Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-25, 22:16
  #1
Medlem
TheWickerMans avatar
Många som reser iväg ensamma verkar vara ungdomar som gått klart sin utbildning och åker iväg i flera månader i väntan på att arbetslivet ska dra igång.

Jag tillhör en smalare krets när det kommer till resande. Den som är mellan 30-40, har ett fast arbete, är singel och reser ensam på semestern. Som bekant har man inte hur mycket semester som helst, men ändå så att man kan vara borta i 2-4 veckor i sträck. Det är ofta för kort tid för att vara helt spontan och crazy när det gäller resrutten men samtidigt tillräckligt lång tid för att se en stor del av ett visst land eller flera länder.

Jag reser ofta till ett exotiskt resmål och hann se stora delar av Chile på två och en halv vecka häromåret. Jag bokade nästan allt boende och alla transporter på förhand, men skötte det helt på egen hand. Allt från en färja i patagonska skärgården, till hostels i Santiago och nattbuss och en guidad tredagars tur i Bolivias saltöken Uyuni.

Det var egentligen bara två dagsutflykter, från den sprudlande tyska (!) småstaden Puerto Varas, som jag bokade på plats. Har jag bara tre veckors semester så vill jag inte riskera att tre dagar går till spillo för att bussbiljetterna var slut och jag blir fast på samma plats mer än nödvändigt...

Min fråga är hur ni som befinner er i samma situation planerar era korta semesterresor. Hur mycket bokar ni på förhand och hur mycket tid finns det för spontanitet?

Eller är spontaniteten helt död för oss som inte har möjlighet att backpacka i flera månader?
Citera
2016-11-25, 22:20
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan

Min fråga är hur ni som befinner er i samma situation planerar era korta semesterresor. Hur mycket bokar ni på förhand och hur mycket tid finns det för spontanitet?

Eller är spontaniteten helt död för oss som inte har möjlighet att backpacka i flera månader?

Jag brukar generellt boka första nattens boende, samt hyrbil (om jag skall ha en sån). Jag tycker om att veta vart jag ska när man kommer fram. DÄrefter kör jag hemskt gärna på känn och tar det som det kommer.
Citera
2016-11-26, 11:23
  #3
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickerMan

Min fråga är hur ni som befinner er i samma situation planerar era korta semesterresor. Hur mycket bokar ni på förhand och hur mycket tid finns det för spontanitet?

Eller är spontaniteten helt död för oss som inte har möjlighet att backpacka i flera månader?

Jag brukar säga att jag gillar "planerad spontanitet".
Dvs ramen är planerad men en hel del av innehållet kan fixas/ändras.
Ett väldigt simpel exempel är om jag vet att jag vill äta speciell lokal mat så bestämmer jag det men letar reda på den specifika restaurangen just då.
Det blir annars väldigt lätt att man bara tar något för att man hunnit bli tokhungrig och inte kan vänta.

Jag gillar att ha det planerat i stora drag men inte smådetaljer helt enkelt.
Citera
2016-12-30, 21:05
  #4
Medlem
Nu reser jag inte ensam, men ofta med flexibla vänner så tipsen är nog desamma:

* Boka första och sista stället, lämna mitten öppen. Då kan du alltid välja att stanna kvar på din första plats eller dra vidare till din slutdestination i brist på bättre.

* Boka allt du tycker är must see. I synnerhet guidade turer och annat socialt som man kommer va sugen på. När man reser i sällskap skiter man ofta i om man missar en tur för man kan bara strosa runt och underhålla varandra, men som ensamresenär kan jag tänka mig att det är viktigare.

* Om du tex ska bo på ett hostel eller åka på en flerdagarstur med andra turister, lägg dina öppna dagarna efter detta.
Det är då man har chansen att ha träffat nåt gäng som man kan hänga med på nåt oväntat äventyr.

* Boka aldrig bara 1 natt. Kör minst 2 på samma ställe.
Det blir för mycket logistik annars, att man bara hinner lägga sig första natten och sen måste man checka ut dagen därpå och släpa med väskan till ett nytt hotell.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-12-30 kl. 21:10.
Citera
2017-04-17, 18:23
  #5
Medlem
Jag brukar boka resan dit och hem, beroende på när man anländer så kan det vara bra att ha boende första dagarna bokade.

Jag har oftast en plan på hur och vart jag sen ska resa runt eller spendera semestern men tar det som det kommer och bokar på plats under resans gång. Ska man resa runt mellan olika städer/länder bör man kanske kolla upp lite hur man ska ta sig vidare även om man inte behöver boka något...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2785515

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback