Jag tror det är självklart för många när man ska ha en mixer och inte. Jag vill bara framföra mina synpunkter varför man inte ska ha en mixer utan en AD/DA-omvandlare istället. De som hoppar över mixern slipper också i de flesta fall att investera i en patch-bay. Värt att veta om patchbay är att en billig patchbay kan stjäla ljudkvalitet, vilket alltså bör undvikas. Alternativet är då en dyrare och finare patchbay, vilket tillsammans med en fin mixer blir snabbt riktigt dyrt. Vi syftar inte på live-spelning nu, vilket är en betydligt annorlunda sak än att arbeta med mixning i en DAW.
En mixer är egentligen en AD/DA-omvandlare (för en buss, två eller ett fåtal) utöver en mixer och ska egentligen göra det som man slutligen gör i datorstudion, DAW, men också i vissa fall kompensera knappheten av antal kanaler i AD/DA-omvandling genom att skapa en konverterad buss till digitalt av flera/många analoga kanaler. Låt säga vi har hårdvaru-synthar, fyra stycken. I kanske mer extrema fall spelas alla dessa synthar på en gång, så vill mixern kombinera alla dessa signaler till en samlad, till vilken proportionerna ställs med mixerns faders, eller output gains i själva syntharna. Jättefint om man tycker att syntharna är helt färdiga - verkligen totalt perfekta för att mixas samman. Ja, då kombinerar mixern dessa signaler och konverterar hela den samlade signalen från analog till digital i två kanaler, L/R för att kunna spelas in i DAW. De samlade signalerna kan oftast inte processas mer än begränsat, t.ex. om det är lead så kan förvisso ett och samma reverb samt delay sättas samma på alla synthar. Fortfarande tillåts då ingen individuell EQ på var och en synth, vilket är unikt från synth till annan och även från en inställning till annan i samma synth. EQ är individuell från patch till patch. Vill man göra det begränsat och jobbigt för sig så skaffar man en mixer, vilken tar en otroligt plats också i studion. Nu till ett tillfälle det inte går att lägga nästan några effekter med en kombinerad signal av flera synthar; en bas, ett lead och ett trumljud. Trumman ska ha väldigt lite reverb eller inget, basen aningen mer medan leadet ska ha mer reverb samt också delay. I fallet Nord Lead, så saknas alla effekter vilka ska läggas till externt, vilket då kräver effekter i DAW för att låta ens godkänt.
Vidare rent sett till arbetsproceduren i hemmastudion är att man spelar en och en synth åt gången oftast, kanske två på samma gång. En synth spelas ofta via MIDI en och en, och en inspelning görs varpå nästa hårdvara spelas, detta är oftast - inte alltid. Synthen spelas ofta in på en nivå vid -12 dBFS, liksom ofta mjukvaru-instrument görs, även om det varierar ganska mycket. Varför man skulle få för sig att reglera gainen med faders på mixern begriper jag då inte, när den slutliga nivån i mixen sätts med virtuella faders i DAW, EFTER synthen/instrumentet är inspelat. Vi har faders i DAW av en anledning. Mixern blir då helt överflödig annat än en AD/DA-omvandlare (för en eller två bussar). Vid live-spelning skulle däremot mixer vara till stor nytta, då flera synthar spelas live samtidigt och man slipper fingra med en mus på en datorskärm. Nivåerna i en DAW sätts via de faders som finns i DAW, man behöver alltså inga fysiska faders. Vidare kan diskuteras då mixers ofta har en egen EQ, men ska den vara full parametrisk på alla kanaler (par) så blir det fort dyrt, och även de fullt parametriska är mer överskådliga i DAW då de också har en enorm grafisk fördel. Detsamma gäller mixers med FX-parameter/s, som då kan ställas godtyckligt, men det är mer krävande och jobbigt än att göra allt detta i DAW istället, med mycket bättre kontroll vid sends genom en FX-kanal. Vissa tycker då att en mixer borde kopplas till DAW på samma sätt som en fullskalig studio, t.ex. Pro Tools, men då faller möjligheterna till automation på ett rimligt sätt så länge mixern inte är automatiserad - vilket blir riktigt dyrt.
Man får en åtta-kanals AD/DA-omvandlare i professionell kvalitet (Steinberg UR824) med virtuell mixer som direkt DAW startas flyttas till DAW (Cubase) istället för c:a 5000 kr. För många räcker endast en hårdvarusynth (åt gången i många fall) vilket berättigar endast en två-kanals AD/DA-omvandlare vilket istället landar på drygt en tusenlapp.
Någon får gärna skriva här när en nivå skulle sättas med en hårdvarumixer som inte är automatiserad, direkt från en synth som spelas. I min värld ska nivån sättas i mixen när synthen är inspelad som en audio-fil, då den är mycket stabilare än spelad i realtid i MIDI. Detsamma gäller egentligen mjukvaruinstrument, där många spelar dessa i realtid tills själva mixdown görs, vilket är fel. Även mjukvaror ska printas, innan den slutliga fina nivån sätts i mixen, en bra bit innan mixdown.
En mixer är egentligen en AD/DA-omvandlare (för en buss, två eller ett fåtal) utöver en mixer och ska egentligen göra det som man slutligen gör i datorstudion, DAW, men också i vissa fall kompensera knappheten av antal kanaler i AD/DA-omvandling genom att skapa en konverterad buss till digitalt av flera/många analoga kanaler. Låt säga vi har hårdvaru-synthar, fyra stycken. I kanske mer extrema fall spelas alla dessa synthar på en gång, så vill mixern kombinera alla dessa signaler till en samlad, till vilken proportionerna ställs med mixerns faders, eller output gains i själva syntharna. Jättefint om man tycker att syntharna är helt färdiga - verkligen totalt perfekta för att mixas samman. Ja, då kombinerar mixern dessa signaler och konverterar hela den samlade signalen från analog till digital i två kanaler, L/R för att kunna spelas in i DAW. De samlade signalerna kan oftast inte processas mer än begränsat, t.ex. om det är lead så kan förvisso ett och samma reverb samt delay sättas samma på alla synthar. Fortfarande tillåts då ingen individuell EQ på var och en synth, vilket är unikt från synth till annan och även från en inställning till annan i samma synth. EQ är individuell från patch till patch. Vill man göra det begränsat och jobbigt för sig så skaffar man en mixer, vilken tar en otroligt plats också i studion. Nu till ett tillfälle det inte går att lägga nästan några effekter med en kombinerad signal av flera synthar; en bas, ett lead och ett trumljud. Trumman ska ha väldigt lite reverb eller inget, basen aningen mer medan leadet ska ha mer reverb samt också delay. I fallet Nord Lead, så saknas alla effekter vilka ska läggas till externt, vilket då kräver effekter i DAW för att låta ens godkänt.
Vidare rent sett till arbetsproceduren i hemmastudion är att man spelar en och en synth åt gången oftast, kanske två på samma gång. En synth spelas ofta via MIDI en och en, och en inspelning görs varpå nästa hårdvara spelas, detta är oftast - inte alltid. Synthen spelas ofta in på en nivå vid -12 dBFS, liksom ofta mjukvaru-instrument görs, även om det varierar ganska mycket. Varför man skulle få för sig att reglera gainen med faders på mixern begriper jag då inte, när den slutliga nivån i mixen sätts med virtuella faders i DAW, EFTER synthen/instrumentet är inspelat. Vi har faders i DAW av en anledning. Mixern blir då helt överflödig annat än en AD/DA-omvandlare (för en eller två bussar). Vid live-spelning skulle däremot mixer vara till stor nytta, då flera synthar spelas live samtidigt och man slipper fingra med en mus på en datorskärm. Nivåerna i en DAW sätts via de faders som finns i DAW, man behöver alltså inga fysiska faders. Vidare kan diskuteras då mixers ofta har en egen EQ, men ska den vara full parametrisk på alla kanaler (par) så blir det fort dyrt, och även de fullt parametriska är mer överskådliga i DAW då de också har en enorm grafisk fördel. Detsamma gäller mixers med FX-parameter/s, som då kan ställas godtyckligt, men det är mer krävande och jobbigt än att göra allt detta i DAW istället, med mycket bättre kontroll vid sends genom en FX-kanal. Vissa tycker då att en mixer borde kopplas till DAW på samma sätt som en fullskalig studio, t.ex. Pro Tools, men då faller möjligheterna till automation på ett rimligt sätt så länge mixern inte är automatiserad - vilket blir riktigt dyrt.
Man får en åtta-kanals AD/DA-omvandlare i professionell kvalitet (Steinberg UR824) med virtuell mixer som direkt DAW startas flyttas till DAW (Cubase) istället för c:a 5000 kr. För många räcker endast en hårdvarusynth (åt gången i många fall) vilket berättigar endast en två-kanals AD/DA-omvandlare vilket istället landar på drygt en tusenlapp.
Någon får gärna skriva här när en nivå skulle sättas med en hårdvarumixer som inte är automatiserad, direkt från en synth som spelas. I min värld ska nivån sättas i mixen när synthen är inspelad som en audio-fil, då den är mycket stabilare än spelad i realtid i MIDI. Detsamma gäller egentligen mjukvaruinstrument, där många spelar dessa i realtid tills själva mixdown görs, vilket är fel. Även mjukvaror ska printas, innan den slutliga fina nivån sätts i mixen, en bra bit innan mixdown.
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2016-11-23 kl. 02:04.
Senast redigerad av Qemistry 2016-11-23 kl. 02:04.