Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-24, 19:04
  #1
Medlem
Jag planerar att flytta utomlands med min hund antagligen till Storbritannien eller Irland och jag undrar om någon har erfarenhet om hur det bästa sättet att transportera henne dit, jag har inte bil eller körkort så bilvägen e inte ett alternativ, hon är en liten hund som väger ca 7 kg
Citera
2016-11-24, 19:12
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Om du inte vill transportera hunden med flyget så återstår tåg via Frankrike (Eurotunneln) eller tåg ned till Nederländerna/Belgien och sedan färja över till England.
Citera
2016-11-24, 19:33
  #3
Medlem
Jag tog med mig mina katter när jag flyttade hem från England till Sverige.

Varken England eller Sverige har rabies så om du flyger direkt från Sverige till England. Om planet mellanlandar eller om du åker tåg/bil måste hunden vaccineras.

Detta var vad som gällde då, ca 6 år sedan.

Mina katter flög utan mig. De var tvugna att sitta i speciel bur med speciella mått för kattens storlek. Dessa burar kostade typ 1200 styck.

Tar du med dig hunden så måste den ha vissa vaccinationer, avmaskning etc.
Kontakta vet och säg vart du ska åka så hjälper de dig med rätt vaccinationer och djurpass.

Det kostade mig 8000-9000 sek att ta hem två katter från england till sverige.
Citera
2016-11-24, 21:08
  #4
Medlem
Jag har egentligen inget emot att flyga med henne men överallt så står det att hundar trots storlek flyger till Storbritannien och Irland som cargo (frakt) så jag undrar lite att om dem som har en liten hund har kunnat lösa det på annat sätt, annars blir det tåg och färja eller ta sig till Frankrike för tåg, min hund skulle aldrig klara av att fraktas hon vill veta att jag är i närheten hon är en liten diva
Citera
2016-11-30, 22:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moxer1993
Jag har egentligen inget emot att flyga med henne men överallt så står det att hundar trots storlek flyger till Storbritannien och Irland som cargo (frakt) så jag undrar lite att om dem som har en liten hund har kunnat lösa det på annat sätt, annars blir det tåg och färja eller ta sig till Frankrike för tåg, min hund skulle aldrig klara av att fraktas hon vill veta att jag är i närheten hon är en liten diva
Stämmer. Storleken på hunden spelar ingen roll, den åker som frakt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2785112

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback