Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-05, 07:50
  #13
Medlem
OlleVieros avatar
För en lättare kikare som passar i bröstfickan är 10X25 bra. Lite större kikare 10X32 eller 42. Beror lite på vad man ska använda kikaren till.

X8 är för lite förstoring tycker jag och X12 blir lite skakig.

Men jag skulle gå till en affär där man själv kan känna och klämma på olika kikare. Det kan skilja mycket. Sedan går man hem och letar efter det som passar på nätet (billigare)
Citera
2021-11-04, 21:02
  #14
Medlem
Idag var jag och kollade på en canon binoculars 12x36 is iii.

Satan i gatan säger jag.
Swarovski och zeiss i all ära men när man kan hålla en kikare stadigt utan skakningar blir upplevelsen så otroligt mycket bättre.
8000kr men vafan, hälften av vad de dyra kikarna kostar.
Citera
2021-11-04, 21:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
För en lättare kikare som passar i bröstfickan är 10X25 bra. Lite större kikare 10X32 eller 42. Beror lite på vad man ska använda kikaren till.

X8 är för lite förstoring tycker jag och X12 blir lite skakig.

Men jag skulle gå till en affär där man själv kan känna och klämma på olika kikare. Det kan skilja mycket. Sedan går man hem och letar efter det som passar på nätet (billigare)

Jag har 2 äldre zeiss.
8x30 och 10x50.

Helt ärligt går det knappt att jämföra.
Bilden i 10x50 är otroligt mycket ljusareoch klarare än i 8x30.
Visst, den är rätt stor och tung, men ligger fint i handen och bra balanserat.
inget jag tar med mig om jag ska ut och cykla precis.
Som du säger beror vad man ska använda kikarna till.
Citera
2021-11-05, 07:33
  #16
Medlem
jag har en canon 15x50 IS, riktigt trevlig i bilden och is med stabilisering är sjukt trevligt
tyvärr är den riktigt klumpig och inte alls bra när det börjar skymma, Min helia med 42 objektiv är klart bättre i dåligt ljus och då smidigare men det är som skrivits innan beror på hur det ska användas.
Citera
2021-11-05, 21:28
  #17
Medlem
hogerspokets avatar
Swarre 10x25 som fickkikare dagtid.

Vid sämre ljus brukar jag använda en S&B x42 eller en Swarre x50 beroende på vilket vapen jag har med mig. Pallar inte asa omkring på en stor kikare i fält om jag samtidigt konkar bössa. Den enkla lösningen är då att ha en ljusstark glugg på bössan...
Citera
2021-11-09, 18:36
  #18
Medlem
echolalias avatar
Delta Forest II tycker jag är prisvärd, billig men absolut skarp och fin att titta i. Har bara haft Noname-handkikare innan den men den känns knivskarp. Lite räliga linskydd men funkis.

https://www.cyberphoto.se/outdoor/ki...forest-ii-8x42
Citera
2021-11-30, 23:53
  #19
Medlem
Opticron nämndes tidigare i tråden, och jag kan inte annat än instämma i att det är bra grejer. Har en sådan 8x32 (även tittat i en annan likadan) och märker inte på något sätt att optiken skulle vara sämre än min swarre 8x30. Båda är nyköpta de senaste åren, men Swarren gick på drygt 8000 och opticron drygt 3000 (båda importerade). Det görs numera massor av bra optik till mellanpris, så man behöver inte betala massor för att få en bra kikare, särskilt inte om man köper från utlandet.
Citera
2022-02-24, 11:11
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Opticron nämndes tidigare i tråden, och jag kan inte annat än instämma i att det är bra grejer. Har en sådan 8x32 (även tittat i en annan likadan) och märker inte på något sätt att optiken skulle vara sämre än min swarre 8x30. Båda är nyköpta de senaste åren, men Swarren gick på drygt 8000 och opticron drygt 3000 (båda importerade). Det görs numera massor av bra optik till mellanpris, så man behöver inte betala massor för att få en bra kikare, särskilt inte om man köper från utlandet.

Två mycket kloka tankar.

Skillnaden mellan "bra" och "bäst" är så liten att den bara är märkbar med blotta ögat med kikaren i stativ (om ens då).

...och jämför priser! Ofta avsevärt billigare i tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback