Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-22, 22:13
  #1
Medlem
Serneke börsnoteras på torsdag, sista teckningsdag var idag.

"Serneke är en av Sveriges snabbast växande entreprenad och projektutvecklingskoncerner med ett heltäckande erbjudande inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Sedan Koncernens verksamhet inleddes 2002 har den utvecklats från att vara ett lokalt entreprenadbolag till en dynamisk och snabbväxande entreprenadkoncern med en stark portfölj inom projektutveckling. Mellan 2002 och 2015 växte Sernekes intäkter från 14 miljoner kronor till 3,1 miljarder kronor, med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 51,5 procent. För räkenskapsåret 2015 redovisade Serneke ett rörelseresultat om 128 miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent. Bolagets orderbok uppgick till 6 629 miljoner kronor per den 30 september 2016."

https://www.avanza.se/avanzabank/kam...e.html#serneke

http://www.privataaffarer.se/borsgui...vaxaren-886468

Har tecknat en post, får se hur tilldelningen blir. Det kommer bli spännande på torsdag, jag tror på en fortsatt hysteri kring nya bolag på börsen...
Citera
2016-11-27, 21:24
  #2
Medlem
freshboys avatar
Serneke Group - SRNKE B

Dags för detta härliga byggbolag att få en egen tråd efter sin IPO.

Vi kan nu konstatera att bolaget mycket snabbt efter sin IPO har fått en glödhet och potentiellt kursrusande nyhet:


http://teknikensvarld.se/cevt-vill-b...stbana-357859/


Jesper Åhlander 26 NOVEMBER 2016
Nu har CEVT ansökt om att få anlägga en egen testbana på Säve flygplats i Göteborg. Ansökan omfattar en rundbana där tester ska göras i upp till 140 km/h, och en raksträcka med tester i upp till 200 km/h.
...
Säve flygplats, som är under avveckling, köptes tidigare i år av byggbolaget Serneke Group. Serneke presenterade då sina planer för Säve flygplats, som bland annat inkluderar just en testanläggning för bilar. Så här skriver Serneke Group på sin hemsida:

”Verksamheten för allmänflyget och 112-verksamheten finns kvar och utöver det är vår vision att skapa ett centra för fordonsutveckling med testbanor, laboratorium, försäljning och bilprovning kombinerat med ett upplevelsecentrum med ett välutvecklat evenemangsstråk. Som komplement till den befintliga skjutbanan, ridskolan och Aeroseum utvärderar vi också möjligheten att bygga bland annat motorstadium med STCC bana, upplevelse- och äventyrsbad, utbildningslokaler, hotell och outdoor-verksamheter.”


För den som inte vet det, så är CEVT det samarbetsbolag som till stor del utvecklar teknik till framtidens Volvo bilar, Geely-bilar samt nya märket
http://teknikensvarld.se/lynk-co-01-...lmarke-336713/

Med mycket kinesiska pengar i ryggen kan detta bli ett mycket stort och vinstskapande bygge för Serneke.

Titta gärna hur stora de andra två provanläggningarna som redan finns i västsverige är:

AB volvo, lastbilar och bussar, kommer väl främst att äga och använda den gamla "volvobanan":
https://www.media.volvocars.com/se/s...releases/35453
https://www.media.volvocars.com/se/s...s/99916/videos
antar jag, sedan finns ju även:

samt:
http://www.astazero.com/
http://mag.volvotrucks.com/sv-se/swe...art=3987&ref=1
Citera
2016-12-01, 00:05
  #3
Medlem
freshboys avatar
Är det lite 08-mobbing mot denna uppstickare från Göteborg?
Citera
2016-12-01, 01:02
  #4
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Är det lite 08-mobbing mot denna uppstickare från Göteborg?
Inte stödköps den vid introduktionsnivån heller...

Hur som helst, bolaget har en del att bevisa. Jag är nöjd med att jag avstod.
Citera
2016-12-04, 00:47
  #5
Medlem
freshboys avatar
https://www.avanza.se/placera/pressm...satgarder.html


serneke-group-ab-meddelande-om-stabiliseringsatgarder

"Carnegie har meddelat att Carnegie (med kontaktperson: Tony Elofsson, tel: 08-5886 88 00, har vidtagit stabilisering (i enlighet med Artikel 3.2(d) i EU:s marknadsmissbruksförordning) på Nasdaq Stockholm i enlighet med vad som framkommer nedan."
Citera
2016-12-04, 21:36
  #6
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
En rätt så förutsägbar dipp under noteringskursen trots allt. Bolaget växer kraftigt (eller snarare har vuxit kraftigt till dags dato) men tyvärr är det inte speciellt lönsamt och dessutom var värderingen i noteringserbjudandet väldigt högt med P/E = 20 på underliggande lönsamheten (årets tillfälliga "vinster" p.g.a. uppvärdering av diverse samarbeten är ju inget man kan göra en värdering på). Bolagets stoltaste projekt, skyskrapan i göteborg, har ännu inget bygglov.

Citerar mig själv från annan tråd i förra veckan
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Carnegie är väl market maker? De köper volymer för att hålla uppe kursen ("kursvård"), ändå dipper kursen under teckningskursen. Så småningom måste CAR börja sälja av sitt lager igen.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2016-12-04 kl. 21:43.
Citera
2017-06-12, 03:22
  #7
Medlem
Någon som vet om man kan blanka denna aktie?
Citera
2018-04-21, 18:30
  #8
Medlem
Skrev just nedanstående inlägg i bostadsbubbeltråden. Efter att Sernekes aktie toppat kring 130 kr i början av augusti, ligger den nu kring 95 kr, och jag har köpt en del.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det intressanta är ju att de faktiskt har marginaler TROTS att de befinner sig i snabb tillväxt med mycket nyanställningar.

Vad som intresserar mig är att bolaget är entreprenörslett och utmanar de gamla bjässarna Skanska, NCC och PEAB som haft något av en oligopolposition. Jag tror att väldigt många kunder vill att det ska råda hård konkurrens på byggmarknaden, och att man därför välkomnar Serneke som konkurrent.

Sernekes omsättning, mdr kr:

2013: 1,1
2014: 1,8
2015: 3,1
2016: 4,0
2017: 5,6

Bolag med sådan tillväxt brukar oftast va svindyra och handlas med rejäl premie. Serneke handlas bara knappt över det bokförda egna kapitalet, och långt under det justerade egna kapitalet. Direktavkastning 4% i nuläget.

Däremot tror jag absolut att de kommer att möta utmaningar, t ex vad gäller finansiering av hela Karlastadsutbyggnaden, så det är nog bra att det fått in en stor partner där.

Sedan är det väldigt trevligt med Göteborgsperspektivet. Detta bolag ger ju ett helt annat intryck än de gamla stötarna som dominerat den svenska marknaden i årtionden.

Att sedan Serneke har som målsättning att omsätta 10 mdr kr år 2020 och vara topp 10 i världen (vilket Skanska är idag) år 2030, ska man kanske inte utgå från kommer att lyckas. Men hittills har man nått dit man velat. Många anställda är aktieägare, vilket ger engagemang, så jag tror att detta kommer att bli nåt.

Hela bolaget värderas till drygt 2 mdr kr idag, Skanska värderas till ca 70 mdr kr.

Men som jag tidigare skrivit, jag har även köpt lite Skanska. Där är det främst deras satsningar på kommersiella fastigheter i Östeuropa som jag tror stenhårt på. Hur många bolag som helst vill flytta in i modernare lokaler där.

Sernekes Q1-rapport om ett par veckor kommer kanske inte va så stark, pga säsongsvariationer, men jag har hittat en liten grej i årsredovisningen (som inte nämndes i bokslutsrapporten) som kan va intressant med hänsyn till just Q1:

"Tvist löst avseende förvärv av Värmdö Byggentreprenader AB Den 27 augusti 2014 tecknades avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i Värmdö Byggentreprenader AB. Enligt överenskommelsen om villkorad köpeskilling skulle Serneke erlägga en rörlig köpeskilling som baserades på bolagets rörelseresultat för 2015 och kunde maximalt uppgå till 30 miljoner. Serneke och säljare av Värmdö Byggentreprenader AB tvistade om betalning om eventuell tilläggsköpeskilling, varvid säljaren påkallade ett skiljeförfarande. Sernekes uppfattning var att tilläggsköpeskilling inte skulle utgå. Domen från skiljeförfarandet kom i februari 2018 och gav Serneke rätt i tvisten, vilket innebär att ingen tilläggsköpeskilling kommer att utgå. De finansiella effekterna av domen kommer att redovisas i nästa kvartalsrapport."


Tror dock inte att detta handlar om några större belopp, men möjligt att något då var avsatt vid årsskiftet, även om man tidigare fått intrycket att inget var avsatt.

Ursäkta om jag drev iväg off topic.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-04-21 kl. 18:33.
Citera
2018-05-09, 15:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Skrev just nedanstående inlägg i bostadsbubbeltråden. Efter att Sernekes aktie toppat kring 130 kr i början av augusti, ligger den nu kring 95 kr, och jag har köpt en del.

Inte för att jag tror att Serneke är skräp, men om man vill ha ett företag i portföljen som är exponerat mot fastigheter och som är GBG orienterat så är det enligt mig Platzer, samma bolag som Blecher hypade i Börspodden i April(enligt han en kursdubblare då substansvärdet är undervärderat, han fick väl inte direkt allt rätt i poddintervjun, Högsbo blev Gårda till exempel hehe), har varit en långliggare i vår portfölj, började köpa i december 2015/januari 2016 för ca 36-37:-/aktien.

Ett på många sätt fantastiskt företag enligt mig, som är lågt värderat och som är helt rätt positionerat sett till var deras fastighetskluster ligger, vilket gör att det finns dolda värden, dvs substansvärdet är högre än vad många tror och värderar det till, inklusive dom själva.

Du får ursäkta engelskan, svenska funkar inte så bra internationellt.

Citat:
January 18th, 2016, 11:55 PM

Portfolio changes in the new year.

Out: ITAB Shop Concept
Average cost per share: 196 SEK. Sell price 290 SEK.
In: Platzer Fastigheter Holding B
Buy price: 37,50 SEK

Motivation for picking up Platzer

[...]

One of very few real estate companies I would touch right now.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-09 kl. 15:55.
Citera
2019-04-09, 08:35
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
"Sernekes styrelse föreslår att utdelningen för 2018 ställs in. "
Citera
2020-08-03, 16:57
  #11
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Står bygget av Karlatornet still?
Citera
2021-01-29, 14:49
  #12
Medlem
Ola Serneke i blåsväder... G-P idag:
"Efter att GP avslöjat att inlägg på ett forum för småsparare skrevs av Ola Serneke själv går han nu ut och bekräftar uppgifterna. Nu tillsätter bolagets styrelse en utredning för att gå igenom inläggen.
– Det är dåligt omdöme att agera på det sätt som Ola Serneke gjort, säger Ulf Hedlundh, vd på investmentbolaget Svolder, som är en av Serneke Groups största ägare, till GP."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback