Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-28, 17:13
  #13
Medlem
Skulle ju vara extremt komiskt om TS senare glömmer bort att han spetsat sitt sköjdmedel och börjar tvätta på för all fart
Citera
2016-11-30, 00:02
  #14
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Svavelsyra (batterisyra) är väl ganska effektivt att förstöra kläder med, särskilt i samband med tvätt...

Svårt att tro faktiskt, borde bli väldigt utspätt väldigt fort + att tvättmedel väl i regel är basiskt och således neutraliserar syran?

[rättelse] Konc. Svavelsyra på organiska material ABSOLUT... men i sköljmedel i vatten med tvättmedel och utspädd innan den ens spädes ut i sköljmedel njae [/rättelse]
Citera
2016-11-30, 17:31
  #15
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Svårt att tro faktiskt, borde bli väldigt utspätt väldigt fort + att tvättmedel väl i regel är basiskt och således neutraliserar syran?

[rättelse] Konc. Svavelsyra på organiska material ABSOLUT... men i sköljmedel i vatten med tvättmedel och utspädd innan den ens spädes ut i sköljmedel njae [/rättelse]
Det var en gång i högstadiet när vi hade kemi, så satt jag o två polare bakom klassens snyggaste tjej. En av mina polare sprutade svavelsyra på hennes stol när hon hade rest sig upp, o sen satte hon sig i det. Det måste ha varit utspädd svavelsyra, tror inte skolan låter 13-åringar får ha hand om koncentrerad. Men dagen efter (hon hade tydligen inte märkt något) så hade hon flera hål på byxorna i baken.

Ännu roligare blev det när klassens mobbade kille påpekade att hon hade hål på byxorna. O så sa hon:
-Men "Fredrik"! Går du o glor på min röv!
Citera
2016-11-30, 19:02
  #16
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det var en gång i högstadiet när vi hade kemi, så satt jag o två polare bakom klassens snyggaste tjej. En av mina polare sprutade svavelsyra på hennes stol när hon hade rest sig upp, o sen satte hon sig i det. Det måste ha varit utspädd svavelsyra, tror inte skolan låter 13-åringar får ha hand om koncentrerad. Men dagen efter (hon hade tydligen inte märkt något) så hade hon flera hål på byxorna i baken.

Ännu roligare blev det när klassens mobbade kille påpekade att hon hade hål på byxorna. O så sa hon:
-Men "Fredrik"! Går du o glor på min röv!

Jo visst; jag har haft svavelsyra (~30%) som läckt och skadat en matta, solklart gör det skada. Och det är det jag menar - organiska material + svavelsyra = dålig kombo.

Men tänk att en tvättmaskin i synnerhet i sköljfasen blåser igenom litervis med vatten; Man har kanske -på sin höjd- en halv deciliter sköljmedel (var i du har blandat lite syra) i dessa liter som från början är basiskt, och därtill var syran kanske inte koncentrerad från början, det blir liksom inte så mycket effekt kvar.
Citera
2016-12-01, 19:59
  #17
Medlem
Jo, svavelsyra fräter som fan på bomull har jag märkt - jag tillverkade lite egen för ett tag sen med kopparsulfat och elektrolys.
Efter elektrolysen så har kopparsulfatet övergått i svavelsyra. Men denna är ju rätt utspädd av vattnet. Så man måste koncentrera den. Jag hade tur att ha en "pyrex" gryta av keramik liggandes (denna funkade bra att koka ner lösningen i - en vanlig kastrull fräts nog sönder av syran). Jag kokade ner till kanske 50-70% koncentration (det räcker ju för att ha kul med - högre är så vill man ju helst va utomhus om man gör, då det avgår rätt mycket förångad syra när vattnet börjar på ta slut och tempen stiger) och samlade upp i en flaska. Dagen efter upptäckte jag att töjan var full av småhål. Små stänk som man inte ens märkt - förmodligen så skvätte det när det kokade. Sen har man förstås lekt med den färdiga syran sen och det räcker med en droppe så blir det ett stort hål på bomullskläder.

Det skulle nog dock inte funka i maskinen som sagt - blir för utpätt. Och om det funkar så måste ju koncentrationen i sköljmedlet va väldigt hög - förmodligen över 50%. Då kommer man ju tillbaka till det där med farligheten som nämndes i början av tråden. Dessutom så kommer ju säkert ämnen i sköljmedlet reagera med syran.
Bättre kanske att ha något som färgar kläderna. Tror det är svårt att få tillräcklig koncentration på frätande ämnen för att få effekt - om inte annat måste man ha så stora koncentrationer i flaskan att det blir farligt och ev skapar oönskade reaktioner med sköljmedlet.

Färg är mer drygt och ofarligt om man väljer rätt ämnen. Man kan ju t ex prova järn III oxid (Fe2O3) - det brukar ju färga det mesta rödbrunt och jag har spillt torrt pulver på en matta. Typ omöjligt att få bort bara det - i vatten borde det ju bli ännu värre.
Citera
2016-12-03, 13:07
  #18
Medlem
Allanthyas avatar
Jag tror också på färg; bläck är ju en variant - borde kunna tömma i en bläckpatron i flaskan, man kan ju förstöra en helt tvätt ljustvätt med bara en penna kvarglömd i en ficka, så det är ju ganska effektivt

Fe(iii)O är ju i pulverform så frågan är om det inte mest lägger sig på botten i sköljmedelsflaskan, sedan skulle hela sköljmedlet få en smått oroande färg - typ falu rödfärg .
Citera
2016-12-12, 00:56
  #19
Medlem
Mommejrs avatar
Klorin som redan nämnts röstar jag på. Har jag själv sabbat mina egna kläder med för bra många år sen.
Citera
2016-12-28, 11:43
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Syntetisk Skunk ?

Inte farligt för kroppen men stinker som fan. Går att köpa tror jag. Eller så får du importera en levande skunk, de är väldigt söta

Bli vän med Skunken
Citera
2016-12-28, 16:55
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nu kom jag på en grej som jag har. När jag jobbade i färgaffären så köpte jag en flaska brytpasta, Ss. Jag vet inte vad Ss står för men jag kallar den Supersvart. Det häller man i en maskin, de finns i massa olika nyanser. Den jag köpte var inte så dyr, lite över 200 kr. Men där var någon som kostade typ 2 400 kr.

Nåväl, man fyller maskinen med olika sorters nyanser. Så programmerar man in vilken färg man vill ha. Så droppar den i brytpastan så man får önskad färg. Sen skakar man om den i en annan maskin. Den Ss, om man ville ha grå färg. Man tar en 10-liters färgburk o man behövde bara några droppar av den, för att det skulle bli grått.

Så den där Ss är en väldigt kraftig färg! Den kan nog kladda ner en hel del!

EDIT: Nu hittade jag den, o det var inte den som hette Ss, den heter On, men det är ändå den Supersvarta. Tänkte kanske på den andra sorten, vi hade Nordsjö och Jotun.

Men den innehåller något som heter, Diklor-2-n-oktyl-4isotiazolin-3-on, 4,5-
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-12-28 kl. 16:59.
Citera
2016-12-29, 20:54
  #22
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Om man till exempel skulle hälla en stark syra i flaskan och någon skulle få det på sig, vilket kan leda till brännskador skulle man i bästa fall åka dit för vållande till kroppsskada

"3 kap 8 §: Den som av oaktsamhet orsakar annan person sådan kroppsskada eller sjukdom som inte är ringa, döms för vållande till kroppsskada eller sjukdom till böter eller fängelse i högst sex månader."

då förvarande av syra i en felmärkt flaska på allmän plats är högst oaktsamt.

Förutsatt att det kan bevisas att TS satt flaskan där och att det kan bevisas att TS fyllt den med skadliga ämnen... Även om TS skulle satt flaskan där finns det ingenting som säger att hen fyllt den med något högst olämpligt i syfte att skada. Någon kan faktiskt ha fyllt den för att skada TS.

Varianterna är ganska många
__________________
Senast redigerad av Hummm.. 2016-12-29 kl. 20:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback