Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-12-05, 22:40
  #61
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimad
Är det bra eller dåligt att det tar sån tid med provresultaten? De skulle ringa mig när proverna var klara.. Är så otroligt nervös för vad som kommer hända!

Säkert inte högprioriterat, kan nog ta ett tag utan att det för den sakens skull behöver betyda någonting.
Citera
2016-12-19, 12:18
  #62
Medlem
Nu har jag fått hem förundersökningen, rättsmedicinverket stödjer att jag eftersupit. De skriver dock att 0.54 promille kan antas ha funnits i blodet redan innan körningen "om jag godkänner mängden alkohol som druckits". Grejen är den att jag i förhör sa att jag inte vet hur mycket jag drack, jag räknade inte. Förhördledaren ville att jag skulle uppskatta mängden, alltså gissa och sen har han skrivit ner den mängden.

Jag har aldrig fått se och godkänna förhöret förrän nu när jag sett förundersökningen så jag visste inte att de faktiskt gått på den mängden jag gissade. Nu använder de det emot mig, att jag inte kan ha kommit upp till den promillen på det jag sagt. Det kan väl omöjligt hålla i en eventuell rättegång?! Det fanns betydligt fler tomburkar i bilen, jag skulle alltså gissa hur många av dom just jag drack. Jag kommer lämna in detta som kompletterarende uppgift som de måste ta hänsyn till, så vad säger expertisen, blir det rättegång och vad tror ni resultatet blir?

Kan alltså bli dömd för rattfylla trots att jag inte rullat en cm med alkohol i blodet!!
Citera
2016-12-20, 01:00
  #63
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimad
Nu har jag fått hem förundersökningen, rättsmedicinverket stödjer att jag eftersupit. De skriver dock att 0.54 promille kan antas ha funnits i blodet redan innan körningen "om jag godkänner mängden alkohol som druckits". Grejen är den att jag i förhör sa att jag inte vet hur mycket jag drack, jag räknade inte. Förhördledaren ville att jag skulle uppskatta mängden, alltså gissa och sen har han skrivit ner den mängden.

Jag har aldrig fått se och godkänna förhöret förrän nu när jag sett förundersökningen så jag visste inte att de faktiskt gått på den mängden jag gissade. Nu använder de det emot mig, att jag inte kan ha kommit upp till den promillen på det jag sagt. Det kan väl omöjligt hålla i en eventuell rättegång?! Det fanns betydligt fler tomburkar i bilen, jag skulle alltså gissa hur många av dom just jag drack. Jag kommer lämna in detta som kompletterarende uppgift som de måste ta hänsyn till, så vad säger expertisen, blir det rättegång och vad tror ni resultatet blir?

Kan alltså bli dömd för rattfylla trots att jag inte rullat en cm med alkohol i blodet!!

Kan dom förhöra dig om du är berusad?
Ville dom att du skulle hur många öl du druckit, hur många liter öl eller hur många cl ren alkohol du fått i dig? I förhållande till antalet tomburkar.
Citera
2016-12-20, 08:35
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Kan dom förhöra dig om du är berusad?
Ville dom att du skulle hur många öl du druckit, hur många liter öl eller hur många cl ren alkohol du fått i dig? I förhållande till antalet tomburkar.

Förhöret hölls ett par dagar efteråt och jag skulle uppge hur mycket jag druckit, antal cl och alkoholstyrka samt antal. Jag sa att jag inte visste och då bad han mig att uppskatta hur mycket det kan ha varit.

Urinproven jag lämnade visar vad jag hade i blodet vid körningen och de visar för hög promille i jämförelse med vad jag gissat att jag drack. Hade jag sagt en eller två till hade det stämt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback