Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-28, 02:30
  #1
Medlem
Allt började i juni. Har legat inne 3ggr sen juni med misstänkt blindtarmsinflammation eller äggledarinflammation. Ont i nedre delen av buken och förhöjda inflammationsvärden (tror det kallas crp, tyckte jag såg det i journalen)

Editerade, hittade mina provsvar från senaste gången (en vecka sen) CRP 54, LPK 9,1, venös blodgas normal. Urinsticka 1+ erytrocyter, U-Hcg neg.

De har typ kollat allt, röntgen (DT och ultraljud) och gyn och det är varken blindtarmen eller äggledarna/livmoder osv.
Har åkt in med kraftig smärta och feber.
Nu till mitt problem (ont imagen kan jag leva med)
Sen detta hände har jag börjat få utslag som ser ut som typ dessa men mycket ljusare (har inget just nu så kan inte ta foto): http://www.netdoktor.se/files/forums/225315/image.jpg
De kommer då och då, på låren eller överarmarna. De kliar inte alls och är kvar i ca en vecka.
Jag har också utvecklat dermografism, så fort jag råkar riva mig minsta lilla på nått så får jag utslag.
Jag har en brännande känsla i huden då nått ligger mot huden.
Det kliar väldigt ofta på kroppen utan anledning (dvs inget synlig) och jag har fått väldigt torr hy (inget som syns men känns).
Och (som säkert inte har nått med nått att göra) så har jag sen dess också fått ont i höger öra, tror jag hade en öroninflammation för 1 år sen då jag fick jätteont men som sen sakta gav med sig (kollade aldrig upp det då jag inte vill bli hypokondrisk).
Sen i augusti så domnade min arm av utan anledning vilken sen blev ett migränanfall. Ringde då 1177 som trodde B12 brist, kan det ha nått med allt detta att göra?
Kan tillägga att jag inte fått antibiotika eller andra mediciner sen jag legat inlagd i juni.

Appropå magonda så är läkarnas gissning just nu några "flärpar" i tarmarna som vrider sig runt varandra och sen självdör, därav inflammationsvärdet , smärtan och febern.
Äter inga mediciner förutom Nasonex mot näspolypos.
__________________
Senast redigerad av teyr 2016-11-28 kl. 03:05. Anledning: Hittade provsvar
Citera
2016-11-28, 07:17
  #2
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Låter som Crohns i mina öron.
Citera
2016-11-28, 18:04
  #3
Medlem
Scrofas avatar
Klåda, brinnande hud, dermografism, utslag, ev. öroninflammation, ont i magen, oklar feber, näspolyper, huvudvärk och massa konstigheter fick mig att reflexmässigt, och med lite vilja, tänka på systemisk mastocytos men det är väl bokstavligen 1 chans på miljonen så antagligen inte .
Citera
2016-11-28, 22:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Låter som Crohns i mina öron.
Jag har IBS och medicinläkarna (4 olika som jag träffade under tiden jag låg inne) trodde inte på nån IBD.
Jag har även opererat bort gallan, opererat magmunnen (bråck) och lårbråck) så kan ju vara sammanväxningar som gör det onda, men knappast klådan
Citera
2016-12-01, 01:10
  #5
Medlem
Ingen som vet? Börjar bli rejält less på klådan och kan inte söka vård då jag byter landsting snart och VC hävdar att inga tider finns innan så vill gärna ha nått självhjälpstips eller idéer?
Citera
2018-06-11, 19:42
  #6
Medlem
Så, fixat bild på utslagen.
De är max 2cm i diameter, kliar aldrig (såsom huden gör annars) och försvinner sen utan märken.
Den ljusa bilden där utslaget knappt syns är efter 2v och den andra bilden är efter 1 vecka från start

https://imgur.com/gallery/uIfTLo6
Citera
2018-06-12, 16:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Allt började i juni. Har legat inne 3ggr sen juni med misstänkt blindtarmsinflammation eller äggledarinflammation. Ont i nedre delen av buken och förhöjda inflammationsvärden (tror det kallas crp, tyckte jag såg det i journalen)

Editerade, hittade mina provsvar från senaste gången (en vecka sen) CRP 54, LPK 9,1, venös blodgas normal. Urinsticka 1+ erytrocyter, U-Hcg neg.

De har typ kollat allt, röntgen (DT och ultraljud) och gyn och det är varken blindtarmen eller äggledarna/livmoder osv.
Har åkt in med kraftig smärta och feber.
Nu till mitt problem (ont imagen kan jag leva med)
Sen detta hände har jag börjat få utslag som ser ut som typ dessa men mycket ljusare (har inget just nu så kan inte ta foto): http://www.netdoktor.se/files/forums/225315/image.jpg
De kommer då och då, på låren eller överarmarna. De kliar inte alls och är kvar i ca en vecka.
Jag har också utvecklat dermografism, så fort jag råkar riva mig minsta lilla på nått så får jag utslag.
Jag har en brännande känsla i huden då nått ligger mot huden.
Det kliar väldigt ofta på kroppen utan anledning (dvs inget synlig) och jag har fått väldigt torr hy (inget som syns men känns).
Och (som säkert inte har nått med nått att göra) så har jag sen dess också fått ont i höger öra, tror jag hade en öroninflammation för 1 år sen då jag fick jätteont men som sen sakta gav med sig (kollade aldrig upp det då jag inte vill bli hypokondrisk).
Sen i augusti så domnade min arm av utan anledning vilken sen blev ett migränanfall. Ringde då 1177 som trodde B12 brist, kan det ha nått med allt detta att göra?
Kan tillägga att jag inte fått antibiotika eller andra mediciner sen jag legat inlagd i juni.

Appropå magonda så är läkarnas gissning just nu några "flärpar" i tarmarna som vrider sig runt varandra och sen självdör, därav inflammationsvärdet , smärtan och febern.
Äter inga mediciner förutom Nasonex mot näspolypos.

Tyvärr ingen aning om vad det kan vara... dock tänker jag att antikroppar av diverse slag vore nåt att kolla upp, skulle kunna vara något autoimmunt?

Har man tagit någon sänka, dvs SR?

Varför är du gallopererad? Gallsten? Inflammation?
Citera
2018-06-12, 18:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppiloppan
Tyvärr ingen aning om vad det kan vara... dock tänker jag att antikroppar av diverse slag vore nåt att kolla upp, skulle kunna vara något autoimmunt?

Har man tagit någon sänka, dvs SR?

Varför är du gallopererad? Gallsten? Inflammation?

Gallsten
Ja de har kollat sänkan och den är oftast normal
Citera
2018-06-14, 02:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Gallsten
Ja de har kollat sänkan och den är oftast normal

Hmm. Knepigt. Sänkan brukar vara påverkad vid autoimmuna processer, dock inte alltid.

Är du helt fri från problem med gallan nu? Dvs inga smärtor från lever-gallområdet? Har man kollat leverprover på dig nu? Har du några andra magtarm-symptom förutom smärta? Har man tagit några avföringsprover?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback