Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-09, 03:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Det är trots allt något speciellt i känslan av att man tycks vara något överhuvudtaget. Andra människor kan ju vara en del av en värld som är helt och hållet beroende av min egen existens.
Går det ens att bevisa att någonting existerar utanför en själv från ett subjektivt medvetande perspektiv?

Farligheten i att känna sig utvald och speciell kan vara när känslan kanaliseras via falska idéer så att att det visas utåt som någon form av narcissism men tar man ej sig själv för att vara kroppen och sinnet så blir känslan av existensens unikum snarare något fantastiskt eggande.

Edit: Vid närmare eftertanke så är nog "utvald" fel term att använda för att beskriva den mycket märkliga, mäktiga och vackra känsla av existens...

Nej aldrig utanför, allt finns inom oss, det är därför man ”ser inåt” ”går in i sig själv”. ALLA människor är utvalda, dock inser vi det i olika takt, och det i sig kan tolkas som narcissism av de som inte ser sin egen kraft än. Men glöm aldrig, att alla faktiskt är utvalda och av kärlek!
Citera
2018-07-09, 19:46
  #26
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
Nej aldrig utanför, allt finns inom oss, det är därför man ”ser inåt” ”går in i sig själv”. ALLA människor är utvalda, dock inser vi det i olika takt, och det i sig kan tolkas som narcissism av de som inte ser sin egen kraft än. Men glöm aldrig, att alla faktiskt är utvalda och av kärlek!
Ja så kan man ju också se det.

Edit: När jag nämnde narcisissm så syftade jag på att känslan av utvaldhet under kanske speciellt yngre ålder kan manifesteras i stolthet och en allmän känsla av överlägsenhet i situationer där egot känns hotat (stolthet som jag tror uppkommer med illusionen om ett författarskap av tankar).

Uppskattar din respons förövrigt.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-07-09 kl. 20:07.
Citera
2018-07-12, 12:14
  #27
Medlem
Claweds avatar
Det är väl känslan av att vara speciellt utvald som får folk att spela på lotto, när en rad med 7 rätt är en chans på 7 miljoner.

Jag har alltid känt mig speciell och utvald, men insikten om motsatsen gör att jag inte blir som Zlatan av en flaska whiskey.

Det är en nödvändig överlevnads-strategi som måste finns nedärvd i allt levande som inte tar livet av sig självt.
Kalla fakta är inte livsfrämjande.
Citera
2018-07-12, 20:48
  #28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har försökt förtydliga rubriken. Har tyvärr bara ett antal tecken att jobba med och tycker inte mitt förtydligande blev helt lyckat. Om någon annan har en bättre tolkning av ämnet, så skicka mig gärna ett pm. Kommentera däremot inte detta inlägg i själva tråden.

/Mod
Citera
2018-07-17, 00:21
  #29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——-> Psykisk hälsa

/Mod

Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback