Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 11:52
  #13
Medlem
Bertil85s avatar
Ljus måste vara väldigt exakt om det ska kunna reflekteras in i kikaren.

Hur det är möjligt vet jag inte.
Citera
2016-11-28, 12:46
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag vågar påstå att det mer beror på dig och hur du frågar. Som ilpobre säger hade det varit väldigt enkelt att googla fram lite grundläggande information. Folk har fått svar på bra mycket mer avancerade frågor här på Flashback. Det är dock väldigt ofta som jag inte svarar i trådar när jag får vibbar av att TS bara vill ha allt serverat på silverfat. Om jag inte minns fel gås detta igenom i gymnasiefysiken, så det är ju inte direkt svåra saker.


Men du har själv ingen aning hur det fungerar?

Att jag ställde frågan på ett simpelt sätt berodde givetvis på att frågan till synes är simpel. Tyvärr vittnar ju svaren i tråden om att så inte är fallet.
__________________
Senast redigerad av pattpung 2016-11-28 kl. 12:48.
Citera
2016-11-28, 13:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Men du har själv ingen aning hur det fungerar?
Jo.
Citera
2017-01-27, 20:39
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Enda anledningen till att man ser en sak är om jag förstått saken rätt att ljus reflekteras på saken och sedan in i våra ögon. HUR I HELVETE kan ljus reflekteras från månen in i en kikare tusentals mil bort?

Varför skulle ljus inte kunna det? Vad skulle hindra ljuset?
Citera
2017-01-29, 19:55
  #17
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Enda anledningen till att man ser en sak är om jag förstått saken rätt att ljus reflekteras på saken och sedan in i våra ögon. HUR I HELVETE kan ljus reflekteras från månen in i en kikare tusentals mil bort?
Pss som det kommer in i ögat!
Citera
2017-02-02, 14:21
  #18
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Tackar!
Ljuset reflekteras alltså åt alla möjliga håll då...
Att jag inte fått svar från någon annan här beror givetvis på att det inte är någon här som begriper sig på detta. Det är extremt svårt att greppa att ljuset från solen skall reflekteras på månen och avge en perfekt återspegling av verkligheten i en kikare tiotusentals mil bort.

Från de flesta ytor gör det det, ja. Men tänk dig t ex en spegel, som (nästan) bara reflekterar ljus i en enda riktning. Där ser du inte reflektionen av en ljuskälla om du står i fel vinkel. Men som sagt så sprider nästan alla material ljuset åt alla möjliga håll, så även månen. Anledningen till att du ser en "perfekt återspegling av verkligheten" är dock att du bara ser det ljus som reflekteras mot din kikare, du ser ju inte ljus som reflekteras åt andra håll - i sådana fall skulle nog resultatet bli rätt suddigt.
Citera
2017-02-02, 14:58
  #19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Tackar!
Ljuset reflekteras alltså åt alla möjliga håll då...
Att jag inte fått svar från någon annan här beror givetvis på att det inte är någon här som begriper sig på detta. Det är extremt svårt att greppa att ljuset från solen skall reflekteras på månen och avge en perfekt återspegling av verkligheten i en kikare tiotusentals mil bort.

Hur vet du (eller någon annan) att det är "en perfekt återspegling av verkligheten"? Kanske mer en filosofisk fråga än fysik. Frågan är dock allvarligt menad.
Citera
2017-02-02, 15:44
  #20
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hur vet du (eller någon annan) att det är "en perfekt återspegling av verkligheten"? Kanske mer en filosofisk fråga än fysik. Frågan är dock allvarligt menad.
Perfekt återspegling av verkligheten?

Jag antar att de flesta objekt sänder ut elektromagnetiska vågor av alla möjliga slag. De flesta kan vi inte se.

Vad är verkligheten? Jag läste just en artikel som handlar om att gravitarion är en illusion. Andra går längre. Världen är matematik.
Citera
2017-02-08, 00:16
  #21
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Enda anledningen till att man ser en sak är om jag förstått saken rätt att ljus reflekteras på saken och sedan in i våra ögon. HUR I HELVETE kan ljus reflekteras från månen in i en kikare tusentals mil bort?

Kom att tänka på något jag läste för några månader sedan, som jag tycker är lite häftigt:
Det gäller hubble-teleskopets foto som kallas ultra deep field, som fångat några av de kanske mest avlägsna objekten vi någonsin sett:

"Photons of light from the very faintest objects arrived at a trickle of one photon per minute, compared with millions of photons per minute from nearer galaxies." -länk
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback