Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-25, 05:44
  #1
Medlem
Och hur i ord,
ser tanken ut?
Som beskriver
allt den inte är.

Finns det bättre sätt att beskriva blandningen av färg och inte.
Ljud och inte.
Din personlighet och inte?

Jag menar att,
allt du inte är,
beskriver perfekt,
vad du är.


Totalt sett så är du något helt annat.

Minst lika perfekt som vad du är beskriver vad du inte är iallafall.
Det är ju samma sak.
Fram och tillbaks.
Beroende på vad man fokuserar på.
Iallafall fungerar våra tankar så.


Vi kan ju snacka om hur världen utan internet skulle se ut.
Eller hur det skulle kännas ifall nån annan var rik.
Det hjälper nog.

Nej.
Det gör inte det.
Tankars skapande sker på ett sätt ändå.
Tankar att skapa sådana trådar med.
Så börja från början och inte mitt i.
Om ni ens bryr er.
Så jävla utvecklingstört att inte ens ifrågasätta sina egna tankar och vad dom är.

Hur ska vi kunna lita på tankar innan vi får grepp om vad dom är?

"Ähh orka, vi skjuter ut lite teorier byggda på tankar och kör på det"
Ärligt talat.
Det är pinsamt.
Ovärdigt den samlade filosofin.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2016-11-25 kl. 06:14.
Citera
2016-11-25, 06:24
  #2
Medlem
Tidigt morgon filosoferande

Innan tanken kommer känslan..
Citera
2016-11-25, 09:06
  #3
Medlem
I begynnelsen är tanken otänkt
men sedan så föds tanken
och med hjälp av en svamp
eller två,
så kan tanken blomma ut
och skapa
färgglada filosofiska trådar
som denna.
Citera
2016-11-25, 09:09
  #4
Medlem
Känns mera som ni håller på med spoken word i tråden
Citera
2016-11-25, 11:51
  #5
Medlem
Innan tanken har man väl någonting som retar sinnet. Ett stimuli, ett miljö input.
Citera
2016-11-25, 12:21
  #6
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Innan tanken har man väl någonting som retar sinnet. Ett stimuli, ett miljö input.
Du kan tänka även om du är döv, blind, etc. Därför kan det inte vara miljöinput som kommer utifrån. Summan av kardemumman är att det i sådana fall är ett miljöstimuli som retar dina sinnen inifrån. Om vi antar att det är så, kan man även fråga sig om det stimulit är en respons på någonting annat?

Synd att trådstarten är helt värdelös, det är annars en väldigt intressant fråga.
Citera
2016-11-25, 19:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du kan tänka även om du är döv, blind, etc. Därför kan det inte vara miljöinput som kommer utifrån. Summan av kardemumman är att det i sådana fall är ett miljöstimuli som retar dina sinnen inifrån. Om vi antar att det är så, kan man även fråga sig om det stimulit är en respons på någonting annat?
Kan man verkligen det? Helt utan yttre stimuli trodde jag att man först tappade tidsuppfattningen och sedan blev apatisk. Hjärnans belöningssystem torde haverera utan återkoppling och då försvinner driften att tänka.
Citera
2016-11-25, 23:16
  #8
Medlem
Vad tankar är är i betraktarens öga. Det är inget vi tänkare kan veta.

Jag tror att det finns en betraktare som ser mina tankar, alltså inte läser dem utan ser dem, som mönster ungefär. Kanske finns det vissa som har förmågan att se tankar, det kan inte jag. Jag överlämnar åt dem att beskriva vad tankar är och hur de ser ut.

Jag vet bara att mina tankar egentligen är allt jag har.

Har du tagit till flaskan nu igen Ivanivan?
Citera
2016-11-25, 23:20
  #9
Medlem
Yosoytus avatar
Det vi vanligtvis kallar en tanke är egentligen upplevelsen av en tanke, och den kommer efter själva tanken. Innan tanken kommer viljan, en önskan. Tanken är faktiskt önskans uppfyllelse, om än i ett "frötillstånd". Fröet behöver mycket omsorg om det ska växa och bära frukt i den yttre verkligheten.

De allra flesta tankar vi tänker är vi omedvetna om. Det är tankar vi tänkt så många gånger att de blivit automatiska. Det här är trosuppfattningar vi bär på.

Om man övar på en någonting tillräckligt länge så bygger man tillslut färdiga "kretsar" i nervsystemet. Då kan man göra det utan medvetandets inblandning. Du kan säkert göra någon arbetsuppgift "i sömnen" eller du kanske känner igen detta från idrotten. Man säger också att det "sitter i ryggmärgen".

Men det är som sagt inte bara färdigheter vi helt bemästrat som blir automatiska. Även tankar och beslut om de varit oförändrade över tid. Det betyder att vi alla går omkring och tänker saker som kanske inte är aktuellt längre. Saker som vi tänkte som barn. Trosuppfattningar vi "ärvt" från föräldrar och samhället som vi kanske inte längre håller med om.

Om man alltid kör samma sträcka med bilen, så svänger man kanske helt automatiskt vänster i en korsning. Om man inte är tillräckligt uppmärksam så "glömmer" man att det faktiskt går att svänga höger eller köra rakt fram. Därför begränsar automatiska tankar oss. Har vi tillräckligt många så blir det till slut ett "fängelse".

När jag var barn så var jag ganska så rejält sjuk i astma/allergi/eksem m.m. Jag fick höra väldigt ofta att det var synd om mig. Som vuxen så försvann det mesta av symtomen men det tog massor av år innan jag insåg att jag fortfarande hade inställningen att det var synd om mig. Detta är bara ett litet exempel. Vi går alla omkring med tusentals liknande uppfattningar. Vi tycker alla någonstans att vi inte riktigt duger och bär ett visst mått av självhat, om än undangömt. Tro't eller ej. Det här kallar vi dålig självkänsla.

Det är oerhört förvånande att hitta uppfattningar i sitt eget undermedvetna som man inte håller med om. Ja innan man har gjort det så tvivlar man nog på att det kan vara så. Det enda sättet man kan fiska fram dessa uppfattningar är indirekt. Ens handlingar är alltid 100% logiska i det att man gör det man tror kommer resultera i mest behag och minst obehag för en själv. Om man agerar på ett sätt man själv inte förstår så beror det på att man har trosuppfattningar man inte vet om att man har.
Citera
2016-11-26, 11:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Vad tankar är är i betraktarens öga. Det är inget vi tänkare kan veta.

Jag tror att det finns en betraktare som ser mina tankar, alltså inte läser dem utan ser dem, som mönster ungefär. Kanske finns det vissa som har förmågan att se tankar, det kan inte jag. Jag överlämnar åt dem att beskriva vad tankar är och hur de ser ut.

Jag vet bara att mina tankar egentligen är allt jag har.
Ditt medvetande är en sådan betraktare. Du gör något, inser att du gjort det och sedan tänker du att du skall göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Det vi vanligtvis kallar en tanke är egentligen upplevelsen av en tanke, och den kommer efter själva tanken. Innan tanken kommer viljan, en önskan. Tanken är faktiskt önskans uppfyllelse, om än i ett "frötillstånd". Fröet behöver mycket omsorg om det ska växa och bära frukt i den yttre verkligheten.

De allra flesta tankar vi tänker är vi omedvetna om. Det är tankar vi tänkt så många gånger att de blivit automatiska. Det här är trosuppfattningar vi bär på.

Om man övar på en någonting tillräckligt länge så bygger man tillslut färdiga "kretsar" i nervsystemet. Då kan man göra det utan medvetandets inblandning. Du kan säkert göra någon arbetsuppgift "i sömnen" eller du kanske känner igen detta från idrotten. Man säger också att det "sitter i ryggmärgen".

Men det är som sagt inte bara färdigheter vi helt bemästrat som blir automatiska. Även tankar och beslut om de varit oförändrade över tid. Det betyder att vi alla går omkring och tänker saker som kanske inte är aktuellt längre. Saker som vi tänkte som barn. Trosuppfattningar vi "ärvt" från föräldrar och samhället som vi kanske inte längre håller med om.

Om man alltid kör samma sträcka med bilen, så svänger man kanske helt automatiskt vänster i en korsning. Om man inte är tillräckligt uppmärksam så "glömmer" man att det faktiskt går att svänga höger eller köra rakt fram. Därför begränsar automatiska tankar oss. Har vi tillräckligt många så blir det till slut ett "fängelse".

När jag var barn så var jag ganska så rejält sjuk i astma/allergi/eksem m.m. Jag fick höra väldigt ofta att det var synd om mig. Som vuxen så försvann det mesta av symtomen men det tog massor av år innan jag insåg att jag fortfarande hade inställningen att det var synd om mig. Detta är bara ett litet exempel. Vi går alla omkring med tusentals liknande uppfattningar. Vi tycker alla någonstans att vi inte riktigt duger och bär ett visst mått av självhat, om än undangömt. Tro't eller ej. Det här kallar vi dålig självkänsla.

Det är oerhört förvånande att hitta uppfattningar i sitt eget undermedvetna som man inte håller med om. Ja innan man har gjort det så tvivlar man nog på att det kan vara så. Det enda sättet man kan fiska fram dessa uppfattningar är indirekt. Ens handlingar är alltid 100% logiska i det att man gör det man tror kommer resultera i mest behag och minst obehag för en själv. Om man agerar på ett sätt man själv inte förstår så beror det på att man har trosuppfattningar man inte vet om att man har.
Ja, neurovetenskapen talar väl just för att beslutsprocessen är omedveten och att det vi upplever som tankar är efterkonstruktioner. Sitter vi på en stol så finns det ett antal synapser som representerar viljor att resa sig och ett antal andra som representerar viljor att sitta kvar. När de förstnämnda blir i majoritet så reser vi oss upp.

Vad som händer därefter är oklart, men antagligen gör vi en symbolisk rekonstruktion där vi försöker motivera samma beslut på logiska grunder, för att därefter uppdatera synapserna med återkoppling av hur vi borde ha gjort. Det gör att vi kan ta snabba beslut genom de neurala nätverken för att därefter med mer tid träna dessa till att agera logiskt riktigt inför nästa beslutstillfälle. Det vi kan minnas och reflektera över är den symboliska rekonstruktionen, då den analoga beslutsprocessen inte är tillgänglig för introspektion.

Så svaret på frågan är väl att innan tanken kommer handling. Därefter kommer eftertankens kranka blekhet.
Citera
2016-11-26, 12:18
  #11
Medlem
Trashtextats avatar
Syftar du på Einstein?

Annars är det sinnesupplevelser som givetvis är innan tanken. Som en elektrisk stöt som blir fler och skapar ett mönster. En större aktivitet än vad som skedde innan.

Du begår misstaget att tro att din tolkning är svaret. Tolkning av dina förnimmelser, det du kan se, känna, smaka, höra och ålägger dig själv förmågan att uppfatta helheten. Men det skulle kräva att du inte är begränsad. Är du gud? Finns gud så krävs otroligt avancerade matematiska modeller för att beskriva det som då är (eller inte är) Du är trots allt mycket enklare än så och på så vis, inte gud. Det finns viktiga aspekter av att vi inte fungerar identiskt. Något så simpelt som färg kan se helt olikt ut beroende på vilken blick som ser även om förutsättningarna förövrigt är detsamma.(samma ljus, avstånd, höjd osv) Så om två ser samma färg på olika vis och mer av slumpen kan ha samma möjligheter och troligen inte helt, är det som inte är då verkligen så konkret som du föreställer dig.

Tanken. Jag funderade på det där med vågor och sakers förmåga att dyka upp på olika platser. Jag är oinsatt och pinsamt okunnig gällande fysik så jag kan inte formulera min känsla.
__________________
Senast redigerad av Trashtextat 2016-11-26 kl. 12:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback