Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 19:22
  #529
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det håller jag inte med om. Har hovrätten funnit att det var legitimt självförsvar så får vi acceptera det, oavsett vad vi tycker om Ekeroth som person och politiker (i mitt fall inte). Finns ingen anledning varför han skulle lämna sin riksdagsplats på grund av en frikännande dom.

Han hade för övrigt knappast tvingats lämna riksdagen ens om han hade blivit fälld för ringa misshandel. Det brottet är nämligen inte grovt nog. Möjligen hade partiet i så fall pressat honom att avgå.

Men nu blev han alltså frikänd, och då ska han betraktas som oskyldig.

Sedan är det en helt annan fråga om SD väljer att sätta upp honom på valbar plats inför valet 2018. Jag tvivlar på det.

Vad jag vet så är det partierna själva som utser vilka personer som av riksdagsmännen som skall representera dem i utskotten. Det var det jag avsåg.
Citera
2017-12-01, 20:28
  #530
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bra för K.E men faktiskt ett lite småknepigt utslag för partiet. Om han skulle ha blivit fälld så skulle saken ha varit klar. K.E får väl sitta kvar men troligen borta från nästa riksdagslista. Problem kan då uppstå i.o.m att K.E trots allt har ett ganska stort stöd bland partimedlemmar. K.E har alltid varit en hårt arbetande politiker därtill sanningssägare.

Sedan vet man förstås inte vad K.E har för spännande info. sparat i byrålådan men jag tror inte att K.E kommer att sälja den ev. infon. Jag har den känslan att K.E inte är lagd åt det hållet.

Ser det inte som något större problem. Han har säkert någon roll att fylla inom Sverigedemokraterna även om det inte skulle vara som riksdagsledamot. Om alla bjuder till och vill detta så löser det sig genom valet 2018. Fram till dess sitter han kvar i riksdagen såklart.
Citera
2017-12-01, 20:30
  #531
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad jag vet så är det partierna själva som utser vilka personer som av riksdagsmännen som skall representera dem i utskotten.

"Direkt efter ett val bestämmer riksdagen, på förslag från partierna, vilka ledamöter som ska sitta i utskotten."

http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar...tar-utskotten/

Därefter har tydligen ett parti inte någon formell makt att avsätta någon utskottsmedlem utan dennes samtycke.
Citera
2017-12-01, 21:36
  #532
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Nej, oavsett utgången i denna saken har karln visat upprepat dåligt omdöme. Och då inte bara vad gäller att vingla omkring på stan i fyllan och villan utan med tjorviga uttalanden som man kunnat angripa partiet med.

Det går att förstå om Jimmie är trött på att slänga käft med journalister om vad Ekeroten sagt och inte sagt.

Sedan är det ofattbart att han väljer idka alkoholförtäring på allmän plats. Hur många kan det finnas bara i Stockholm som gladeligen tar en volta för nöjet att få skada honom fysiskt? 10 000? 20 000?

Jag googlar att en riksdagsman har 65400 i grundarvode per månad + gratis årskort på tåget. Det ska fanimig räcka för att festa i en miljö man kontrollerar.

Visst, han har betett sig illa ett antal gånger. Men det är inte laga grund för att avsätta honom. Väljarna har gett honom ett mandat, på gott och ont, och det är deras sak att avgöra hans framtid i nästa val (om han ställer upp och finns på valbar plats då).
Citera
2017-12-01, 21:39
  #533
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad jag vet så är det partierna själva som utser vilka personer som av riksdagsmännen som skall representera dem i utskotten. Det var det jag avsåg.

OK. Fast som Meiji påpekade kan partiet inte peta honom från utskottet heller. Det krävs ett riksdagsbeslut om han inte avgår frivilligt, vilket han nu iofs lär ha sagt att han ska göra.
Citera
2017-12-01, 23:50
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Nej, oavsett utgången i denna saken har karln visat upprepat dåligt omdöme. Och då inte bara vad gäller att vingla omkring på stan i fyllan och villan utan med tjorviga uttalanden som man kunnat angripa partiet med.

Det går att förstå om Jimmie är trött på att slänga käft med journalister om vad Ekeroten sagt och inte sagt.

Sedan är det ofattbart att han väljer idka alkoholförtäring på allmän plats. Hur många kan det finnas bara i Stockholm som gladeligen tar en volta för nöjet att få skada honom fysiskt? 10 000? 20 000?

Jag googlar att en riksdagsman har 65400 i grundarvode per månad + gratis årskort på tåget. Det ska fanimig räcka för att festa i en miljö man kontrollerar.
Inte något jättefan av Ekeroth (det var väl den klantskallen som filmade och lät "järnrörsfilmen" bli offentlig), men jag är precis lika illa berörd av hur Jimpan offrar sina kollegor, utan att någonsin försöka ifrågasätta journalisternas agenda på riktigt. Varför utnyttjar han inte journalisternas anklagelser för att motsäga, och sprida sin, riktigare, bild av verkligheten? Det är dålig retorik och blir dålig politik. Det funkar kanske ett tag, men inte i längden. Då hydran förstås aldrig kommer att ge sig. Och varför skulle någon försvara Jimmie eller de fyra, när det till slut når honom själv och dem? För det kommer det förr eller senare att göra.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2017-12-01 kl. 23:52.
Citera
2017-12-02, 07:03
  #535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Inte något jättefan av Ekeroth (det var väl den klantskallen som filmade och lät "järnrörsfilmen" bli offentlig), men jag är precis lika illa berörd av hur Jimpan offrar sina kollegor, utan att någonsin försöka ifrågasätta journalisternas agenda på riktigt. Varför utnyttjar han inte journalisternas anklagelser för att motsäga, och sprida sin, riktigare, bild av verkligheten? Det är dålig retorik och blir dålig politik. Det funkar kanske ett tag, men inte i längden. Då hydran förstås aldrig kommer att ge sig. Och varför skulle någon försvara Jimmie eller de fyra, när det till slut når honom själv och dem? För det kommer det förr eller senare att göra.

Ja, man har ställt sig på väldigt höga piedestaler och det är intolerant och toppstyrt. Men jag tycker det är motiverat. Till dess man har muskler att själva sätta en agenda.

Och det har man inte än.
Citera
2017-12-02, 07:07
  #536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, man har ställt sig på väldigt höga piedestaler och det är intolerant och toppstyrt. Men jag tycker det är motiverat. Till dess man har muskler att själva sätta en agenda.

Och det har man inte än.

När Kent var på jobbet vågade de inte knysta för då satte han dem på plats. De bråkar ju sinsemellan hela tiden för att de är gamar.
Citera
2017-12-03, 02:24
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickkgur
När Kent var på jobbet vågade de inte knysta för då satte han dem på plats. De bråkar ju sinsemellan hela tiden för att de är gamar.

Tycker Kent ska .öppna en diskrimineringslinje där vita svenskar kan ringa in och berätta om den diskriminering man utsätts för dagligen. Sedan tycker jag att han ska samla ihop stake och starta ett eget parti. D slipper man papegojor och klowner som Jimmie "fågelskrämman".
Citera
2018-01-18, 23:15
  #538
Medlem
crawlys avatar
Jag tror att SD begår ett misstag om dom försöker finta bort KE. Han är förvisso en kontroversiell filur, och inte speciellt smidig, men jag har en känsla av att han har ganska starkt stöd av många. Att hålla ordning i partiet är en sak, men att böja sig baklänges för att göra alla andra nöjda med utrensningar som är tio gånger mer strikta än resten av partierna kan nog vara kontraproduktivt. Men vad vet jag.
Citera
2020-03-18, 08:52
  #539
Medlem
Lost.Villains avatar
Tydligen fick Kent rätt i hovrätten och Svt förlorade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback