Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-27, 22:24
  #1
Avstängd
Enda anledningen till att man ser en sak är om jag förstått saken rätt att ljus reflekteras på saken och sedan in i våra ögon. HUR I HELVETE kan ljus reflekteras från månen in i en kikare tusentals mil bort?
Citera
2016-11-27, 22:29
  #2
Medlem
hejalla68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Enda anledningen till att man ser en sak är om jag förstått saken rätt att ljus reflekteras på saken och sedan in i våra ögon. HUR I HELVETE kan ljus reflekteras från månen in i en kikare tusentals mil bort?
Samma sak som ljus reflekteras på vad som helst bara att det tar längre tid för ljuset att nå våra ögon eftersom det är längre avstånd
Citera
2016-11-27, 22:35
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Förväntar du dig att få ett vetenskapligt svar på en ovetenskapligt ställd fråga? Skärp dig
Först av allt ska du läsa om ljus. Vet du vad ljus består av?
Efter det ska du läsa om brytningslagarna för ljuset, vilket tillhör fysiken. Jag antar att du inte är speciellt intresserad av naturvetenskap för att egentligen bry dig om svaret. En intresserad 10-åring hade hittat det du söker utan att fråga på flashback.
Citera
2016-11-27, 22:38
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hejalla68
Samma sak som ljus reflekteras på vad som helst bara att det tar längre tid för ljuset att nå våra ögon eftersom det är längre avstånd

Kanske det. Men egentligen fattar jag inte hela konceptet över huvud taget. Om man riktar en lampa mot ett plant objekt i totalt mörker förstår jag inte varför man kan se det från alla vinklar. Borde man egentligen inte bara se det från den plats dit ljuset reflekteras (jmf. Spegel).
Citera
2016-11-27, 22:40
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Förväntar du dig att få ett vetenskapligt svar på en ovetenskapligt ställd fråga? Skärp dig
Först av allt ska du läsa om ljus. Vet du vad ljus består av?
Efter det ska du läsa om brytningslagarna för ljuset, vilket tillhör fysiken. Jag antar att du inte är speciellt intresserad av naturvetenskap för att egentligen bry dig om svaret. En intresserad 10-åring hade hittat det du söker utan att fråga på flashback.

Ljus består av fotoner.
Kan man inte förklara något på ett enkelt sätt har man inte begripit det... Något i den stilen va?
Du tillförde inte speciellt mycket btw.
Citera
2016-11-27, 22:46
  #6
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Ljus består av fotoner.
Kan man inte förklara något på ett enkelt sätt har man inte begripit det... Något i den stilen va?
Du tillförde inte speciellt mycket btw.
Du kan ju prova att ordagrant fråga några fysikforskare om "hur i helvete ljuset som reflekteras från månytan når våra ögon". Glöm inte att säga det glatt och le samtidigt. Det finns nämligen en risk för att de inte är speciellt sugna att svara dig överhuvudtaget när du uttrycker dig så. Det tyder på rent ointresse och att din agenda är att bara få godkänt på nästa fysikprov.
Citera
2016-11-27, 23:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Kanske det. Men egentligen fattar jag inte hela konceptet över huvud taget. Om man riktar en lampa mot ett plant objekt i totalt mörker förstår jag inte varför man kan se det från alla vinklar. Borde man egentligen inte bara se det från den plats dit ljuset reflekteras (jmf. Spegel).
Diffus reflektion kallas det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Diffuse_reflection
Citera
2016-11-28, 07:19
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du kan ju prova att ordagrant fråga några fysikforskare om "hur i helvete ljuset som reflekteras från månytan når våra ögon". Glöm inte att säga det glatt och le samtidigt. Det finns nämligen en risk för att de inte är speciellt sugna att svara dig överhuvudtaget när du uttrycker dig så. Det tyder på rent ointresse och att din agenda är att bara få godkänt på nästa fysikprov.

Men ditt IQ-befriade jävla rövhål. Detta är Flashback och jag förväntar mig inte svar från någon fysikforskare
Eftersom du fortfarande inte bidragit med något förutsätter jag att du förstår lika lite som jag av detta.
Citera
2016-11-28, 09:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Kan man inte förklara något på ett enkelt sätt har man inte begripit det... Något i den stilen va?
Nåja. Att jag inte kan förklara så att du begriper betyder inte att jag inte begriper det.
Citera
2016-11-28, 10:51
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Diffus reflektion kallas det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Diffuse_reflection

Tackar!
Ljuset reflekteras alltså åt alla möjliga håll då...
Att jag inte fått svar från någon annan här beror givetvis på att det inte är någon här som begriper sig på detta. Det är extremt svårt att greppa att ljuset från solen skall reflekteras på månen och avge en perfekt återspegling av verkligheten i en kikare tiotusentals mil bort.
Citera
2016-11-28, 10:52
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nåja. Att jag inte kan förklara så att du begriper betyder inte att jag inte begriper det.

Du är välkommen att försöka förklara för någon annan läsare av tråden
Citera
2016-11-28, 10:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pattpung
Tackar!
Ljuset reflekteras alltså åt alla möjliga håll då...
Att jag inte fått svar från någon annan här beror givetvis på att det inte är någon här som begriper sig på detta. Det är extremt svårt att greppa att ljuset från solen skall reflekteras på månen och avge en perfekt återspegling av verkligheten i en kikare tiotusentals mil bort.
Jag vågar påstå att det mer beror på dig och hur du frågar. Som ilpobre säger hade det varit väldigt enkelt att googla fram lite grundläggande information. Folk har fått svar på bra mycket mer avancerade frågor här på Flashback. Det är dock väldigt ofta som jag inte svarar i trådar när jag får vibbar av att TS bara vill ha allt serverat på silverfat. Om jag inte minns fel gås detta igenom i gymnasiefysiken, så det är ju inte direkt svåra saker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback