Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-26, 15:33
  #1
Medlem
En switch som har 1-26 portar och 1 fiber ingång i port 27.
Ger ut bredband till 26 lan portar via port 27.

Men! jag vill ha port 1-2 enskilt från de andra. Låt oss säga att port 3 är pc och port 27 (fiber) är wan.
Port 1 och port 2 på min netgear switch vill jag ska jobba enskilt! Och inte dela med sig av de andra.
Ett exempel kan vara 2 bredbandsuppkopplingar från olika leverantörer fiber, adsl, comhem
Säg att 27 är från fiber (internet) operatör 1
Som i sin tur ger internet till 3-26 portarna i switchen.

Port 1 som har en annan operatör ger internet enbart till port 2.
för att inte krocka med andra.
port 1 och port 2 kan vara Tv från en operatör och resterande ska ha internet .

krångligt jag vet men vad kallas det om man vill ha 2 portar eller fler som enbart är uppkopplade mot varandra,. alltså att man delar av switchen i 2 delar.
Citera
2016-11-26, 15:42
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Multiport bridge skulle jag gissa att det kallas?

Men det är tveksamt om en konsumentswitch klarar av det då det i praktiken skulle innebära att den sysslar med routing (vilket man generellt använder en router för).
Eftersom det är en rätt stor switch med mediaconverter du har så kan det dock finnas funktioner för sådant. Har du ett webinterface eller annan möjlighet att göra inställningar på switchen och vad har den för gränssnitt/operativsystem?

Jag spekulerar och gissar bara lite här, förhoppningsvis dyker det upp någon i tråden som faktiskt kan det här med layer 3-switchar.
Citera
2016-11-26, 15:53
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
En switch som har 1-26 portar och 1 fiber ingång i port 27.
Ger ut bredband till 26 lan portar via port 27.

Men! jag vill ha port 1-2 enskilt från de andra. Låt oss säga att port 3 är pc och port 27 (fiber) är wan.
Port 1 och port 2 på min netgear switch vill jag ska jobba enskilt! Och inte dela med sig av de andra.
Ett exempel kan vara 2 bredbandsuppkopplingar från olika leverantörer fiber, adsl, comhem
Säg att 27 är från fiber (internet) operatör 1
Som i sin tur ger internet till 3-26 portarna i switchen.

Port 1 som har en annan operatör ger internet enbart till port 2.
för att inte krocka med andra.
port 1 och port 2 kan vara Tv från en operatör och resterande ska ha internet .

krångligt jag vet men vad kallas det om man vill ha 2 portar eller fler som enbart är uppkopplade mot varandra,. alltså att man delar av switchen i 2 delar.

Inga problem, sålänge det är en managed switch.

Sätt port 1 och 2 till ett unikt otaggat VLAN så är det klart.

Man kan även som föreslagits använda olika bryggor , vad som är bäst beror på vilken plattform vidtalar om.

Men, utan att veta EXAKT vad det är för switch så går det inte att ge några närmare råd.
Citera
2016-11-26, 15:53
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag spekulerar och gissar bara lite här, förhoppningsvis dyker det upp någon i tråden som faktiskt kan det här med layer 3-switchar.

Behövs inget L3 för detta, räcker så bra med L2.
Citera
2016-11-26, 16:27
  #5
Medlem
bithaxs avatar
Som det skrevs tidigare i tråden. VLAN är det som man brukar använda till detta.
Citera
2016-11-26, 17:16
  #6
Medlem
fs726t smart switch heter den
Citera
2016-11-26, 17:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inga problem, sålänge det är en managed switch.

Sätt port 1 och 2 till ett unikt otaggat VLAN så är det klart.

Man kan även som föreslagits använda olika bryggor , vad som är bäst beror på vilken plattform vidtalar om.

Men, utan att veta EXAKT vad det är för switch så går det inte att ge några närmare råd.
okej kanon.

Här är den
fs726t smart switch.
Citera
2016-11-26, 17:22
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
okej kanon.

Här är den
fs726t smart switch.


Ugg.... gammal mög-leksak.

Men visst, den kan göra detta. Stycke 4-6 och 4-7 i manualen behandlar detta.

Den har dock tråkig hantering av native vlan (portarna verkar alltid vara medlem av default VLAN, oklart varför) , så du måste sannolikt skapa två nya grupper, assigna poet 1-2 till den ena, och "resten" till den andra.

Jag har definitivt inget sånt skräp att testa på.. men det bör inte vara svårt att få till.

Edit: du måste dessutom flytta management till rätt vlan-grupp, annars tappar du kontakten med administrationsmöjligheten.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-11-26 kl. 17:30.
Citera
2016-11-26, 17:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ugg.... gammal mög-leksak.

Men visst, den kan göra detta. Stycke 4-6 och 4-7 i manualen behandlar detta.

Den har dock tråkig hantering av native vlan (portarna verkar alltid vara medlem av default VLAN, oklart varför) , så du måste sannolikt skapa två nya grupper, assigna poet 1-2 till den ena, och "resten" till den andra.

Jag har definitivt inget sånt skräp att testa på.. men det bör inte vara svårt att få till.

Edit: du måste dessutom flytta management till rätt vlan-grupp, annars tappar du kontakten med administrationsmöjligheten.


i menyn vlan Port-Based VLAN kan jag välja mellan port 1 - 24, och bocka i vilka jag vill använda.
finns även något som heter IEEE 802.1Q VLAN där jag väljer T eller U och även väljer typ grupper.

Det först nämnda bör väl räcka exempelvis port 22 och port 24 ?

Port-Based VLAN Settings

ID Description Member
1 Default
2 22 24
__________________
Senast redigerad av Turkisktpeppar 2016-11-26 kl. 17:40.
Citera
2016-11-26, 18:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkisktpeppar
i menyn vlan Port-Based VLAN kan jag välja mellan port 1 - 24, och bocka i vilka jag vill använda.
finns även något som heter IEEE 802.1Q VLAN där jag väljer T eller U och även väljer typ grupper.

Det först nämnda bör väl räcka exempelvis port 22 och port 24 ?

Port-Based VLAN Settings

ID Description Member
1 Default
2 22 24

Det är U du skall använda, det står för Untagged i Netgear-världen.
Du kommer att behöva skapa 2st VLAN, låt oss säga VLAN 100 och 101. Sedan assignar du port 1-2 till VLAN 100 (U för untagged) och sedan assignar du port 3-24 till VLAN 101.
Men som det skrevs ovan kommer du att behöva flytta mgmt till rätt VLAN, dvs. det VLAN som din dator kommer att sitta på.
//A
Citera
2016-11-26, 20:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Det är U du skall använda, det står för Untagged i Netgear-världen.
Du kommer att behöva skapa 2st VLAN, låt oss säga VLAN 100 och 101. Sedan assignar du port 1-2 till VLAN 100 (U för untagged) och sedan assignar du port 3-24 till VLAN 101.
Men som det skrevs ovan kommer du att behöva flytta mgmt till rätt VLAN, dvs. det VLAN som din dator kommer att sitta på.
//A

vet du hur jag flyttar managment till port 1 exempelvis och sätter vlan på 23 24 eller liknande?
Citera
2016-11-27, 00:58
  #12
Medlem
fixat, tackar så mycket alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback