Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-23, 07:47
  #1
Medlem
Idag, 08:19 #1
martinad85
Medlem
Igår körde jag internetdelning med min tjänstetelefon för att uppdatera appar på min privata telefon. Nöjd och glad så lägger jag undan båda telefonerna en kort stund. Sedan får jag ett infall att gå in på en webbsida på min privata telefon, som är ytterst olämpligt att besöka på arbetsgivarens datorer och tjänstetelefon. Mitt bekymmer är att tjänstetelefonen fortfarande stod på internetdelning.
Upptäckte detta inom en minut och stängde av min telefon helt och drabbades av panikångest.

Min hypotes är att arbetsgivaren så klart har full insyn på vad jag gör på min arbetsdatorer, men inte på mobilsurf? Min tjänstetelefon är konfigurerad hos något företag där vi har en telefonväxlel och e-post konfigurerad.

Vill vi köpa loss telefonen efter två år måste telefonen lämnas in till företaget som återställer telefonen.

Nu till mina frågor:

Bör jag vara orolig att min arbetsgivare sett vilken sida jag besökt?

Om inte arbetsgivaren ser bör väl inte operatören lämna info vidare till dem om detta?

Jlttenojig att det här kommer fram och allt vad det kan få för konsekvenser.
Citera
2016-11-23, 08:10
  #2
Medlem
Servals avatar
Frågan är varför din arbetsgivare ens skulle börja undersöka vilka sidor du besöker!? Tänk vilken tid det skulle ta om arbetsgivaren skulle sitta och kolla vad alla besöker för sidor. Samt OM det skulle inträffa och din historik består av ett besök på en porrsida? kan ju vara ett popupfönster som dykt upp när du googlat på något.

ISP lämnar inte ut loggar till din arbetsgivare.
__________________
Senast redigerad av Serval 2016-11-23 kl. 08:16.
Citera
2016-11-23, 08:15
  #3
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Min tjänstetelefon är konfigurerad hos något företag där vi har en telefonväxlel och e-post konfigurerad.
.

Om de är förkonfigurerade så ligger det troligen en app som du inte känner till vad den är till för som ger dig säker access till din mail. Dessa kan ibland göra mer än bara ge access till mailen. Appen kan rensa din telefon, låsa den, se vilka appar du har installerat och ja om de vill även se vart din data används till.

Men frågan är, kollar de verkligen upp detta?
Citera
2016-11-23, 08:16
  #4
Medlem
Sant, dessutom sökte jag inte efter filmer på min tjänstetelefon eller tjänstedator, däremot agerade ju tjänstetelefonen som router.

Tänkte främst om IT har något typ av säkerhetssystem som reagerar när man besöker sådana sidor?Fast den typen av system gäller kanske bara datorer?

Har egentligen svårt att tro att de installerat någon typ av spårningsprogram i tjänstetelefonen då de måste jailbreaka den? Det är ju inte lagligt heller.
Citera
2016-11-23, 08:19
  #5
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Sant, dessutom sökte jag inte efter filmer på min tjänstetelefon eller tjänstedator, däremot agerade ju tjänstetelefonen som router.

Tänkte främst om IT har något typ av säkerhetssystem som reagerar när man besöker sådana sidor?Fast den typen av system gäller kanske bara datorer?

Har egentligen svårt att tro att de installerat någon typ av spårningsprogram i tjänstetelefonen då de måste jailbreaka den? Det är ju inte lagligt heller.

En intressant frågeställning är isf om du var på jobbet eller om detta skedde på din fritid. Du lär ju inte vara först med att göra ett sådant misstag, kan inte se varför någon skulle bry sig. Det är ju stor skillnad på att besöka en hemsida en gång (under förutsättning att det är en laglig sida) och att sitta 4 timmar om dagen och porrsurfa på jobbet.

Det absolut värsta som kan hända (men ser det som väldigt osannolikt) är att någon påtalar detta för dig, och då förklarar du helt enkelt att du slagit på internetdelning och av misstag råkade ladda sidan då den låg öppen på din privata telefon.
Citera
2016-11-23, 08:21
  #6
Medlem
Kloka ord!

Dessvärre hände det under arbetstid och inte under lunchrasten.

Jag tror inte heller man är ensam om detta, men saken blir ju inte bättre när det inte är privat sektor. 😞
Citera
2016-11-23, 08:42
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinad85
Har egentligen svårt att tro att de installerat någon typ av spårningsprogram i tjänstetelefonen då de måste jailbreaka den? Det är ju inte lagligt heller.

Man behöver inte jailbreaka eller roota för att installera sådan mjukvara.

Det är inte olagligt att jailbreaka / roota en telefon.

Ja, det finns mjukvaror som samlar in surfvanorna.

Ja, det finns lösningar för att administrera detta på central nivå.

Nej, du behöver sannolikt inte oroa dig om det var en engångsföreteelse.
Citera
2016-11-23, 17:30
  #8
Medlem
godboys avatar
Mycket osannolikt att du skulle få några bannor för detta. Det är ju rätt resurskrävande att granska vad alla anställda varit på för sidor. Visst kan det säkerligen finnas program som kan "alerta" om vissa sidor besöks. Men det får nog vara något mycket olämpligt och grovt då. Tror inte ens det om de orkar bry sig om det är en porrsida, såvida inte det är av extrem karaktär, typ barn och eller våld.

Det du möjligen skulle kunna få bannor för är att du kopplar ihop en privat enhet med en arbetsenhet. Det kan vara kinkigt i vissa lägen. Det får inte vi göra i a f. Men jag tror inte det skulle hända så mycket om de ens märker det.

Sannolikt kommer det inte hända något alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback