Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 16:00
  #13
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Jag är sällan stressad och känner mig ganska avslappnad annars. Dom enda gångerna jag inte känner mig lugn är när jag är dålig i magen och inte är hemma och sånt tär på mig.
Annars är jag inte direkt deprimerad mer än vanligt antar jag.

Så man kommer få en kamera uppkörd i ändan? I vilket fall är det väl värt det bara man kan få vettig hjälp med detta.

Numera tänker jag på hur mycket jag tog magen och tarmarna för givet förr när man var yngre. Har i alla fall fått en tid på VC nu.

Tror inte du får göra en koloskopi. Du får nog lämna några blodprover och möjligtvis få med dig några rör för att lämna avföringsprov.
Finns ingen anledning att köra upp en kamera i arslet om du inte har några alarmsymptom såsom viktnedgång, blod i avföringen eller avvikande tester.
Citera
2016-11-28, 16:15
  #14
Medlem
Om man nu har IBS, vad kommer läkaren att ge mig för råd? För det finns väl ingen direkt lösning till det än att försöka hitta en ny kost som kanske underlättar?
Citera
2016-11-28, 17:32
  #15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Om man nu har IBS, vad kommer läkaren att ge mig för råd? För det finns väl ingen direkt lösning till det än att försöka hitta en ny kost som kanske underlättar?

IBS är det som förr kallades "dålig matsmältning" (på engelska "indigestion") och har blivit ett samlingsnamn på alla allergier och tarmproblem som man inte vet orsaken till men som ger liknande symptom. Det kan vara ett visst protein som man inte tål eller så kan det bero på fel i tarmmotorik eller det parasympatiska nervsystemet. Ofta är bakteriefloran rubbad men det behöver inte vara grundproblemet.

Det enda läkaren kan göra är att diagnosticera att du inte har något annat. Koloskopi är inte så hemskt som det låter utan ett bra sätt att utesluta problem med divertiklar, polyper och tumörer. Du får sedan vara din egen forskare och försöka hitta eventuella korrelationer mellan kost och problem. Det är en utmaning eftersom man behöver undvika en viss kost en längre tid för att se om det blir bättre eller ej. Placeboeffekten gör att vissa strategier hjälper till en början men att problemen återkommer efter ett tag.

Troligtvis beror IBS på ett komplext samspel mellan tjocktarmens fysiologi och bakteriefloran. När tarmen irriteras (av någon orsak) så bildas slem som i sin tur påverkar bakteriefloran vilket irriterar tarmen mer. Saker som rubbar tarmfloran såsom alkohol, antibiotika, socker, godis, kolhydrater och oregelbundna mattider brukar ge problem. Probiotika, t.ex. Proviva blåbärsdryck, kan hjälpa till att återställa bakteriefloran när problemen är akuta. Det gäller också att ta det lugnt när man äter så man inte är stressad.
Citera
2016-11-30, 08:35
  #16
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Med största sannolikhet IBS som är vanligt och börjar i den åldern. IBS är ingen riktig diagnos utan bara ett syndrom som man får lära sig leva med och anpassa sig till. Pröva dra ner på socker, vitt bröd och potatis och att helt gå över till laktosfria mjölkprodukter. Och det kan vara en god idé installera en handdusch och flytande tvål nära toaletten.
Baby våtservetter är bra att ha....men spola inte ner dom, vira in i papper å släng i sopen, annars blire stopp i toan. I övrigt håller jag med om trolig ibs. Magnesiumtillskott kan göra så man får diarre också, minska dosen eller ta inte allt på samma tillfälle utan fördela dosen över dagen.
Citera
2016-12-02, 06:51
  #17
Medlem
carminaburanas avatar
Jag rekommenderar följande till dig som fungerade för mig.

Beställ metamucil Orange flavour från eBay. Enda fibertillskottet som fungerar på mig, inte ens deras naturliga smak fungerar, bara orange. Jag tar 2 matskedar utblandade i ett stort glas vatten innan jag lägger mig på kvällen. Socker eller sockerfri spelar ingen roll, båda finns.

2 ät en matsked opastöriserad surkål innan maten varje dag . Finns på ica i frukt och grönt sektionen. 15 kr för 500 g i en mjuk plastbehållare. Ica i love Eco. All annan surkål som finns i burk är pastöriserad och däri finns ingen prebiotic. Läs på nätet hur bra det är jämfört med yoghurt på bakterikulturer.

3. Köp potatismjöl och vispa ut en matsked i ett glas vatten och drick i samband med surkålen. Detta är prebiotika och är näring till probiotikan. 10 kr för 500g. (resistent stärkelse) skippar du potatis, ris och bröd är det ännu viktigare att du får i dig resistent stärkelse.

Ät detta 3 gånger om dagen i en månad. Det tar ungefär så lång tid att ställa om magens bakterikultur men det är värt det.

Detta redde ut min mage som strulat i 10 års tid med dina symptom exakt.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2016-12-02 kl. 06:53.
Citera
2016-12-14, 12:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Tror inte du får göra en koloskopi. Du får nog lämna några blodprover och möjligtvis få med dig några rör för att lämna avföringsprov.
Finns ingen anledning att köra upp en kamera i arslet om du inte har några alarmsymptom såsom viktnedgång, blod i avföringen eller avvikande tester.
Jag var och lämnade blod och fick med mig en liten burk för att lämna avföringsprov i. Läkaren sa till mig att det var bra om jag kom in med avföringsprovet samma dag. Sagt och gjort så gick jag till en toalett och tog hand om det.
Nu när jag kom hem blev jag dock lite fundersam. Jag fick med en klisterlapp när jag anmälde mig i receptionen, ska den sitta på burken? Eller är burken märkt med mitt personnr osv?
Jag lämnade ju in provet redan 5 minuter efter att jag hade fått det, till samma läkare och allt. Så det kanske den kontrollerar i efterhand så att det blev rätt ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Troligtvis beror IBS på ett komplext samspel mellan tjocktarmens fysiologi och bakteriefloran. När tarmen irriteras (av någon orsak) så bildas slem som i sin tur påverkar bakteriefloran vilket irriterar tarmen mer. Saker som rubbar tarmfloran såsom alkohol, antibiotika, socker, godis, kolhydrater och oregelbundna mattider brukar ge problem. Probiotika, t.ex. Proviva blåbärsdryck, kan hjälpa till att återställa bakteriefloran när problemen är akuta. Det gäller också att ta det lugnt när man äter så man inte är stressad.
Dom sista två veckorna har jag börjat dricka 1-2 glas Proviva blåbärsdryck om dagen och det verkar göra underverk för tarmtömningarna som sker en gång om dagen. Efter nån kopp kaffe brukar tarmsystemet sätta igång och avföringen verkar vara rätt okej i konsistensen. Den är dock nästan alltid ljus(om detta beror på min kost vet jag inte men jag antar det).
Citera
2016-12-14, 12:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag rekommenderar följande till dig som fungerade för mig.

Beställ metamucil Orange flavour från eBay. Enda fibertillskottet som fungerar på mig, inte ens deras naturliga smak fungerar, bara orange. Jag tar 2 matskedar utblandade i ett stort glas vatten innan jag lägger mig på kvällen. Socker eller sockerfri spelar ingen roll, båda finns.

2 ät en matsked opastöriserad surkål innan maten varje dag . Finns på ica i frukt och grönt sektionen. 15 kr för 500 g i en mjuk plastbehållare. Ica i love Eco. All annan surkål som finns i burk är pastöriserad och däri finns ingen prebiotic. Läs på nätet hur bra det är jämfört med yoghurt på bakterikulturer.

3. Köp potatismjöl och vispa ut en matsked i ett glas vatten och drick i samband med surkålen. Detta är prebiotika och är näring till probiotikan. 10 kr för 500g. (resistent stärkelse) skippar du potatis, ris och bröd är det ännu viktigare att du får i dig resistent stärkelse.

Ät detta 3 gånger om dagen i en månad. Det tar ungefär så lång tid att ställa om magens bakterikultur men det är värt det.

Detta redde ut min mage som strulat i 10 års tid med dina symptom exakt.
Tack för ditt svar. Har du tittat upp med vårdcentralen någon gång?
Citera
2016-12-14, 14:30
  #20
Medlem
udons avatar
Hej! Det skulle kunnat vara jag som skrivit det här inlägget för ett par år sedan. Jag har låtit läkare kolla det mesta där bak och det är ju bra. Sannolikheten att ens magproblem i 20-30-årsåldern är något riktigt allvarligt är försvinnande liten (Om du inte har otur och åker på Crohns).

Jag har så länge jag kan minnas alltid varit "lös" i magen och avföringen har varit kletig. Mina brorsor har det likadant. Jag har testat ganska många olika kostvarianter men det enda som ger bättre resultat är att dra ned på den feta maten och käka mycket grönsaker. Möjligen kan det vara kopplat till bukspottskörteln som gör att man har svårt att smälta fetare mat.

Jag har gjort massor med allergitester men det har aldrig visat något. Förmodligen är det en summa kardemumma av genetik, stress och födointag.
Citera
2016-12-14, 17:55
  #21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Tack för ditt svar. Har du tittat upp med vårdcentralen någon gång?


Hej, nej det har jag inte. Men borde förstås.
Citera
2016-12-18, 11:44
  #22
Medlem
Fråga till både läkare och er som har problem med avföring:

Måste man inte röra på sig (kroppen) för att tarmen ska kunna arbeta/knåda ihop avföringen så den blir hård?

Eller "jobbar" tarmen lika bra med detta även om en människa är helt passiv och sängliggande?




Allt annat lika märker jag klar skillnad och får klart lösare avföring om jag enbart jobbar stillasittande och för övrigt inte rör mig.

Om jag, som vanligast, rör mig på jobbet och tränar eller på annat sätt är aktiv på fritiden funkar allt perfekt.

Och i extrem-fall när man sprungit och gått många timmar blir avföringen nästan för hård.

Jag har dragit slutsatsen att om kroppen är i rörelse blir det lättare för tarmen att knåda ihop avföringen, men jag kanske är helt ute och cyklar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback