Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-22, 21:25
  #1
Medlem
Exempel; ifall en far har en genmutation på kromosom 15, är det en risk att dennes barn har en större risk att få en annan genmutation men på samma kromosom?

En annan grej jag undrar är ifall man har en förändring i könscellerna, kan det ge symptom hos en själv då?
Citera
2016-11-24, 10:36
  #2
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarback
Exempel; ifall en far har en genmutation på kromosom 15, är det en risk att dennes barn har en större risk att få en annan genmutation men på samma kromosom?
En kvalificerad gissning är att det skulle kunna vara så, t.ex om den första genmutationen gör att sannolikheten för translokationer ökar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hammarback
En annan grej jag undrar är ifall man har en förändring i könscellerna, kan det ge symptom hos en själv då?

Ja. Men under förutsättning då att samma förändring finns även i övriga celler. Teoretiskt borde det väl vara möjligt att även könsceller - åtminstone äggceller, som är hormonellt aktiva - skulle kunna påverka resten av kroppen.


Däremot vet jag inte om det är så att något av ovanstående faktiskt sker i praktiken. Har du konkreta exempel på vad det är du undrar över? Specifika sjukdomstillstånd? Kromosom 15 - var det bara ett tankeexempel, eller härrörde det ur en genuin medicinsk oro?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback