still om man väger 90 kontra 130kg. Att bara dra ner på något gör inte att du får någon större koll på vad du stoppar i dig i det stora hela. Skippar man något så ersätter man oftast det med något annat. Det du kan göra är att du väger och får ett större hum om kalorier. Ett varningstecken är det där med att du knaprar nötter. Det är i stort sett det som innehåller mest kalorier av allt ätbart du kan äta. Varför i himla friden äter du nötter när du vill ner i vikt? En näve nötter motsvarar flera salladshuvuden!

Annars ser du ju ut som du lever rätt hälsosamt med bra sömn och träning. Dock skriver du mycket om vad du inte äter vilket inte är relevant för tråden. Det enda som är relevant är vad du äter. Det är ju där problemet ligger. Inte vad du inte äter. Tex "skipper kolhydrater". Men vad äter du istället? Bara grönsaker? Skulle inte tro det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback