Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 20:38
  #1
Medlem
Om man läser på Wikipedia om förklaringen till att cigarrer kan rökas via munbloss står det följande:

"Fermentationen reducerar sockerhalten och bryter även ner proteiner. Detta gör att röken blir basisk, vilket i sin tur medför att nikotinet, som är en alkaloid, uppträder fritt i röken. Nikotinet kan därför upptas direkt i munnens slemhinnor, och röken behöver därför inte dras ner i lungorna för att få samma upptagning av nikotin."

Så min första fråga är då om det är reduktionen av sockerhalten eller nedbrytningen av proteinerna, som leder till pH sänkningen?
Om det är den lägre sockerhalten som orsakar ett mera basiskt pH, hur förklaras detta kemiskt?

Tack på förhand!
Citera
2016-12-01, 17:43
  #2
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planck
Om man läser på Wikipedia om förklaringen till att cigarrer kan rökas via munbloss står det följande:

"Fermentationen reducerar sockerhalten och bryter även ner proteiner. Detta gör att röken blir basisk, vilket i sin tur medför att nikotinet, som är en alkaloid, uppträder fritt i röken. Nikotinet kan därför upptas direkt i munnens slemhinnor, och röken behöver därför inte dras ner i lungorna för att få samma upptagning av nikotin."

Så min första fråga är då om det är reduktionen av sockerhalten eller nedbrytningen av proteinerna, som leder till pH sänkningen?
Om det är den lägre sockerhalten som orsakar ett mera basiskt pH, hur förklaras detta kemiskt?

Tack på förhand!

Den där texten låter helt trasig, enligt min mening så har någon har felöversatt något och sedan har det blivit någon slags sanning genom viskleken. (testa att citera texten på google, du får förvånansvärt många svar på rakt av kopierad text, där källan inte framgår)

Det har sannolikt egentligen inte någonting med varesig socker eller "sockerhalt" att göra, däremot är cellulosa (typ vad träd, buskar osv är gjort av) en stärkelseform och är ungefär samma som socker fast i längre kedjor och svårare att bryta sönder; för att frigöra energin måste de brytas ned och då är de väl en kort tid mer eller mindre socker(isch)..

Den lilla research jag gjorde gav följande resultat;
Fermentationen av tobaksplantan är ganska komplex rent kemiskt, det är en föruttnelseprocess, där mikroorganismer bryter ned bland annat celluosa(därav socker) till andra ämnen; Tydligen bildas mycket ammoniak men även mer komplexa ämnen.

Jag antar att om texten innehåller någon uns av sanning är något av dessa ämnen basiska ^^

Här fanns några mer detaljerade studier som jag inte orkade läsa igenom:
https://naldc.nal.usda.gov/download/IND43968481/PDF
http://www.leffingwell.com/download/...technology.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback