Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-25, 00:05
  #1
Medlem
Jag har nu jäst vin sedan i lördags kväll ( Rulles 7-dagars ) och det är fortfarande pågående. Jag tog idag ett smakprov utav vinet och kände direkt att det börjar bli för starkt för min egen smak och skulle vilja avbryta jäsningen, är det ok för vinet att använda jäststopp innan det slutat bubbla helt och hållet? Det hade fortfarande lite sötma i smaken vilket inte gör mig något.
Citera
2016-11-25, 00:10
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, det är det jäst-stopp är till för.
Citera
2016-11-25, 13:34
  #3
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskringlemann
Jag har nu jäst vin sedan i lördags kväll ( Rulles 7-dagars ) och det är fortfarande pågående. Jag tog idag ett smakprov utav vinet och kände direkt att det börjar bli för starkt för min egen smak och skulle vilja avbryta jäsningen, är det ok för vinet att använda jäststopp innan det slutat bubbla helt och hållet? Det hade fortfarande lite sötma i smaken vilket inte gör mig något.

Frågan är nog om du när du menar att de smakar för "starkt" syftar på för hög alkoholhalt. Det smakar inte bara omoget? Lagra det några månader så ska du se att det blir bättre.
Citera
2016-11-25, 17:12
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Jo, kolsyran i det jäsande vinet kan göra smaken lite pikantare, och lura dig att det är starkare än det är. Vinsatserna är gjorda för att jäsa ut. Kör efter instruktionerna, så ska du se att det blir bra när det är klart, och du skakat ur kolsyran.
Citera
2016-11-26, 05:04
  #5
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Om du vill är det ingenting som hindrar att du tar ut ett smakprov på en halvliter eller så, som du sätter i en PET-flaska och skakar ur kolsyran, så du bättre kan få en uppfattning om hur pass "stark" vinet är..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback