2016-11-24, 21:08
Medlem
När man loggar in på internetbanken så ser man hur mycket pengar man har på sitt konto och det är bara siffror och inte "riktiga" pengar, säg den som har tillgång till exempelvis Nordeas databas och internetbank kan personen gå in och typ ändra saldot utan att bli påkommen? Jag menar hackare för den delen också.
Citera
2016-11-24, 21:20
Medlem
Dodobiirdzs avatar
Klart det går, banker gör det hela tiden. Dock kommer beloppet inte att behållas särskilt längre förrän systemet rättar sig, för det andra så är det ganska svårt att förklara var pengarna kom ifrån om de bara poppar up ifrån tomma intet.

Då utgår jag ifrån att du ens kommer förbi alla hinder, vilket jag finner ganska osannolikt.
Citera
2016-11-24, 21:24
Medlem
För några år sen var det nog lättare men det borde väll gå än idag
Citera
2016-11-25, 12:53
Medlem
Givetvis är det görbart, men du får räkna med att det tar ett kompetent och välförsett team väldigt lång tid att åstadkomma. Det finns lättare sätt att skaffa pengar om man väl genomfört ett lyckat intrång på en bank.
Citera
2016-11-25, 12:57
Medlem
yiys avatar
Jag har ingen insikt i saken men med tanke på hur känsligt detta är så är det nog flera stegs säkerhet, men rent tekniskt måste det ju finnas någon som har direktaccess till databasen?
Citera
2016-11-25, 13:02
Medlem
Går gör det ju säkert men tror du verkligen att om någon hade kunskapen och var tillräckligt kriminell så skulle dom lägga sin energi på att lägga på ett par tusen på sitt matkonto.
Nej, självklart skulle man tömma banken på ett par hundra miljoner och fly till någon medelhavsö.
Citera
2016-11-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Jag har ingen insikt i saken men med tanke på hur känsligt detta är så är det nog flera stegs säkerhet, men rent tekniskt måste det ju finnas någon som har direktaccess till databasen?

Det finns flera komponenter som stämmer av sinsemellan, så det räcker inte med att ändra i en databas.
Citera
2016-11-26, 00:34
Medlem
AndersM79s avatar
Ingen vidare idé.
Att bara lägga till ett par nollor på sitt eget konto går inte eftersom denna summan kommer att saknas i tranaktionshistoriken, varpå larmet går. Om du även ändrar i transaktionshistoriken, och lägger till 'Insättning från privatkonto 123456 i Swedbank' så går larmet i alla fall, eftersom denna summa jämförs med Swedbank, och där saknas denna som utbetalning, osv, osv.
Citera
2016-11-26, 09:15
Medlem
FuriousRages avatar
De enda som kan skapa pengar rakt ur luften är bankerna själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in