Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-20, 21:19
  #25
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Har precis börjat fondspara också, är ej aktiv och har läst lite på andra trådar. Feedback?

Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Tack så mycket grabbar
Tycker det ser ut som en liten och kompakt, men bra start. Hur ser uppdelningen ut här? (i procent) Det där kan du spinna vidare på sen när/om du känner att du kanske vill bredda en mindre del utav sparandet (t.ex. sätta 5% i en branschfond eller frontier markets -fond).
Citera
2017-01-21, 14:23
  #26
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Har precis börjat fondspara också, är ej aktiv och har läst lite på andra trådar. Feedback?

Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

Tack så mycket grabbar

Grabbar????
Citera
2017-01-22, 11:10
  #27
Medlem
Servigins avatar
Har också nyss börjat med fonder och dessa tre har jag nu:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Zero

Fördelningen är 33% var än så länge. Vad bör jag komplettera med? Kanske något USA-inriktat? Är inte så aktiv utan föredrar en lägre risk och att det växer sakta och stadigt.
Citera
2017-01-22, 13:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Har också nyss börjat med fonder och dessa tre har jag nu:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Zero

Fördelningen är 33% var än så länge. Vad bör jag komplettera med? Kanske något USA-inriktat? Är inte så aktiv utan föredrar en lägre risk och att det växer sakta och stadigt.

Jag hade personligen plockat bort zero och ersatt den med Spiltan aktiefond investmentbolag.
När det gäller USA inriktat så har LF global fonden 60% fördelat i Nordamerika.
Räcker inte det tycker du så är det bara till att komplettera med en renodlad USA fond.
Jag hade istället satsat på Svensk småbolagsfond.
Citera
2017-01-22, 13:26
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Har också nyss börjat med fonder och dessa tre har jag nu:
Länsförsäkringar Global Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Zero

Fördelningen är 33% var än så länge. Vad bör jag komplettera med? Kanske något USA-inriktat? Är inte så aktiv utan föredrar en lägre risk och att det växer sakta och stadigt.

Du har besvarat den ena frågan man behöver veta svaret på för att kunna ge några råd; dvs riskbenägenheten. Den andra är vilken sparhorisont du har? När är det tänkt att pengarna ska användas; kontantinsats för bostadsköp om 5 år? Pensionssparande? Sparande åt barnen? Och har du nåt specifikt mål för hur mycket du behöver/vill att det ska växa till?

Det är viktigt att veta för att du har ett rent aktiesparande som ser bra ut som det är för ett långsiktigt sparande, t.ex för pension eller annat 15 år+ sparande. Men aktiesparande är per definition inte låg risk, eller växer sakta och stadigt. Eller man kanske ska klargöra det här med risk; På 15, 20, 30 år är risken för att förlora pengar minimal. Men det kommer ske med stora svängningar. Du kan gå minus 50% ett år och plus 80% nästa år. Det där är ganska extrema siffror och händer inte så ofta, men tvåsiffriga nedgångar kommer att ske.

Så då kommer vi till frågorna i början. Är ditt sparande hyfsat kortsiktigt eller om risknivån och svängningarna är viktiga för dig (Att man känner sig trygg med sitt sparande, och inte oroar sig för nedgångar mm. är en viktig del i hur man utformar det) bör du nog överväga att inte bara ha aktiefonder, utan även räntor i olika former, vilket jämnar ut svängningarna. Men om det däremot är ett långsiktigt sparande får du fundera på om du kan acceptera att det svänger mer, då det faktiskt inte innebär någon stor risk på tillräckligt lång sikt.

Alltså, under förutsättningen att det är långsiktigt (Minst 10-15 år) tycker jag det du har ser bra ut. Finns många typer av fonder man kan ha med utöver dessa (Fastigheter, Teknik, Småbolag, andra tillväxtländer osv) men inget av dem är några måsten, eller garanti för att öka vinsten. Det jag skulle fundera på är att byta ut Avanza Zero mot antingen en bredare indexfond typ SPP Aktiefond Sverige, eller mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Också den billig (0,2%) men har slått index rejält. Och även om den inte är garanterad att fortsätta göra det så finns iaf chansen. Ca 60% av Globalfonden är USA, så tycker inte du behöver det separat.
Citera
2017-01-22, 14:00
  #30
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Du har besvarat den ena frågan man behöver veta svaret på för att kunna ge några råd; dvs riskbenägenheten. Den andra är vilken sparhorisont du har? När är det tänkt att pengarna ska användas; kontantinsats för bostadsköp om 5 år? Pensionssparande? Sparande åt barnen? Och har du nåt specifikt mål för hur mycket du behöver/vill att det ska växa till?

Det är viktigt att veta för att du har ett rent aktiesparande som ser bra ut som det är för ett långsiktigt sparande, t.ex för pension eller annat 15 år+ sparande. Men aktiesparande är per definition inte låg risk, eller växer sakta och stadigt. Eller man kanske ska klargöra det här med risk; På 15, 20, 30 år är risken för att förlora pengar minimal. Men det kommer ske med stora svängningar. Du kan gå minus 50% ett år och plus 80% nästa år. Det där är ganska extrema siffror och händer inte så ofta, men tvåsiffriga nedgångar kommer att ske.

Så då kommer vi till frågorna i början. Är ditt sparande hyfsat kortsiktigt eller om risknivån och svängningarna är viktiga för dig (Att man känner sig trygg med sitt sparande, och inte oroar sig för nedgångar mm. är en viktig del i hur man utformar det) bör du nog överväga att inte bara ha aktiefonder, utan även räntor i olika former, vilket jämnar ut svängningarna. Men om det däremot är ett långsiktigt sparande får du fundera på om du kan acceptera att det svänger mer, då det faktiskt inte innebär någon stor risk på tillräckligt lång sikt.

Alltså, under förutsättningen att det är långsiktigt (Minst 10-15 år) tycker jag det du har ser bra ut. Finns många typer av fonder man kan ha med utöver dessa (Fastigheter, Teknik, Småbolag, andra tillväxtländer osv) men inget av dem är några måsten, eller garanti för att öka vinsten. Det jag skulle fundera på är att byta ut Avanza Zero mot antingen en bredare indexfond typ SPP Aktiefond Sverige, eller mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Också den billig (0,2%) men har slått index rejält. Och även om den inte är garanterad att fortsätta göra det så finns iaf chansen. Ca 60% av Globalfonden är USA, så tycker inte du behöver det separat.

Tack för ett utförligt svar! Tror inte att edt blir så långsiktigt som 15år. Jag har inget mål men misstänker att jag så småningom kommer vilja köpa bostad, säg om uppskattningsvis 3-10 år. Vad sägs om att 50% av mina besparingar fortsätter jag som nu och andra 50% lägger jag i räntefonder eller liknande mer säker besparing? Eller ska jag strunta helt i aktiefonder? Kan även tillägga att jag har KF eftersom jag numera bor utomlands.
Citera
2017-01-22, 15:09
  #31
Medlem
Exakt fördelning är svårt för mig att säga nånting om. Jag är ju ingen expert på något sätt, bara någon som var i din situation för inte så länge sedan och därefter lagt mycket tid på att läsa på om ämnet. Någon utbildning eller längre praktiskt erfarenhet har jag inte. Så ta inte några konkreta finansråd från en random snubbe på flashback utan väg det jag säger mot information du hittar på andra ställen

Men ja, hade det gällt mig själv hade jag nog kört en ganska rejäl räntedel. Har själv ett blandsparande i meningen att det mesta är på lång sikt, men att jag kan komma använda iaf en del av det närmaste åren och alltså inte vill vara tvungen att ta ut pengar mitt i en stor nedgång. I det sparandet har jag 60/40 aktier/räntor, med samma uppdelning Sverige/Global/Tillväxt på aktiedelen som du har.

Hur du delar upp det handlar lite om vad målet är. Är det så att pengarna måste växa till sig för att du ska ha råd med insatsen? Eller har du råd, men vill ha lite extra? Alltså hur viktigt är det att de växer ordentligt mot hur katastrofalt skulle det vara att gå back lite? Räntefonder kommer sannolikt inte ge så värst mycket närmaste åren. Obligationsfonder och Penningmarknadsfonder kommer ligga nära noll skulle jag tro (Obligationer kommer backa när räntan höjs för att sedan börja ge lite vinst, Penningmarknadsfonder följer styrräntan ganska exakt). Företagsobligationsfonder i olika former är det som kan ge något, men får du mer än 3-4% per år ska du skatta dig lycklig.

Sen en annan sak jag tänkte på: Planerar du att bo, och köpa hus, i Sverige? Om inte, fundera på att istället för att ha med så stor andel Sverige istället spara i den lokala valutan/landet om det är ett alternativ.
Citera
2017-01-23, 09:04
  #32
Medlem
Tycker det ser ut som en liten och kompakt, men bra start. Hur ser uppdelningen ut här? (i procent) Det där kan du spinna vidare på sen när/om du känner att du kanske vill bredda en mindre del utav sparandet (t.ex. sätta 5% i en branschfond eller frontier markets -fond).
2017-01-17 09:37

Jag kör typ 25% 25% 25% 25%
Vad rekommenderas för att breda ut det. Mer globalt? Tack
Citera
2017-01-23, 09:49
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Tycker det ser ut som en liten och kompakt, men bra start. Hur ser uppdelningen ut här? (i procent) Det där kan du spinna vidare på sen när/om du känner att du kanske vill bredda en mindre del utav sparandet (t.ex. sätta 5% i en branschfond eller frontier markets -fond).
2017-01-17 09:37

Jag kör typ 25% 25% 25% 25%
Vad rekommenderas för att breda ut det. Mer globalt? Tack
55% global, 30% Sverige, 15% Asien/tillväxt.
Citera
2017-01-23, 11:41
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Tycker det ser ut som en liten och kompakt, men bra start. Hur ser uppdelningen ut här? (i procent) Det där kan du spinna vidare på sen när/om du känner att du kanske vill bredda en mindre del utav sparandet (t.ex. sätta 5% i en branschfond eller frontier markets -fond).
2017-01-17 09:37

Jag kör typ 25% 25% 25% 25%
Vad rekommenderas för att breda ut det. Mer globalt? Tack

100% Sverige har varit bäst historiskt. Gärna småbolag. Globalfonderna har gått bra senaste åren då dollarn blivit dyr. Blir den billigare igen kommer dina globalfonder att kämpa i motvind trots bra börser i USA.

Personer som rekommenderar 100% svenskt:
Aktiestinsen
Simon Blecher (förvaltare på Carnegie)
Per H Börjesson (VD på Spiltan). Han tycker dock att Berkshire Hathaway kan vara ett komplement till svenska aktier.
Wallenberg
Douglas
Fredrik Lundberg

Vem är det som börjat med detta tänk att investera i tillväxtländer? Fondförvaltare? Det är bättre att investera i Sverige som till stor del exporterar till tillväxtländer. Mycket stabilare att köpa Atlas Copco och Assa Abloy än massa konstiga tillväxtfonder med dyra avgifter.
__________________
Senast redigerad av Kungzholmen 2017-01-23 kl. 11:46.
Citera
2017-01-24, 00:00
  #35
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag hade personligen plockat bort zero och ersatt den med Spiltan aktiefond investmentbolag.
När det gäller USA inriktat så har LF global fonden 60% fördelat i Nordamerika.
Räcker inte det tycker du så är det bara till att komplettera med en renodlad USA fond.
Jag hade istället satsat på Svensk småbolagsfond.
Nått sånt här kanske:
50% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% SPP Aktiefond Sverige
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Access Asien
Citera
2017-01-24, 09:34
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Nått sånt här kanske:
50% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% SPP Aktiefond Sverige
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Swedbank Robur Access Asien

Tycker att det ser bra ut. Däremot hade jag ökat i Spiltan och dragit ner lite i Asien fonden.
Men det är vad jag tycker. Sverige känns säkrare än Asien.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback