Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-22, 21:50
  #1
Medlem
Idag fick jag ett brev från Svensk Fordonsgaranti AB (org.nr. 559076-8213) där de upplyste mig om att fabriksgarantin på min bil har gått ut och att jag nu kunde förlänga garantin i ytterligare ett, tre eller fem år.

Jag kommer inte köpa något från dem, men känner att det låter ganska misstänksamt så det kunde vara värt att diskutera och se vad andra tycker.

Bara det att förlänga en garanti låter mystiskt. Jag kan gå med på att de säljer en försäkring som fungerar som en garanti, men jag har svårt att se att de kan förlänga garantin.

När jag surfar till deras webbplats www.fordonsgaranti.com så använder de ett egensignerat certifikat så man får säkerhetsvarning. Högst oseriöst.

Bolaget är registrerat i år så det finns ingen historik alls.
Styrelsen sitter i flera andra små företag. De flesta går lite knackigt. Lycksökare?
Adressen till företaget är en box.
Webbplatsen beskriver inte på något sätt hur det går till när de ger en garanti.

Domännamnet är registerat i september i år. Registeringsuppgifterna ser dock bra ut. Helt publika utan att försöka dölja något. Så det ser bra ut.

Verksamheten som den är beskriven på AllaBolag:

Verksamhet & ändamål
Bolaget skall bedriva försäljning och förmedling gällande utökade verkstadsgarantier för fordon, samt därmed förenlig verksamhet.

Svensk näringsgrensindelning
66190 Andra stödtjänster till finansiella tjänster utom försäkring och pensionsfondsverksamhet
Citera
2016-11-22, 22:10
  #2
Medlem
ihelps avatar
Tycker hemsidan är väldigt amatörmässigt, något template som man ändrat om. Verkar inte seriöst allt, men vill inte yttra mig och smutskasta de om det visar sig att det är en seriös verkshamhet.
Citera
2016-11-22, 22:31
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vilka regler har försäkringarna? täcker de normalt slitage?
Citera
2016-11-22, 23:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Tycker hemsidan är väldigt amatörmässigt, något template som man ändrat om. Verkar inte seriöst allt, men vill inte yttra mig och smutskasta de om det visar sig att det är en seriös verkshamhet.
Ja, det är inte lätt att etablera sig som ett ungt nytt företag eftersom man direkt blir misstänkt för att vara en bluff. Men man kan i alla fall anstränga sig lite mer för att ge ett seriöst intryck. En sån enkel sak som att beskriva hur det fungerar.
Sen kostar det inte särskilt mycket att köpa ett riktigt SSL-certifikat.

De är i alla fall tydliga med vilket företag som står bakom sidan. Det brukar inte blufföretag vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilka regler har försäkringarna? täcker de normalt slitage?
Det är en ganska lång lista i villkoren om vad som garantin inte gäller för. Garantin gäller vid fel på vissa komponenter som motor, luftkonditionering, bromssystem m.fl. Precis som den vanliga garantin där en motor ska hålla x antal år. Om den på något sätt går sönder så åtgärdas den gratis under garantitiden så länge man inte typ tävlingskört bilen eller varit oaktsam.
Som jag förstår det så ska den här garantiförlängningen just förlänga garantitiden med likartade villkor.

Min bil (5 år gammal Volvo V60) skulle kosta:
1 år, 235 kr/månad => 2820 kr
3 år, 189 kr/månad => 6804 kr
5 år, 165 kr/månad => 9900 kr

Inte direkt jättemycket. Ett haveri av något system i bilen kostar ju mer än ovanstående summor.
Är deras plan ekonomiskt hållbar?

Sen får man ju se över vad den vanliga bilförsäkringen täcker och vilka saker som täcks på andra sätt, ex. juridiska krav.
Citera
2016-11-23, 00:55
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är en ganska lång lista i villkoren om vad som garantin inte gäller för. Garantin gäller vid fel på vissa komponenter som motor, luftkonditionering, bromssystem m.fl. Precis som den vanliga garantin där en motor ska hålla x antal år. Om den på något sätt går sönder så åtgärdas den gratis under garantitiden så länge man inte typ tävlingskört bilen eller varit oaktsam.
Som jag förstår det så ska den här garantiförlängningen just förlänga garantitiden med likartade villkor.

Min bil (5 år gammal Volvo V60) skulle kosta:
1 år, 235 kr/månad => 2820 kr
3 år, 189 kr/månad => 6804 kr
5 år, 165 kr/månad => 9900 kr

Inte direkt jättemycket. Ett haveri av något system i bilen kostar ju mer än ovanstående summor.
Är deras plan ekonomiskt hållbar?

Sen får man ju se över vad den vanliga bilförsäkringen täcker och vilka saker som täcks på andra sätt, ex. juridiska krav.
Bumper to bumper warranty...funkar den så kan det vara ett riktigt bra köp.
https://www.youtube.com/watch?v=MzQCj-dbgN0
Citera
2016-11-23, 07:27
  #6
Medlem
Talar vi om garanti eller försäkring - är det försäkring är det auktorisation
o tillstånd som gäller
Citera
2016-11-24, 09:53
  #7
Medlem
Har inte kollat in det här men det låter som om dom eventuellt försöker åka snålskjuts på svensk bilgaranti Ab som iaf var riktigt stora och seriösa för X avtal år sen
Citera
2016-11-24, 11:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Har inte kollat in det här men det låter som om dom eventuellt försöker åka snålskjuts på svensk bilgaranti Ab som iaf var riktigt stora och seriösa för X avtal år sen
Jag såg att på Svensk bilgarantis hemsida så finns det möjlighet att vara återförsäljare. Svensk fordonsgaranti kanske är just en återförsäljare.

Jag skickade en fråga till dem om det.
Citera
2016-11-24, 13:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag såg att på Svensk bilgarantis hemsida så finns det möjlighet att vara återförsäljare. Svensk fordonsgaranti kanske är just en återförsäljare.

Jag skickade en fråga till dem om det.
De svarade att de inte har något samröre med dem, men inget mer utvecklade svar än så.
Citera
2017-02-20, 19:31
  #10
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det är en försäkring dom säljer när maskingarantin gått ut. Jag har fått något sådant men inte brytt mig närmare. Har man en väldigt krånglig bil kanske?
Citera
2017-03-27, 23:54
  #11
Medlem
HRCs avatar
Företag som inte ens kan stava sitt eget namn korrekt befattar jag mig inte med. Att sätta versaler mitt i ord och inte förstå problemet med särskrivning är som att inte förstå hur 1+1 kan bli 2. Klarar de inte lågstadiesvenska klarar de förmodligen inte att göra så mycket annat rätt heller.

Svensk Fordonsgaranti
Svensk Fordons Garanti AB
Svensk FordonsGaranti

Citera
2017-05-15, 18:55
  #12
Medlem
Jofs avatar
Chefen för detta bolag har många järn i elden. Felix Andersson. Många bolag.

"Kanske har han något fuffens för sig eller så är han väldigt social"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback