Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-02, 12:43
  #49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Black Friday ska endast vara på fredagen och inte hela veckan som flera företag kör.
Snart heter det väl Black November.

Snart black year och black life.

Ett uruselt namn för övrigt, långt från vad det ursprungligen betecknade (de många trafikolyckorna till följda av ökad trafik denna första fredag efter tacksägelsedagen) och helt apart i den svenska språket. Om man skulle ha en svensk grundtanke i vad »svart fredag« skulle kunna innebära så vore det att det handlades så mycket att företagen får »svarta siffror«.

Naturligtvis är begreppet förstört och uttjatat, men marknadens företrädare gör allt för att hitta argument att locka de »nyttiga idioterna« bland konsumenterna.
Citera
2017-11-26, 12:57
  #50
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, man förstör black friday. Precis som du säger så blir det bara en i raden av alla reor som elektronikkedjorna tvingas ha varje vecka året om. Det började med mellandagsrean som ju nu är ett skämt med bara gammal skåpmat som ska prånglas ut.

Sen kommer det ju ett reklamblad i veckan med samma saker hela året.

Nu försöker man mjölka begreppet black friday, och det känns redan taffligt och urvattnat. Har sett flera som kör det hela veckan. Redan där tappar man lusten.

Vänta här nu. De är alltså tråkigt att företag rear ut saker i sju dagar istället för en?
För mig hade de gärna fått vara black month
Citera
2017-11-26, 14:32
  #51
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Vänta här nu. De är alltså tråkigt att företag rear ut saker i sju dagar istället för en?
För mig hade de gärna fått vara black month

Just därför blir det inte på riktigt.Black friday= 1 dag tokbilligt..punkt!! Det missbrukas således tyvärr och allt faller platt..
Du förstår väl att det blir svårt att finansiera lååånga reor på riktigt, blir bara halvljummet, gammalt skit som de försöker prångla ut.
Citera
2017-11-26, 14:57
  #52
Medlem
GrejermedGreiders avatar
Det är pajasfasoner att svenska folket har fått för sig att Black Friday är 50-70% på hela sortimentet, oavsett bransch,och att det bara är rea under fredag. Så är det minsann!!! Meanwhile på Amazon ser jag Black Friday-Kindles med 20% rabatt på en lördag... Jag undrar varför Svensson bortser från det, månne gör de ingen research utan navelskådar och tycker till istället.

Givetvis kan Frank Dandy sälja kalsonger till halva priset utan förlust, men jag tappar tilltron till mänskligheten när man förväntar sig att företag skall sälja iPhones med samma rabattsats. Många återförsäljare har såklart en otrolig rabatt på ett begränsat antal lockvaror som säljs till minusmarginal för att just locka in kunder, men det innebär inte att det går att applicera över hela sortimentet.

Som om det spelar någon som helst roll att rean sträcker sig från torsdag-söndag, istället för bara fredag. Är matematikkunskaperna så fruktansvärt dåliga i dagens Sverige? Det enda som skulle göra rabatterna bättre vore genom att man begränsade antalet enheter till salu. Ponera att en återförsäljare får en miljon kronor i rabatt av sin leverantör av rakapparater, hur skall de disponera den?
Klart som korvspad att företaget i nio fall av tio hellre säljer 1000 rakapparater till 20% rabatt än 500 enheter till 40%.

Källa: Jag, med tio års erfarenhet som inköpare på miljardomsättande bolag.
Citera
2017-11-26, 15:57
  #53
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Just därför blir det inte på riktigt.Black friday= 1 dag tokbilligt..punkt!! Det missbrukas således tyvärr och allt faller platt..
Du förstår väl att det blir svårt att finansiera lååånga reor på riktigt, blir bara halvljummet, gammalt skit som de försöker prångla ut.

Ja jo. Företagen i Sverige ser väl bara de som en jobbig period när de måste ha rea. Men jag har aldrig räknat med tokrea som de har i USA. De håller hellre i pengarna å profiten.

Kollade själv kläder i en butik jag brukar handla i. De hade samma reaplagg ute som de haft senaste månaden, men la till 15% på några plagg. Deras lockande var att lägga ut få tröjor på 70% som var slutsålda 15 minuter efter de öppnat. Ändå har de "Upp till 70%-reklamen" än, även om den procentsatsen var slut efter några få minuter.
Citera
2017-11-26, 19:56
  #54
Medlem
godboys avatar
Black Friday är ju precis som mellandagsrean och alla andra påhittade reor. Möjligen värre. Bara massa bluff och båg. Precis som många skriver så höjer ffa eljättarna sina priser istället och påstår att de sänkt från något belopp taget ur luften. Som alltid när man ska köpa något, kolla upp produkten ordentligt och ha inte bråttom. Om man nu "missar" ett erbjudande så kommer det snart ett nytt.
Citera
2017-11-30, 23:27
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Hur ska volymerna kunna kompensera när de knappt har någon marginal?
I dag kan du fan inte få ett usb-minne på köpet om du köper en dator för 10k och mediamarkt har börjat sälja godis .

Man får ju inte ens en gratis påse att bära hem grejerna i. Så jäkla snålt. Bjud på en papperspåse om det är miljön som spökar.

Och det finns nog inget som ger mer oseriositetsvibbar för en elektronikbutik än att sälja 10-pack Snickers i högar a la ÖoB.
__________________
Senast redigerad av Bud Fox 2017-11-30 kl. 23:31.
Citera
2017-11-30, 23:36
  #56
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Black Friday är ju precis som mellandagsrean och alla andra påhittade reor. Möjligen värre. Bara massa bluff och båg. Precis som många skriver så höjer ffa eljättarna sina priser istället och påstår att de sänkt från något belopp taget ur luften. Som alltid när man ska köpa något, kolla upp produkten ordentligt och ha inte bråttom. Om man nu "missar" ett erbjudande så kommer det snart ett nytt.

Japp det går oftast att hitta bättre reor under året nästan alla sajter har vårrea, sommarrea, höst och vinterrea. Fick tag i en vinterjacka för 499kr, innan rabatt gick den på 1500. Ett par skor för 900kr som annars låg på 1600kr båda köptes innan black friday. Har aldrig handlat på vad som kallas black friday är fullt upptagen med att söka igenom youtube efter black friday fight videos. Reka alltid pricerunner och prisjakt.
__________________
Senast redigerad av InflatableBoppo 2017-11-30 kl. 23:38.
Citera
2017-12-02, 20:32
  #57
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Japp det går oftast att hitta bättre reor under året nästan alla sajter har vårrea, sommarrea, höst och vinterrea. Fick tag i en vinterjacka för 499kr, innan rabatt gick den på 1500. Ett par skor för 900kr som annars låg på 1600kr båda köptes innan black friday. Har aldrig handlat på vad som kallas black friday är fullt upptagen med att söka igenom youtube efter black friday fight videos. Reka alltid pricerunner och prisjakt.


Pricerunner listar enbart de som betalar för det.
Prisjakt listar lite fler, även om de inte betalar för högre position.
därför, i min bok, är prisjakt bättre, men inte bäst.
Citera
2017-12-15, 05:41
  #58
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrejermedGreider
Det är pajasfasoner att svenska folket har fått för sig att Black Friday är 50-70% på hela sortimentet, oavsett bransch,och att det bara är rea under fredag. Så är det minsann!!! Meanwhile på Amazon ser jag Black Friday-Kindles med 20% rabatt på en lördag... Jag undrar varför Svensson bortser från det, månne gör de ingen research utan navelskådar och tycker till istället.

Givetvis kan Frank Dandy sälja kalsonger till halva priset utan förlust, men jag tappar tilltron till mänskligheten när man förväntar sig att företag skall sälja iPhones med samma rabattsats. Många återförsäljare har såklart en otrolig rabatt på ett begränsat antal lockvaror som säljs till minusmarginal för att just locka in kunder, men det innebär inte att det går att applicera över hela sortimentet.

Som om det spelar någon som helst roll att rean sträcker sig från torsdag-söndag, istället för bara fredag. Är matematikkunskaperna så fruktansvärt dåliga i dagens Sverige? Det enda som skulle göra rabatterna bättre vore genom att man begränsade antalet enheter till salu. Ponera att en återförsäljare får en miljon kronor i rabatt av sin leverantör av rakapparater, hur skall de disponera den?
Klart som korvspad att företaget i nio fall av tio hellre säljer 1000 rakapparater till 20% rabatt än 500 enheter till 40%.

Källa: Jag, med tio års erfarenhet som inköpare på miljardomsättande bolag.

Ok då vet vi
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback