Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-06, 12:39
  #13
Medlem
Det här inlägget förklarar bra, förutom att det är primärt på grund av för liten endorfinproduktion, snarare än dopamin-.

Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Jag är ingen expert, men efter att ha ätit opiater/opioider mot smärta i nästan 6-7 år nu, så har jag försökt förstå mekanismerna bakom AT-symptomen, och det här är så jag har förstått det i alla fall!

1) Dopamin nivåerna är fruktansvärt låga pga att kroppen slutat producera Dopamin eftersom den har fått det syntetiskt via medicinerna. Och då myrkrypningar, eller Restless Legs Syndrome som den renodlade sjukdomen heter, inte helt är förklarad, så vet man inte helt säkert vad det beror på i sin helhet, men klarlagt är i alla fall att Dopamin har med saken att göra. I takt med att kroppen börjar producera egna signalsubstaner igen, så kommer myrkrypningarna att avta.

2) Den förklaring jag hittat går i linje med din egen förklaring, dvs att det handlar om en histamin frisättning. Varför detta händer har jag dock ingen aning om.

3) Där har du förstått helt rätt! Opiater/opioider gör så att tarmarna stannar upp, det är därför man blir förstoppad av dessa mediciner. När intaget av mediciner slutar, så blir det initialt en helt motsatt effekt, dvs att avföringen blir väldigt lös.

4) Detta beror på att smärtreceptorerna går haywire efter att man slutar med mediciner som motverkar deras signaler. Precis som med tarmarna så får man en helt motsatt effekt från under behandlingen av opiaterna/opioiderna.

5) Kroppens autonoma system, som styr andning, kroppstemperatur etc, kontrolleras och styrs av bland annat Dopamin, och anledningen till att man fryser samtidigt som svetten rinner osv, är helt enkelt en effekt av att nivåerna av bla Dopamin, Serotonin, Noradrenalin etc är ur balans, och framför allt väldigt låga pga att kroppen vant sig vid att inte behöva producera egna. Detta jämnar ut sig från det att sista opiaterna/opioiderna går ur kroppen. Hur lång tid det tar för kroppen att komma tillbaka till "ursprungsläget" beror helt på vilken typ av medicin du ätit, hur länge du ätit dem etc. Har man missbrukat en fruktansvärt lång tid med otroligt starka mediciner, så kan det vara så illa att dessa nivåer aldrig riktigt blir helt återställda. Men det blir bättre och bättre ju längre du låter kroppen få återhämta sig hur som helst!

6) Den här frågan vet jag faktiskt inte svaret på! Har själv ätit Oxycontin i flera år, och stundtals på nivåer över 300mg/dag och sedan slutat cold turkey, men jag har aldrig mått illa under en abstinens! Så jag har helt enkelt aldrig haft intresset av att förstå denna reaktion närmare! :/

7) Kortfattat, hjärnan är fucked up pga att nivåerna av signalsubstaner är fucked up! Låga nivåer av serotonin tex är en känd orsak till nedstämdhet och depression, och har du mer eller mindre noll produktion av denna signalsubstans, så är det rimligt och fullt normalt att känna sig nedstämd!

Hoppas mina svar skänker lite ljus över dina frågor, även om de kanske nödvändigtvis inte är helt 100% korrekta!
Citera
2017-04-08, 21:40
  #14
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Lingstrom
Det här inlägget förklarar bra, förutom att det är primärt på grund av för liten endorfinproduktion, snarare än dopamin-.

Det har inte med för liten endorfin eller dopaminproduktion.
Det handlar om underkänsliga receptorer (och eventuellt för många receptorer, då nya bildas för att mätta alla opiater man tillför hjärnan, inte helt 100 på att dessa inte försvinner när man slutar, dock)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback