Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-23, 01:42
  #1
Avstängd
Jag tror det är självklart för många när man ska ha en mixer och inte. Jag vill bara framföra mina synpunkter varför man inte ska ha en mixer utan en AD/DA-omvandlare istället. De som hoppar över mixern slipper också i de flesta fall att investera i en patch-bay. Värt att veta om patchbay är att en billig patchbay kan stjäla ljudkvalitet, vilket alltså bör undvikas. Alternativet är då en dyrare och finare patchbay, vilket tillsammans med en fin mixer blir snabbt riktigt dyrt. Vi syftar inte på live-spelning nu, vilket är en betydligt annorlunda sak än att arbeta med mixning i en DAW.

En mixer är egentligen en AD/DA-omvandlare (för en buss, två eller ett fåtal) utöver en mixer och ska egentligen göra det som man slutligen gör i datorstudion, DAW, men också i vissa fall kompensera knappheten av antal kanaler i AD/DA-omvandling genom att skapa en konverterad buss till digitalt av flera/många analoga kanaler. Låt säga vi har hårdvaru-synthar, fyra stycken. I kanske mer extrema fall spelas alla dessa synthar på en gång, så vill mixern kombinera alla dessa signaler till en samlad, till vilken proportionerna ställs med mixerns faders, eller output gains i själva syntharna. Jättefint om man tycker att syntharna är helt färdiga - verkligen totalt perfekta för att mixas samman. Ja, då kombinerar mixern dessa signaler och konverterar hela den samlade signalen från analog till digital i två kanaler, L/R för att kunna spelas in i DAW. De samlade signalerna kan oftast inte processas mer än begränsat, t.ex. om det är lead så kan förvisso ett och samma reverb samt delay sättas samma på alla synthar. Fortfarande tillåts då ingen individuell EQ på var och en synth, vilket är unikt från synth till annan och även från en inställning till annan i samma synth. EQ är individuell från patch till patch. Vill man göra det begränsat och jobbigt för sig så skaffar man en mixer, vilken tar en otroligt plats också i studion. Nu till ett tillfälle det inte går att lägga nästan några effekter med en kombinerad signal av flera synthar; en bas, ett lead och ett trumljud. Trumman ska ha väldigt lite reverb eller inget, basen aningen mer medan leadet ska ha mer reverb samt också delay. I fallet Nord Lead, så saknas alla effekter vilka ska läggas till externt, vilket då kräver effekter i DAW för att låta ens godkänt.

Vidare rent sett till arbetsproceduren i hemmastudion är att man spelar en och en synth åt gången oftast, kanske två på samma gång. En synth spelas ofta via MIDI en och en, och en inspelning görs varpå nästa hårdvara spelas, detta är oftast - inte alltid. Synthen spelas ofta in på en nivå vid -12 dBFS, liksom ofta mjukvaru-instrument görs, även om det varierar ganska mycket. Varför man skulle få för sig att reglera gainen med faders på mixern begriper jag då inte, när den slutliga nivån i mixen sätts med virtuella faders i DAW, EFTER synthen/instrumentet är inspelat. Vi har faders i DAW av en anledning. Mixern blir då helt överflödig annat än en AD/DA-omvandlare (för en eller två bussar). Vid live-spelning skulle däremot mixer vara till stor nytta, då flera synthar spelas live samtidigt och man slipper fingra med en mus på en datorskärm. Nivåerna i en DAW sätts via de faders som finns i DAW, man behöver alltså inga fysiska faders. Vidare kan diskuteras då mixers ofta har en egen EQ, men ska den vara full parametrisk på alla kanaler (par) så blir det fort dyrt, och även de fullt parametriska är mer överskådliga i DAW då de också har en enorm grafisk fördel. Detsamma gäller mixers med FX-parameter/s, som då kan ställas godtyckligt, men det är mer krävande och jobbigt än att göra allt detta i DAW istället, med mycket bättre kontroll vid sends genom en FX-kanal. Vissa tycker då att en mixer borde kopplas till DAW på samma sätt som en fullskalig studio, t.ex. Pro Tools, men då faller möjligheterna till automation på ett rimligt sätt så länge mixern inte är automatiserad - vilket blir riktigt dyrt.

Man får en åtta-kanals AD/DA-omvandlare i professionell kvalitet (Steinberg UR824) med virtuell mixer som direkt DAW startas flyttas till DAW (Cubase) istället för c:a 5000 kr. För många räcker endast en hårdvarusynth (åt gången i många fall) vilket berättigar endast en två-kanals AD/DA-omvandlare vilket istället landar på drygt en tusenlapp.

Någon får gärna skriva här när en nivå skulle sättas med en hårdvarumixer som inte är automatiserad, direkt från en synth som spelas. I min värld ska nivån sättas i mixen när synthen är inspelad som en audio-fil, då den är mycket stabilare än spelad i realtid i MIDI. Detsamma gäller egentligen mjukvaruinstrument, där många spelar dessa i realtid tills själva mixdown görs, vilket är fel. Även mjukvaror ska printas, innan den slutliga fina nivån sätts i mixen, en bra bit innan mixdown.
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2016-11-23 kl. 02:04.
Citera
2016-12-03, 10:32
  #2
Medlem
GlennGBGs avatar
För en gångs skull håller jag med dig på de flesta punkter; har dock varit nära att köpa en Allen & Heath Qu-32 av den enkla anledningen att de inbyggda effekterna är riktigt bra, och att man lätt kan haka på externa processorer och på det sätt slippa den latency som en roundtrip innebär.

Har dock backat nu och är på jakt efter nytt ljudkort med MADI och lite annat. Behöver minst 32 kanaler in vilket gör att det lutar åt ett Antelope Orion+, sitter dock med två Behringer ADA8200 adat-burkar och min förhoppning var att jag skulle få totalt 48 kanaler med denna konfiguration - men tyvärr krävs det thunderbolt för detta och eftersom jag kör PC så behöver jag skaffa ett moderkort med stöd för TB samt ett pcie-kort. Men det är ingen farlig summa så det får bli under julledigheten tror jag. Alt. så stjäl jag jobbdatorn för ändamålet.

Någon som har erfarenhet av liknande konfiguration?
Citera
2016-12-03, 22:37
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
För en gångs skull håller jag med dig på de flesta punkter; har dock varit nära att köpa en Allen & Heath Qu-32 av den enkla anledningen att de inbyggda effekterna är riktigt bra, och att man lätt kan haka på externa processorer och på det sätt slippa den latency som en roundtrip innebär.

Har dock backat nu och är på jakt efter nytt ljudkort med MADI och lite annat. Behöver minst 32 kanaler in vilket gör att det lutar åt ett Antelope Orion+, sitter dock med två Behringer ADA8200 adat-burkar och min förhoppning var att jag skulle få totalt 48 kanaler med denna konfiguration - men tyvärr krävs det thunderbolt för detta och eftersom jag kör PC så behöver jag skaffa ett moderkort med stöd för TB samt ett pcie-kort. Men det är ingen farlig summa så det får bli under julledigheten tror jag. Alt. så stjäl jag jobbdatorn för ändamålet.

Någon som har erfarenhet av liknande konfiguration?

Antelope Orion 32 är väl kungen i antal kanaler för en rackmodul vad jag vet. Egentligen skulle jag satsat på den från början då jag nu har 14 synth-kanaler totalt som behöver omvandlas. Ett Steinberg UR824 täcker bara åtta av dessa, så behöver ett likadant till. Fördelen med en 6000 kr AD/DA är att man kan köpa en åt gången och bygga upp. Jag tänkte ha ett UR824 i toppen av varje rack.

Visst, effekterna är värda sitt men jag undrar om de inte helt kan ersättas med DAW, även bättre. Jag var på väg att köpa en mixer ett tag, men är så glad jag aldrig gjorde det. Ett 1U rack och allt är löst, elegant...
Citera
2016-12-25, 14:03
  #4
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Antelope Orion 32 är väl kungen i antal kanaler för en rackmodul vad jag vet. Egentligen skulle jag satsat på den från början då jag nu har 14 synth-kanaler totalt som behöver omvandlas. Ett Steinberg UR824 täcker bara åtta av dessa, så behöver ett likadant till. Fördelen med en 6000 kr AD/DA är att man kan köpa en åt gången och bygga upp. Jag tänkte ha ett UR824 i toppen av varje rack.

Visst, effekterna är värda sitt men jag undrar om de inte helt kan ersättas med DAW, även bättre. Jag var på väg att köpa en mixer ett tag, men är så glad jag aldrig gjorde det. Ett 1U rack och allt är löst, elegant...

Jo, det fick bli ett Orion 32+ som julklapp, lite dsub-kablar och in i min neutrik-patchbay så var saken biff. Behövde 26 inputs, nu har jag 32 via usb / 64 via TB. Gott med utrymme! Dessutom tänkte jag gå MADI om jag skulle behöva fler, så den möjligheten finns också med 32+.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback