Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 21:30
  #973
Medlem
TetrisNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, våld i sig är extremt dåligt.
Våld är ett medel. Sedan avgör omständigheterna om det är bra eller dåligt.

Citat:
Kärnfamiljer har inget med manlighetsnormer att göra. Militärtjänst har vi alltid haft, ingen som hindrar varken män eller kvinnor från detta idag.
Pratar om mannens roll som försörjare, beskyddare och familjefar, då han kan känna att han fyller en viktig funktion som just man. Det moderna samhället har suddat ut dessa gränser. Innan du hugger till med ''ska kvinnor inte få jobba då?'' så menar jag mer specifikt den atomiserade och avskärmade värld där folk glider mellan olika samboförhållanden och skaffar kanske ett barn med delad vårdnad. Detta i motsats till hur vi brukade förstå familjen, som samhällets viktigaste byggsten, där en kvinna och en man, båda med distinkta roller, uppfostrar gemensamma barn och sedan håller ihop livet ut.

Detta är en tillvaro som de flesta män skulle trivas väldigt bra med, men förutsättningarna för att uppnå detta har försämrats, och kraven som numera ställs på män har gör det svårt för dem att se någon skillnad på sig själva och den genomsnittliga kvinnan. Detta är skadligt inte bara för mäns självbild, utan även för män och kvinnors liv i allmänhet.

Med militärtjänst menade jag specifikt värnplikt, som fostrar pojkar till män. Värnplikten borde enbart gälla för män eftersom det inte finns någon plats för kvinnor i armén. Feminister vill ofta nåt helt annat: skrota armén och förvandla det lilla som är kvar till ett genusdagis. Finns säkert någon psykologisk förklaring till detta, som att de rent reflexmässigt hatar allt manligt och ''fallocentriskt'' och därför vill förgöra det.

Citat:
"människor vid falskt medvetande"
??
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falskt_medvetande
Citera
2017-10-28, 22:39
  #974
Medlem
Att försöka ändra på manlighetsnormer samtidigt som kvinnors attraheras till klassiska manlighetsnormer är döfött. Skulle om någt bara leda till ytterligare ohälsa hos män, vilket det också gör i dagens sverige. /Thread.
Citera
2017-10-28, 23:22
  #975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetrisNinja
Våld är ett medel. Sedan avgör omständigheterna om det är bra eller dåligt.

Det finns bara två skäl för våld...
1. skaffa sig mat om våld är nödvändigt för detta (jakt ex.)
2. Försvara sig mot någon annans våld. Men då återkommer ju frågan; vad är bra med den andres våld?

Finns inget annat som är godkänt skäl idag för att använda våld mot andra levande varelser.


Citat:
Pratar om mannens roll som försörjare, beskyddare och familjefar, då han kan känna att han fyller en viktig funktion som just man. Det moderna samhället har suddat ut dessa gränser. Innan du hugger till med ''ska kvinnor inte få jobba då?'' så menar jag mer specifikt den atomiserade och avskärmade värld där folk glider mellan olika samboförhållanden och skaffar kanske ett barn med delad vårdnad. Detta i motsats till hur vi brukade förstå familjen, som samhällets viktigaste byggsten, där en kvinna och en man, båda med distinkta roller, uppfostrar gemensamma barn och sedan håller ihop livet ut.

Och de rollerna har ju i stort förfallet som endast mäns idag. Kvinnor försörjer sig och sina barn lika mycket. Beskyddare från vad? andra mäns våld? vad är då bra med männen från början om man måste ha beskydd för att beskyddas från dem?
Män får nog börja forma m sin roll helt enkelt.

Citat:
Detta är en tillvaro som de flesta män skulle trivas väldigt bra med, men förutsättningarna för att uppnå detta har försämrats, och kraven som numera ställs på män har gör det svårt för dem att se någon skillnad på sig själva och den genomsnittliga kvinnan. Detta är skadligt inte bara för mäns självbild, utan även för män och kvinnors liv i allmänhet.

Och kvinnor är ju inte varit lika förtjusta i detta, så då funkar det ju inte eller hur?
ch visst förstår att det måste kännas oerhört svårt för män att "nedvärdera" sig till kvinnor, från sin ursprungliga idé om mannen som allts krönte överhuvud...men synd för er..kvinnor finner sig itne i att ligga platt under mäns stövel längre...s deal with it.


Citat:
Med militärtjänst menade jag specifikt värnplikt, som fostrar pojkar till män. Värnplikten borde enbart gälla för män eftersom det inte finns någon plats för kvinnor i armén. Feminister vill ofta nåt helt annat: skrota armén och förvandla det lilla som är kvar till ett genusdagis. Finns säkert någon psykologisk förklaring till detta, som att de rent reflexmässigt hatar allt manligt och ''fallocentriskt'' och därför vill förgöra det.

"Det finns ingen plats för kvinnor"....varför skulle det inte finnas någon plats?

kan inte småpojkar som du helt enkelt växa upp någon gång?


https://sv.wikipedia.org/wiki/Falskt_medvetande[/quote]
Citera
2017-10-28, 23:32
  #976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"Det finns ingen plats för kvinnor"....varför skulle det inte finnas någon plats?

kan inte småpojkar som du helt enkelt växa upp någon gång?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falskt_medvetande

Tycker du att labila dvärgar skall få göra värnplikt och delta i försvaret? Isåfall varför, varför inte?

Om du var ute på ett stridsfält och du fick välja vem du skulle ha vid din sida, skulle välja någon som troligtvis är högst lämpad för att hjälpa dig eller skulle du välja någon som är mindre lämpad?

Svaret är givet. Nu säger jag inte att kvinnor motsvarar labila dvärgar i stridskraft, men de är helt klart mindre lämpade än män. Inte bara fysiskt.
Citera
2017-10-28, 23:55
  #977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingdingvarld
Tycker du att labila dvärgar skall få göra värnplikt och delta i försvaret? Isåfall varför, varför inte?

Om du var ute på ett stridsfält och du fick välja vem du skulle ha vid din sida, skulle välja någon som troligtvis är högst lämpad för att hjälpa dig eller skulle du välja någon som är mindre lämpad?

Svaret är givet. Nu säger jag inte att kvinnor motsvarar labila dvärgar i stridskraft, men de är helt klart mindre lämpade än män. Inte bara fysiskt.

nej hade jag suttit i någon invalskommité för svensk värnplikt hade jag ju inte släppt in dig.

jag hade valt någon som är:
1. Kunnig och vältränad som soldat.
2. någon jag känner väl och litar på
3. Lugn, stabil och intelligent person.

Och allt ovan passar lika väl in på kvinnor som på män.
Citera
2017-10-29, 02:12
  #978
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej hade jag suttit i någon invalskommité för svensk värnplikt hade jag ju inte släppt in dig.

jag hade valt någon som är:
1. Kunnig och vältränad som soldat.
2. någon jag känner väl och litar på
3. Lugn, stabil och intelligent person.

Och allt ovan passar lika väl in på kvinnor som på män.
Haha, det ser vi ju i precis varje krig som nånsin förts...
Citera
2023-09-16, 21:29
  #979
Medlem
Hur mycket dominansbehov har män i allmänhet egentligen? En kvinna som klarar av att ta egna genomtänkta och rationella beslut (över sitt egna liv och kropp t ex) verkar utgöra ett hot mot en mans dominanssfär?
Även om man kommit fram till precis samma slutsats.

varför är det så viktigt för vissa män att få känna att han har övertaget? Borde man inte bara vara nöjd och glad av att dela samma åsikt som en tjej istället för att bli förbannad över en sådan sak? Detta förstår jag inte med vissa av er män.
Citera
2023-09-25, 20:02
  #980
Avstängd
Manlighetsnormer kan vara båd bra och dåligt.

Förr i tiden när man arbetade långa dagar sågs man som en riktig man om man kunde arbeta länge och kanske va stor och stark, men det är ju bara naturens urval, de svaga går under och är inga bra manliga förebilder.

Jag skulle säga att manliga såväl som kvinnliga normer är bra saker, men att de svaga inte kan leva upp till dom.

Kvinnor klagar på att deras normer är att se bra ut och inte käfta emot, men det är ju en sån kvinna många män vill ha trots allt.
Samma sak för män, en man med pondus som kan ta hand om sin kvinna är nåt många kvinnor vill ha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback