Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-12-01, 06:20
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Blandade foliehattsspånerier nu sent på natten (fritt ur minnet):


För mig är Fidel Castro och Che Guevara bara simpla kräk som skickade mängder av folk i döden.
Che Guevara var dessutom läkare och därmed blir han inte mycket bättre än Josef Mengele, SS och Hitlers dödsängel.

Che Guevara arbetade nästan inte alls som läkare de sista åren, han var bara ute på rövarstråt. Ett kräk helt enkelt ? Vem gör sådant - utbildar sig till läkare och svär vid Bibeln (allt tyder på att han hade kristen uppfostran) att bota och hjälpa folk så gott det går, och sen utfärdar mängder med dödsdomar och ger sig ut och skjuter folk. Många av dem han sköt var bara fattiga bönder.

Men enligt hans logik så var de fattiga bönderna utsugarklassen gentemot SydAmerikas urfattiga statar-klass - Hur kan det gå ihop ? Jag menar att större delen av landsbygden i SydAmerika var skitfattiga allihopa, Åtminstone enligt samtida andra historie-berättelser.

Personkulten kring Fidel Castro och Che Guevara var bara usel revolutionsromantik tycker jag.

Hur många dog tex i NordVietnams fångläger då ? Svar - ingen vet - Kommunistpartiet i Vietnam har knappast gjort mycket för att utreda var massgravarna finns. Anhöriga skulle väl vara tacksamma om de visste var deras mor- och farföräldrar fanns ?



Inte vet jag - man skulle ju få mera hopp om mänskligheten om Naomi Klein och Noam Chomsky var bland de mest utånade titlarna på fängelserna runtom i världen. Men de tilltalar nog inte sådana tex gängmedlemmar som är ju ett stort problem i tex USA. Med den kriminalitet som följer med dem. De har ofta inget begrepp om hur samhället fungerar, bara lär sig gängens regler.

Läs istället Mahatma Gandhis självbiografier, det är hög klass på de texterna.

I USA behöver man bara skriva en eller flera storsäljande böcker för att ha sitt på det torra, tex bantningsböcker osv. Så att ha förhoppningar på Klein och Chomsky skulle ha någon större inverkan det vet jag inte. Större delen av menigheten begriper inte mycket av handelspolitik osv.



Knappast att kristna kyrkor aktivt skulle hålla på med sekteristiskt storskaligt våld. Historiskt har vi bara haft Ku Klux Klan - men de har ju aldrig kunnat göra en stor sak av sina ide'er. Redneck-kristendom karakteriseras av mycket snack och liten verkstad - de flesta av dem verkar ju nöjda med att kunna jobba lite grand och köpa öl för pengarna.

De enda som är aktivt våldsamma är antiabort-grupperna, om hur pass väl knutna de är till kristna församlingar av olika sorter det har jag ingen koll på.

Inte ens buddhister avhåller sig ifrån våld, tex inbördeskriget på Sri Lanka några år sedan.

Däremot så finns det en möjlig potential för kristet sekteristiskt våld i Afrika - eftersom de sociala spänningarna är stora, och motståndet emot Islam i vissa områden är starkt.



Skitländerna i MENA har ju likhetstecken mellan Islam och Politik och det är ju där det spricker, de är helt obildbara när det gäller realpolitik, så länge de hakar upp sig på en mängd muslimska tabun så kommer de att fortsätta vara världens bakgård, de kommer att fortsätta att kriga med varandra, ingen vill handla med dem osv... Men Kina har en tillräckligt stor numerär av unga friska män som skulle kunna invadera MENA och platta till deras stenålderssamhällen.

Hade MENA slutit fred med Israel hade jag kunnat tro att de menar allvar med att Islam är fredens religion.

Israel visar ändå en viss generositet gentemot muslimer genom att tillåta dem att besöka Jerusalem för pilgrimsändamål, även om det är ett begränsat antal varje år. Det är ju inte fysiskt möjligt att släppa in miljoner muslimer i Jerusalem ändå.

Om Israel och Jerusalem vore muslimskt skulle ni då tro att judarna fått besöka Jerusalem, ?

På sätt och vis så liknar vår nuvarande situation den som Romarriket hade det - att de fick göra brandkårsutryckningar emellanåt och kväsa uppror lite varstans.



Att jag kallar Jan Guillou för PK-fjolla är för att han är en feg kruka som likt Lars Ohly inte kunnat erkänna kommunismens brott emot mänskligheten, och låtsats som att det inte existerat. Likaså Jan Myrdahl och Göran Greider.
Nåja jag vet ju inte närmare något om Guillou om vad han innerst inne har för funderingar.



Inte vet jag närmare, har bara ett svagt minne att då på Sjöhistoriska fanns en mängd arkiv som främmande makt skulle kunna vara intresserad av, tex sjökort med extra noggrann uppmätning som skulle kunna användas för landstigningsoperationer mm (*)

Javisst var ju IB en slags STASI men det politiska läget var ju helt annorlunda då, Även ordinära tjänster som vaktmästare på olika statliga verk kunde ju bli säkerhetskontrollerade. Dåvarande Västtyskland hade ju det beryktade sk Berufsverbot, som fungerade på samma sätt. Att hålla reda på vilka som hade extrema kommunistsympatier, nazistsympatier etc. Dessa kunde inte få statliga anställningar osv.

Även England har ju sin säkerhetstjänst som höll koll på tex IRA, Och tex Spanien var hårdföra emot alla som hade ETA-anknytningar (baskerna).

(*) Detta om arkivet var ett rykte men tror att större delen av det arkivet flyttades till Sjöfartsverket så småningom.
Jan Guillou har kritiserat kommunistiska stater, så även andra du nämner, men vem är jag att påpeka din okunnighet, du kommer nog leva vidare i din fantasivärld oavsett vilka faktafel någon uppmärksammar dig på.
Citera
2016-12-01, 10:16
  #38
Medlem
Kommer ni ihåg när dumskallen Guillou, kämpade för orättvist behandlade terrorister och islamister med kommunarrest? Jag tror att han är pantad på riktigt, med noll verklighetsuppfattning. Det enda som är viktigt i Guillous liv är Guillou, på den tiden var det karriärmässigt fördelaktigt att anta ett vänsterperspektiv och att relativisera palestinska terrorister och muslimer (men det kan ju också ha med hans nordafrikanska bakgrund att göra).
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2016-12-01 kl. 10:18.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback