Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-29, 09:53
  #13
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Det undrar jag också. Har aldrig varit där. Men såg på Sista minuten att de säljer en vecka där snart för 899 kronor. Någon som vet?
På Fuerteventura så blåser det, det är meckat för folk som windsurfar om jag inte missminner mig.
Citera
2016-11-29, 10:12
  #14
Medlem
De olika öarna har ju sinsemellan orter som är rätt olika varandra. Det är mer där skillnaden ligger, som jag ser det.

Puerto de la Cruz är ju till exempel väldigt annorlunda gentemot Playa de las Americas på Teneriffa.

Detsamma gäller Puerto de Mogan i förhållande till Playa del Ingles på Gran Canaria. Just på Gran Canaria kan man väl säga att det verkligen finns en ort för varje typ av resenär.
Generellt är det också bäst väder på Gran Canarias sydkust, vilket är anledningen till att de flesta kända turistorterna på öarna ligger där.


Citat:
Ursprungligen postat av TestoYourLimits
Teneriffa hade jag valt. Mycket fest osv runt januari pga nya året. Slipper engelska WTn också.

Inget kunde vara mer fel. Teneriffa är engelsmännens kanarieö. Betydligt fler engelsmän åker till Teneriffa än till Gran Canaria(eller någon av de andra öarna).När jag var där ett nyår för drygt tio år sedan bodde vi i Los Gigantes, som är ett "lugnare" ställe med bättre standard på hotellen. Då berättade en spanjor att Teneriffa generellt försökte ha engelsmännen där på vintern och tyskarna på sommaren. För att annars uppstod det för mycket bråk på orterna. Gran Canaria är betydligt mer uppblandat med olika nationaliteter, vilket gör att det blir trevligare.
Citera
2016-11-29, 13:47
  #15
Medlem
nittontrettons avatar
Lite sugen på Puerto de la cruz kring slutet av Januari/ början på Februari .

Har tidigare varit i Las Palmas, Playa Del Ingles, Barcelona , m.m

Så hur skiljer sig Puerto de la cruz mot exempelvis Playa del ingles?
Åker dit med kvinnan så om att bestiga diverse engelska kvinnor behöver vi ni inte ta upp.

Vad bör man göra för att inte missa något intresant? Öl och ligga på stranden och slappa är väll vad som är planerat.
Citera
2016-11-29, 14:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Så hur skiljer sig Puerto de la cruz mot exempelvis Playa del ingles?

Puerto de la Cruz är en stad till skillnad mot Playa del Ingles. PDLC ligger på norra Teneriffa där vädret brukar vara mer instabilt än på södra Gran Canaria där PIL ligger. PDLC har inte heller så mycket till stränder, utan många brukar bada vid en stor spektakulär poolanläggning i orten. PDLC har väl generellt också lite mer "städad" publik i jämförelse med PIL skulle jag nog säga.
Citera
2016-11-29, 21:08
  #17
Medlem
Ska du till Lanzarote kan jag rekommendera att hyra en bil för 1-2 dagar och åka runt ön och se alla sevärdheter, typ Mirador del Rio, Cueva de los Verdes, nationalparken Timanfaya, El Golfo m.fl. Det är ju ingen stor ö direkt så det hinner man lugnt med.

Småorter som Tías och Playa Blanca är lite mysigare än turistställen som Puerto del Carmen (flest turister av alla ställen på ön).
Citera
2016-12-28, 22:41
  #18
Medlem
JustZlatans avatar
Är det bättre att åka i februari eller mars om man vill vara på säkra sidan när det gäller sol och titta på tjejer som badar topless?
Citera
2016-12-30, 15:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det bättre att åka i februari eller mars om man vill vara på säkra sidan när det gäller sol och titta på tjejer som badar topless?
Var på Teneriffa för x antal år sen i februari. Kallt som f-n . Gick knappt att bada i havet, kändes som att vinterbada. Regnade halva tiden också, fast mest skurar. Nä, februari på Teneriffa går fetbort för min del. Det sägs att Lanzarote är solsäkrast, men vet ett gäng som satt en hel vecka på hotellrummet och söp, eftersom vädret sög så förbannat! Detta var i januari månad. Tror det är regnperiod jan-mars typ.
Citera
2016-12-31, 13:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Var på Teneriffa för x antal år sen i februari. Kallt som f-n . Gick knappt att bada i havet, kändes som att vinterbada. Regnade halva tiden också, fast mest skurar. Nä, februari på Teneriffa går fetbort för min del. Det sägs att Lanzarote är solsäkrast, men vet ett gäng som satt en hel vecka på hotellrummet och söp, eftersom vädret sög så förbannat! Detta var i januari månad. Tror det är regnperiod jan-mars typ.

Teneriffa är mycket riktigt inte särskilt solsäkert. Detta beror på att det 3 718 meter höga berget Teide gör att molnområden har en tendens att stanna ovanför ön i stället för att blåsa vidare. Solsäkrast på Kanarieöarna är det på södra Gran Canaria. Det brukar vara ganska stor skillnad mellan norra ön/inlandet och södra ön särskilt på vinterhalvåret, vilket ju är en anledning till att de flesta badorter ligger på södra ön.
Citera
2017-01-02, 13:04
  #21
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
De olika öarna har ju sinsemellan orter som är rätt olika varandra. Det är mer där skillnaden ligger, som jag ser det.

Puerto de la Cruz är ju till exempel väldigt annorlunda gentemot Playa de las Americas på Teneriffa.

Detsamma gäller Puerto de Mogan i förhållande till Playa del Ingles på Gran Canaria. Just på Gran Canaria kan man väl säga att det verkligen finns en ort för varje typ av resenär.
Generellt är det också bäst väder på Gran Canarias sydkust, vilket är anledningen till att de flesta kända turistorterna på öarna ligger där.




Inget kunde vara mer fel. Teneriffa är engelsmännens kanarieö. Betydligt fler engelsmän åker till Teneriffa än till Gran Canaria(eller någon av de andra öarna).När jag var där ett nyår för drygt tio år sedan bodde vi i Los Gigantes, som är ett "lugnare" ställe med bättre standard på hotellen. Då berättade en spanjor att Teneriffa generellt försökte ha engelsmännen där på vintern och tyskarna på sommaren. För att annars uppstod det för mycket bråk på orterna. Gran Canaria är betydligt mer uppblandat med olika nationaliteter, vilket gör att det blir trevligare.

Det är ju mer sandstränder på södra GC också.

Teneriffa lockar många engelsmän, men är det inte ofta ett sommarresmål för dem?
Citera
2017-01-09, 23:36
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Det undrar jag också. Har aldrig varit där. Men såg på Sista minuten att de säljer en vecka där snart för 899 kronor. Någon som vet?

Fuerteventura är min favoritö, har varit där flera gånger och speciellt Jandia är fint, Corralejo är som vilken annan kanarieö som helst men Jandia är paradiset om man vill ha lugn och ro och bra stränder.
Dock är överhängande del tyskar i 60 års åldern, men personligen föredrar jag tyskar framför engelsmän.
Jandia är en pensionärsö skulle jag säga och perfekt om man vill ha en laid back semester.
Citera
2017-01-10, 08:51
  #23
Medlem
Floridasidans avatar
Just hemkommen från Jul och Nyårsfirande i Puerto de la Cruz (Norra Teneriffa).
Har aldrig haft så fint väder på ön tidigare.
Var även på Lanzarote samma tid för ett par år sedan och Maspalomas på GC, precis innan Jul för längre sedan.
Alla tre gånger, fint väder, första regnade det rejält en dag.
Vattentempen är dock som sagts inget att skriva hem om, 18-19 får man vara nöjd med. Uppvärmd pool är inte fel.....

Vi har även varit på holmarna flera gånger i Feb-Mar, då har vi haft mer omväxlande men totalt sämre väder och knappast varmare vatten. Inget statistiskt säkerställt men för oss har Dec-Jan bjudit bättre väder än Feb-Mar.

Angående klientelet så är Puerto en väldig mix, Tyskar gillar Puerto men sen är det en blandning av skandinaver, engelsmän, en del andra som italienare, amerikaner, fransmän o.s.v. men viktigast, övervägande är det lokalbefolkning (så klart även fastlandsspanjorer).

När vi besöker södra delarna av Teneriffa (egentligen västra) och GC (föredrar Las Palmas där) så besöker man andra världar, bara turister som "bär sig åt", högljudda, halvnakna på restauranger o.s.v. (detta ser man inte på mer städade ställen), man blir illa bemött och lurad oavsett hur man försöker undvika det (en öl på en servering som kostar €3 (naturligtvis är ölen inte med i menyn utan man måste fråga vad den kostar i Las Americas, kostar 1,20 i Santa Cruz)), i princip inget genuint, vi brukar tröttna på ett par timmar och ta bussen (eller bilen) tillbaka till civilisationen
Citera
2018-09-18, 20:06
  #24
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att göra denna resa januari 2019. Har det ändrats någonting på två år?

Målet är väl sol och bad och bra stränder. Jag gillar inte när det är packat med folk. Fuerteventura eller Teneriffa?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2786020

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback