Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-27, 20:51
  #1
Medlem
Jag och en kompis var på väg till en fest, får punka på vägen, men lyckas ta oss nästan ända fram. Ställer bilen åt sidan och ringer en tredje polare som ska komma och hämta oss och köra oss till festen. Vi har inga planer på att röra bilen mer den kvällen, utan börjar dricka lite. Någon knackar på rutan för att kolla att allt är ok och vi säger bara som det är och personen går vidare. Efter någon halvtimma kommer polisen och jag får blåsa. Naturligtvis positivt, men jag känner mig ändå lugn, jag har inte gjort något fel.

Nu till saken. Jag får följa med till stationen, trots att jag förklarar hur allt gått till och där får jag blåsa igen, ta blodprov och urinprov. Jag tänker att det sistnämnda är narkotikatest, något jag aldrig ens testat. De står utanför dörren, men tittar inte, så får jag ett infall och häller en skvätt vatten i muggen! Ingen aning om varför, men hade hunnit bli onykter och de hade sabbat min kväll haha! Får göra ett nytt kissprov efter en timma, vilket jag trodde berodde på att de märkt att jag förstörde det första.

Nu har jag fått reda på att de med hjälp av kissproverna ska ta reda på om jag hade druckit innan jag körde bilen, de berättar tydligen vad man hade för promille för två timmar sen. Kommer de se att jag hällt vatten i muggen och vad kommer isf hända med mig?!
Citera
2016-11-27, 20:53
  #2
Medlem
Tror inte dom kan se att du haft i vatten i, beroende på hur mycket du hävde i. Men om man pissar väldigt mycket innan så får man göra om provet iaf
Citera
2016-11-27, 21:04
  #3
Medlem
Jag minns inte hur mycket, typ satte på kranen och ganska snabbt stängde igen. Men det var en liten plastmugg så blir ju kanske en femtedel. Vi hade druckit några öl så jag var ju rätt kissnödig.

Jag fick ha förhör på måndagen och då sa han som förhörde mig att de kommer se på mina urinprov om promillen ökar eller sjunker mellan de två proven och det kommer visa om jag drack innan jag körde bilen. Hans attityd var typ att alla säger att de drack efteråt, så jag känner mig väldigt orolig. Har ju två personer som kan styrka det jag säger, men polisen ville inte tro på mig.
Citera
2016-11-27, 21:10
  #4
Medlem
Har för mig att det räcker med att sitta på förarplatsen och ha nycklarna i tändningslåset, typ för att stereon ska funka för att man ska kunna bli dömd för rattfylla. Även om man aldrig tänder motorn eller rullar en meter.

*När jag tänker efter så kan det vara nå skrämselpropaganda från nykterhetsrörelsen. "Sätt dig aldrig bakom ratten onykter.."
Citera
2016-11-27, 21:24
  #5
Medlem
PW-Gerssons avatar
Hade polisen varit någorlunda seriösa och önskat sätta dit dig så hade de kunnat konstatera att det var utblandat genom att exempelvis undersöka färg och temperatur på pisset. De kan också kolla pH-värde och kreatininvärde.

I ditt fall verkar de dock inte gjort några större ansträngningar om de inte ens bevakade provtagningen. Du klarar dig nog på grund av deras oseriositet.
Citera
2016-11-27, 21:24
  #6
Moderator
Elrosss avatar
Ja, alla säger att det druckit efteråt så det är klart att de inte tror när folk säger så. Dock spelar det mindre roll då de måste kunna bevisa det.

Jag tror att det ser att du spätt ut det med vatten när de analyserar urinprovet, har sett att det stått så i provsvar att det blir ogiltigt för p.g.a det. Blodprovet kommer dock visa halten du hade när du tog provet.

edit: konstigt att de inte kollade noggrannare när du kissade
Citera
2016-11-27, 21:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Har för mig att det räcker med att sitta på förarplatsen och ha nycklarna i tändningslåset, typ för att stereon ska funka för att man ska kunna bli dömd för rattfylla. Även om man aldrig tänder motorn eller rullar en meter.

*När jag tänker efter så kan det vara nå skrämselpropaganda från nykterhetsrörelsen. "Sätt dig aldrig bakom ratten onykter.."

Detta stämmer inte (som du själv är inne på redan).

En polare tog för länge sedan en nattlig tur med bilen på fyllan.
Efter ett tag parkerade han bilen, satte på svinhög musik och somnade.
Sedan vaknade han av att polisen knackade på rutan, och där sitter han aspackad med högsta volym på stereon.
När de inte kunde få honom att erkänna att han kört bilen, gick de bak och kände på avgasröret, för att se om det var varmt. Tydligen hade han sovit ett tag, så det var kallt och han fick gå hem. Inte mer med det.
Otroligt korkad polare som brukade få för sig att fylleköra i vrede när han hade bråkat med sin tjej. Ett under att han aldrig torskade, då detta oftast var mitt inne i stan.
Citera
2016-11-27, 21:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Detta stämmer inte (som du själv är inne på redan).

En polare tog för länge sedan en nattlig tur med bilen på fyllan.
Efter ett tag parkerade han bilen, satte på svinhög musik och somnade.
Sedan vaknade han av att polisen knackade på rutan, och där sitter han aspackad med högsta volym på stereon.
När de inte kunde få honom att erkänna att han kört bilen, gick de bak och kände på avgasröret, för att se om det var varmt. Tydligen hade han sovit ett tag, så det var kallt och han fick gå hem. Inte mer med det.
Otroligt korkad polare som brukade få för sig att fylleköra i vrede när han hade bråkat med sin tjej. Ett under att han aldrig torskade, då detta oftast var mitt inne i stan.


Om avgasröret hade varit varmt då? Det är ju inget bevis, kan ju varit vem som helst som kört.
Citera
2016-11-27, 22:09
  #9
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Med hjälp av urin och blodprov( 2 st med en timmes mellanrum) så kan man få fram kurvan på alkoholhalten i blodet, på så sätt kan man se om personen var nykter när denne körde eller inte.

Om du lyckades hälla vatten i urinen så borde det kunna påverka promillehalten känns det ju som? Då torde det bli svårt att bevisa brottet.
Citera
2016-11-27, 22:11
  #10
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Hade polisen varit någorlunda seriösa och önskat sätta dit dig så hade de kunnat konstatera att det var utblandat genom att exempelvis undersöka färg och temperatur på pisset. De kan också kolla pH-värde och kreatininvärde.

I ditt fall verkar de dock inte gjort några större ansträngningar om de inte ens bevakade provtagningen. Du klarar dig nog på grund av deras oseriositet.


Nej det stämmer inte. Piss/blod måste skickas på analys innan man kan se vad det innehåller. Det enda polisen har i snabbtest den vägen är ämnat för att se om där finns narkotika i urinen, men dessa test anses inte ens rättsäkra.
Citera
2016-11-27, 22:20
  #11
Medlem
hejalla68s avatar
Jag provade göra samma sak en gång. Jag åkte fast
Citera
2016-11-27, 22:22
  #12
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Eftersom du fick göra om det en timme efter händer inget. De går på det provet i stället.
Pissproven kollar de vissa droger, tex THC. Det har inte med alkoholen att göra, det kollar de genom blodprovet du tog.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback