Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 19:58
  #1
Medlem
Var inne på Elgiganten och köpte en väldigt prisvärd laptop (2000 kr billigare under Black Friday jämför med nuvarande pris). Det enda jag har att påpeka (so far) är fläktarna. Dom låter inte jättemycket, men ändå så att man stör sig på ljudet i en tyst miljö. Problemet är att fläktarna går upp och ner i varv hela tiden. Nu är skärmsläckaren igång och jag har inget program igång. Ändå slås fläktarna på och av sporadiskt var 4:e 5:e sekund. Min gamla MacBook Pro från 2010 låter mindre. Finns det något sätt att bli av med ljudet? Betalar man 5500 för en laptop idag så bör man väl kunna kräva en tyst laptop? Går det inte att bli av med, så lämnar jag tillbaka den. Behöver bara en laptop att programmera med som är lätt att ta med sig till skolan och som är tyst och hyffsat snabb.

Datorn jag köpte:
http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart
Citera
2016-11-28, 20:15
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Glapp i nån tempratursensor kanske?
Citera
2016-11-28, 20:26
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Var inne på Elgiganten och köpte en väldigt prisvärd laptop (2000 kr billigare under Black Friday jämför med nuvarande pris). Det enda jag har att påpeka (so far) är fläktarna. Dom låter inte jättemycket, men ändå så att man stör sig på ljudet i en tyst miljö. Problemet är att fläktarna går upp och ner i varv hela tiden. Nu är skärmsläckaren igång och jag har inget program igång. Ändå slås fläktarna på och av sporadiskt var 4:e 5:e sekund. Min gamla MacBook Pro från 2010 låter mindre. Finns det något sätt att bli av med ljudet? Betalar man 5500 för en laptop idag så bör man väl kunna kräva en tyst laptop? Går det inte att bli av med, så lämnar jag tillbaka den. Behöver bara en laptop att programmera med som är lätt att ta med sig till skolan och som är tyst och hyffsat snabb.

Datorn jag köpte:
http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart

1: McAffe kan orsaka det, inte ovanligt med det Av`et så byt Av.

2: Nya datorer med en massa bloatware brukar ha en massa processer som pågår i bakgrunden. Gör en ny ren ominstallation så lugnar det ner sig.
Citera
2016-11-28, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Var inne på Elgiganten och köpte en väldigt prisvärd laptop (2000 kr billigare under Black Friday jämför med nuvarande pris). Det enda jag har att påpeka (so far) är fläktarna. Dom låter inte jättemycket, men ändå så att man stör sig på ljudet i en tyst miljö. Problemet är att fläktarna går upp och ner i varv hela tiden. Nu är skärmsläckaren igång och jag har inget program igång. Ändå slås fläktarna på och av sporadiskt var 4:e 5:e sekund. Min gamla MacBook Pro från 2010 låter mindre. Finns det något sätt att bli av med ljudet? Betalar man 5500 för en laptop idag så bör man väl kunna kräva en tyst laptop? Går det inte att bli av med, så lämnar jag tillbaka den. Behöver bara en laptop att programmera med som är lätt att ta med sig till skolan och som är tyst och hyffsat snabb.

Datorn jag köpte:
http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart

Just därför köper man inte från elgigante när de gäller datorer. Okunskap 😛. Oem datorer har oftast väldigt många dolda onödiga processer som ligger och tuggar processor kraft och energi från datorn. Helt i onödan.


Gör en reninstallation av Windows så ska du se att den blir tystare och betydligt bättre 😊
Citera
2016-11-28, 20:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
1: McAffe kan orsaka det, inte ovanligt med det Av`et så byt Av.

2: Nya datorer med en massa bloatware brukar ha en massa processer som pågår i bakgrunden. Gör en ny ren ominstallation så lugnar det ner sig.

1. Menar du en vanlig fabriksåterställning?
2. Är processerna även aktiverade trots att jag kör Linux som jag installerat på en partition?
Citera
2016-11-28, 21:03
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
1. Menar du en vanlig fabriksåterställning?
2. Är processerna även aktiverade trots att jag kör Linux som jag installerat på en partition?

Nope, en totalt ny installation av W10 med en ny kopia av detsamma hämtat från nätet. Det rensar datorn på onödigheter så att endast det som är basic för Os`et finns kvar.

Det där vet jag inte säkert men om du bootar in i Linux så bör det inte vara så.


Du kan få en mycket billigare men väldigt bra dator för betydligt mindre än vad du betalat nu och som passar för dina ändamål.
Citera
2016-11-28, 21:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nope, en totalt ny installation av W10 med en ny kopia av detsamma hämtat från nätet. Det rensar datorn på onödigheter så att endast det som är basic för Os`et finns kvar.

Var kan jag hämta en bättre version av Windows 10? Vad jag menar med fabriksåterställning är att rensa den på allt innehåll, men det kanske ligger kvar ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det där vet jag inte säkert men om du bootar in i Linux så bör det inte vara så.

Du kan få en mycket billigare men väldigt bra dator för betydligt mindre än vad du betalat nu och som passar för dina ändamål.
Den låter lika mycket när jag bootar in i Linux som när jag kör Win10. Notera att jag köpte datorn för 5500 (inte 7500 som den kostar nu). Vilken dator skulle du rekommendera som är bättre? Fördelen med att köpa på Elgiganten är att man får testa datorn och om man ej är nöjd får man lämna tillbaka den.
Citera
2016-11-28, 21:41
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Var kan jag hämta en bättre version av Windows 10? Vad jag menar med fabriksåterställning är att rensa den på allt innehåll, men det kanske ligger kvar ändå?


Den låter lika mycket när jag bootar in i Linux som när jag kör Win10. Notera att jag köpte datorn för 5500 (inte 7500 som den kostar nu). Vilken dator skulle du rekommendera som är bättre? Fördelen med att köpa på Elgiganten är att man får testa datorn och om man ej är nöjd får man lämna tillbaka den.


Om det låter lika mycket så är det nog en modell egenhet. Laptops som låter mycket är rätt ovanligt numera. Hur lät det i butiken?

4000kr snittet hos Elgiganten bör räcka för dig
Citera
2016-11-28, 22:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om det låter lika mycket så är det nog en modell egenhet. Laptops som låter mycket är rätt ovanligt numera. Hur lät det i butiken?

4000kr snittet hos Elgiganten bör räcka för dig

Här är en länk på hur fläktarna låter: https://www.youtube.com/watch?v=INVQ...ature=youtu.be

Notera hur de varierar sporadiskt i hastighet och lägg märke till den konstanta frekvensen (svagt sus) som hörs. Om det inte går att göra något åt detta så lämnar jag tillbaka datorn som sagt. Hur skall jag veta att inte nästa dator är full av bloatware?
Citera
2016-11-29, 21:11
  #10
Medlem
Vad tycker ni själva om fläktljudet i videon jag länkade till?
Citera
2016-11-29, 21:20
  #11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Här är en länk på hur fläktarna låter: https://www.youtube.com/watch?v=INVQ...ature=youtu.be

Notera hur de varierar sporadiskt i hastighet och lägg märke till den konstanta frekvensen (svagt sus) som hörs. Om det inte går att göra något åt detta så lämnar jag tillbaka datorn som sagt. Hur skall jag veta att inte nästa dator är full av bloatware?

Modell egenhet eller ett fel men hursom helst så lät det inte bra - och ovanligt ljud för att vara en ny modern dator.

De flesta laptops kommer med bloatware men de låter ändå inte så där.
Citera
2017-03-11, 12:35
  #12
Medlem
Jag tar upp denna tråd igen. Lämnade tillbaka min laptop och gick till Inet och köpte en annan. Fläktarna låter mindre, men det som stör mig är att fläktarna slås på och av hela tiden. Hade jag inte använt den till mina studier så hade jag inte brytt mig, men sitter man med teoretiska kurser och måste använda datorn, så är det otroligt störande att fläktarna slås på och av ca var femte sekund. Fläktarna beter sig på detta vis även om jag "enbart" har Codelight igång och CPU:n ligger på 15%. Har dessutom valt energisparläge, men hjälper inte. Skall även tilläggas att jag blåste datorn ren och installerade en "ren" version av Windows 10. Igår när jag satt med datorn så var den av någon anledning tyst i flera timmar. Väldigt märkligt... Finns det något annat jag kan göra?

Datorn jag köpte: https://www.inet.se/produkt/1978304/...sd-ips#merinfo
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback