Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-24, 00:06
  #1
Medlem
Hola gott folk!

Kort och gott så körde jag för många år sen taekwondo och var hyfsat duktig, var iofs inte mer än 13-14 när jag slutade. När jag slutade hade jag blå/rött alltså "blått med rött streck". Har på sistone funderat på att eventuellt börja me tkd igen. Känner dock att ge sig in me nuvarande "blå/röda" förmodligen skulle bli rätt tufft. Är iofs inte ens säker på att jag, hypotetiskt, skulle få gå in med dem då mina gamla graderingar förmodligen räknas till nån sorts juniorgraderingar. Någon kunnig som kan klargöra detta samt ge råd?

Tack på förhand
Citera
2016-11-24, 00:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Hola gott folk!

Kort och gott så körde jag för många år sen taekwondo och var hyfsat duktig, var iofs inte mer än 13-14 när jag slutade. När jag slutade hade jag blå/rött alltså "blått med rött streck". Har på sistone funderat på att eventuellt börja me tkd igen. Känner dock att ge sig in me nuvarande "blå/röda" förmodligen skulle bli rätt tufft. Är iofs inte ens säker på att jag, hypotetiskt, skulle få gå in med dem då mina gamla graderingar förmodligen räknas till nån sorts juniorgraderingar. Någon kunnig som kan klargöra detta samt ge råd?

Tack på förhand
de sitter inte i färgen på bältet hur bra man är väldigt viktigt att påpeka!
Citera
2016-11-24, 18:22
  #3
Avstängd
Furubords avatar
Du anar inte hur jävligt lik jag är dig! Jag har tagit en 20-årig paus inom kampsport och blivit lite sugen igen.

Men jag förstår dig. Man har ju glömt mönstren/Tae-geuk/eller poomse som det heter inom wtf.

I ärlighetens namn vore det ju lite trist att få lämna tillbaka sitt röda bälte och börja med ett vitt bälte tillsammans med barngruppen...

Det vore lite att alla år av träning vore förgäves. Men å andra sidan så är färgen på bältet inte det jag kommer att minnas vid mina äldre år.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Hola gott folk!

Kort och gott så körde jag för många år sen taekwondo och var hyfsat duktig, var iofs inte mer än 13-14 när jag slutade. När jag slutade hade jag blå/rött alltså "blått med rött streck". Har på sistone funderat på att eventuellt börja me tkd igen. Känner dock att ge sig in me nuvarande "blå/röda" förmodligen skulle bli rätt tufft. Är iofs inte ens säker på att jag, hypotetiskt, skulle få gå in med dem då mina gamla graderingar förmodligen räknas till nån sorts juniorgraderingar. Någon kunnig som kan klargöra detta samt ge råd?

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Furubord 2016-11-24 kl. 18:26.
Citera
2016-11-24, 20:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Hola gott folk!

Kort och gott så körde jag för många år sen taekwondo och var hyfsat duktig, var iofs inte mer än 13-14 när jag slutade. När jag slutade hade jag blå/rött alltså "blått med rött streck". Har på sistone funderat på att eventuellt börja me tkd igen. Känner dock att ge sig in me nuvarande "blå/röda" förmodligen skulle bli rätt tufft. Är iofs inte ens säker på att jag, hypotetiskt, skulle få gå in med dem då mina gamla graderingar förmodligen räknas till nån sorts juniorgraderingar. Någon kunnig som kan klargöra detta samt ge råd?

Tack på förhand

Det var typ samma sak för mig i annan kampsport för några år sedan. Jag började helt enkelt om från början på vitt. Men graderade nog upp några bälten extra snabbt eftersom en hel del trots allt satt kvar i muskelminnet.

Kolla du med din klubb vad som gäller. Om röd-blått är väldigt "seniort" typ motsvarande svart i andra sporter så är det kanske orimligt att dra på sig ett vitt bälte? Samma när det gäller vilken grupp du ska gå i ifall dom har olika avancerade.

Psykologiskt skulle jag dock rekommendera vitt bälte om du får välja. Det är mycket roligare att snabbt stiga i graderna än att känna att man knappt räcker till och att en "degradering" ligger runt hörnet. Trots allt glömmer man mycket på några år så du kan inte räkna med att ha samma skills längre såvida du inte hållit igång under tiden med någon liknande kampsport.
Citera
2016-11-25, 04:06
  #5
Avstängd
Furubords avatar
I ärlighetens namn, om du nu vill börja med kampsport så tror jag nån form av jutsu är bättre för dig. Du har erfarenhet av en hård stil, men vill nu på gamla dar tagga ner lite, med en mjukare kampsport för dig på ålderns höst. Jag fånar mig lite när jag skriver detta, men just jutsu- är inte så tävlingsinriktad som många andra stilar. Det kan vara värt att tänka på.


Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Det var typ samma sak för mig i annan kampsport för några år sedan. Jag började helt enkelt om från början på vitt. Men graderade nog upp några bälten extra snabbt eftersom en hel del trots allt satt kvar i muskelminnet.

Kolla du med din klubb vad som gäller. Om röd-blått är väldigt "seniort" typ motsvarande svart i andra sporter så är det kanske orimligt att dra på sig ett vitt bälte? Samma när det gäller vilken grupp du ska gå i ifall dom har olika avancerade.

Psykologiskt skulle jag dock rekommendera vitt bälte om du får välja. Det är mycket roligare att snabbt stiga i graderna än att känna att man knappt räcker till och att en "degradering" ligger runt hörnet. Trots allt glömmer man mycket på några år så du kan inte räkna med att ha samma skills längre såvida du inte hållit igång under tiden med någon liknande kampsport.
__________________
Senast redigerad av Furubord 2016-11-25 kl. 04:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback